ارسال به دیگران پرینت

رونمایی غفوری‌فرد از چند کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰

اگر اصولگرایان و اصلاح طلبان تحول جدیدی ایجاد نکنند و برنامه جدیدی اعلام نکنند، ریزش آراء شان قابل ملاحظه خواهد بود. امروز شرایط کشور با وجود کرونا نه فقط در ایران بلکه در دنیا بسیار حساس است.

رونمایی غفوری‌فرد از چند کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰

حسن غفوری فرد گفت: به نظرم بسیار زود است که بخواهیم درباره انتخابات ۱۴۰۰ گمانه زنی کنیم. چون مردم ما دقیقه نودی هستند و معمولا تصمیم خود را در روزهای آخر می گیرند. اما نام هایی که بر سر زبان ها افتاده، نام افرادی است که احتمال حضورشان به عنوان کاندیدا بالاست.

وی افزود: نام آقای قالیباف که چند دوره کاندیدا بوده، مطرح است. احتمال حضور آقای سعیدجلیلی هم وجود دارد. آقای حاجی بابایی همانطور که دفعه گذشته بودند، در این دوره نیز احتمال حضورش خواهد بود. همچنیم همیشه صحبت از حضور مهندس باهنر است. احتما حضور افرادی چون آقایان نیکزاد و ضرغامی هم وجود دارد. با اینکه این افراد مطرح هستند اما تا جایی که من اطلاع دارم، هنوز هیچ بحثی در بین اصولگرایان برای اینکه به کاندیدای مشخصی برسند، مطرح نشده است.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: گمانه های زیادی در خصوص کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح می شود. بعضی از افراد با طرح نام شان از سوی رسانه ها نفعی نمی برند، اما برخی دیگر تمایلاتی برای انتشار این نوع اخبار نشان داده اند. آنچه مسلم است هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

حضور مردم در انتخابات اخیر مجلس کمترین حضور در طی ۴۰ سال اخیر بوده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا پایگاه رأی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با ریزش مواجه شده است، گفت: علت این مساله به شرایط حاکم بر کشور برمی گردد و برخی مسائل اقتصادی باعث شده تا مردم نسبت به فعالیت احزاب و جناح های سیاسی کم امید و کم اعتماد شوند. مسلما سرمایه اجتماعی‌ای که برای افراد در هر دوجناح وجود دارد، در این شرایط تضعیف شده است. بخشی از دلیل حضور کمرنگ مردم در انتخابات مجلس گذشته نیز همین مساله بود.

غفوری فرد بیان کرد: متاسفانه حضور مردم در انتخابات اخیر مجلس کمترین حضور در طی ۴۰ سال اخیر بوده است. اما دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. مساله کرونا و نگرانی از ابتلا به این بلای عظیم در این خصوص بی‌تأثیر نبوده است. مقداری هم به این موضوع برمی‌گردد که تمایل مردم نسبت به احزاب و جریان های سیاسی کم شده است. یک مسأله دیگر هم مربوط به وعده هایی است که بعضا از سوی مسئولان داده شده و به آنها عمل نشده است. وقتی وعده ای داده می شود و به آن عمل نمی شود و هیچ توجیهی هم صورت نمی گیرد، اعتماد عمومی مردم کاهش پیدا می کند.

اگر اصولگرایان و اصلاح طلبان برنامه جدیدی اعلام نکنند، ریزش آراء شان قابل ملاحظه خواهد بود

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: اگر اصولگرایان و اصلاح طلبان تحول جدیدی ایجاد نکنند و برنامه جدیدی اعلام نکنند، ریزش آراء شان قابل ملاحظه خواهد بود. امروز شرایط کشور با وجود کرونا نه فقط در ایران بلکه در دنیا بسیار حساس است. این موضوع اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده و چنانچه بیان کردم منحصر به ایران نیست. بلکه باعث شده که قیمت نفت در آمریکا در مقطعی حتی به نرخی منفی برسد. این اتفاق در ۲۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده است. ضمن اینکه اقتصاد آمریکا در درگیری‌های اخیر نیز آسیب دیده و همچنین مردم کشورهای اروپایی در یک وضع استثنایی قرار گرفتند.

وی افزود : بنابراین مسأله کرونا در صدر مسائل دنیا قرار دارد. اقتصاد مردم تحت تأثیر کرونا باعث شده تا در آمریکا چند میلیون نفر بیکار شوند. در اروپا هم به همین ترتیب، اقتصاد ما نیز به شدت لطمه دیده است. البته به دلیل مدیریت مقام معظم رهبری و دیگران امروز شرایط ما بهتر از بسیاری از کشورهای جهان است. هم در مدیریت کرونا و هم وضعیت اقتصادی، در حالی که در برخی کشورها بر سر خرید دستمال توالت درگیری وجود دارد، ولی در کشور ما کمبود خاصی دیده نمی شود.

همیشه گفته ایم که مشارکت بالا باشد ولو اینکه کاندیدای ما رای نیاورد

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: ایران قبل از شیوع موج جدید بیماری از لحاظ گستردگی کرونا جزو ۱۰ کشور اول نبود، ولی با شیوع موج دوم مقداری شرایط تغییر کرده است. امروز کنترل و مهار کرونا مسأله اصلی کشور است. به نظر می رسد که درباره مسائل اقتصادی و انتخابات در مقاطع دیگر هم بتوان اظهارنظر کرد.

وی درباره این گفته که اصولگرایان تمایل چندانی به مشارکت بالای مردم در انتخابات ندارند، گفت: چنین حرف هایی کاملا باطل است. اصولگرایان همیشه تشویق مردم به شرکت گسترده در انتخابات را در اولویت خود قرار داده اند. ما همیشه گفته ایم که مشارکت بالا باشد ولو اینکه کاندیدای ما هم رای نیاورد. این روحیه هم برای انتخابات ریاست جمهوری وجود داشته هم  انتخابات های دیگر. با اینکه اگر مشارکت کمتر باشد ممکن است شانس اصولگرایان برای پیروزی بیشتر باشد، ولی آنها همیشه مصالح کلی مملکت را بسیار بالاتر از مسائل حزبی و جناحی می دانند.

او در پایان در واکنش به شایعه حضور مجدد احمدی نژاد در انتخابات گفت: آقای احمدی نژاد هم علاقه و هم اصرار داشت که در انتخابات قبلی حضور پیدا کند. اما به دلیل نفی رهبری و اقداماتی که بعد از دوره رئیس جمهوری انجام داد و  همچنین حمایت از افرادی که خلاف هایی مرتکب شده بودند، مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت و به نظرم در این دوره از انتخابات نیز مورد تایید قرار نمی گیرد. احتمال اینکه شورای نگهبان او را ردصلاحیت کند، بسیار بالا خواهد بود

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه