ارسال به دیگران پرینت

وام | وام مسکن | وام مسکن مجردین | وام مسکن متاهلین

سود وام مسکن مشخص شد | برای دریافت وام مسکن چکار کنیم؟ | مبلغ وام مجردین بیشتر شد؟

نرخ سود وام مسکن رکورد زد همچنین هزینه وام مسکن مجردین افزایش یافت.

سود وام مسکن مشخص شد | برای دریافت وام مسکن چکار کنیم؟ | مبلغ وام مجردین بیشتر شد؟

پس از آن که در نیمه اردیبهشت قیمت اوراق تسه به کانال 60 هزار تومان تنزل پیدا کرده دوباره قیمت ها با برخورد به کف، صعودی شده طی نوسانات کوتاه مدت ادامه داشته است.

روند هزینه وام مسکن در هفته سوم خرداد ماه مسیری صعودی را طی کرده است. در این بازار متقاضیان می توانند با خرید اوراق از بانک مسکن اقدام به اخذ وام برای خرید خانه و تعمیرات منزل کنند.

در این معاملات مجردین و متاهلین به ترتیب می توانند تا سقف 240 میلیون و 480 میلیون تومان اوراق خریداری کنند.

بیشتربخوانید:

شرایط دریافت وام ۶۰۰ میلیونی مسکن

 

قیمت این اوراق به صورت روزانه در بازار مسکن کشف شده و اعتبار هرکدام 500 هزار تومان است. بنابر این تا سقف معین شده برای هر کدام از متقاضیان امکان خرید وام و در یافت وام وجود دارد. در همین خصوص اگر فرض براین باشد که متقاضیان تمام اوراق تا سقف امکان خود را خریداری کنند برآورده می شود این هزینه چه مسیری را طی کرده و اکنون در چه سطحی قرار خواهد داشت؟

بنا به گزارش اکوایران، براساس آمارهای بانک مسکن قیمت اوراق تسه در روز 17 خرداد ماه برابر با 138 هزار و 200 تومان ثبت شد. روند قیمت اوراق در روزهای اخیر نشان از مسیری صعودی داشته است.

پس از آن که در نیمه اردیبهشت قیمت اوراق تسه به کانال 60 هزار تومان تنزل پیدا کرده دوباره قیمت ها با برخورد به کف صعودی شده و تا به امروز طی نوسانات کوتاه مدت ادامه داشته است.

افزایش قیمت در این روز موجب شده تا مجردینی که می خواهند سقف وام را در یافت کنند مجبور به پرداخت هزینه ای 77 میلیون و 420 هزار تومانی باشند. این هزینه برای متاهلین معادل با 132 میلیون و 730 هزار تومان ثبت شده و اکنون در قله 17 روزه قرار گرفته است.

افزایش هزینه پرداختی متقاضیان منجر به رشد نرخ سود واقعی مسکن شده و این شاخص را وارد کانال 27 درصد کرده است.

به طور کلی نرخ سود اسمی وام مسکن از این طریق برابر با 17.5 درصد است. اما زمانی که متقاضیان هزینه ای را نیز در ابتدا به این نهاد پرداخت می کنند این نرخ در سطح اسمی خود نبوده و در نتیجه مقدار واقعی پیدا خواهد کرد.

برآورد آماری از این شاخص نشان می دهد قیمت 138 هزار و 200 تومانی اوراق موجب شده تا نرخ سود واقعی مسکن به 27.3 درصد رسیده و برای دومین روز متوالی در کانال 27 درصد قرار بگیرد. به عبارت دیگر فاصله نرخ سود واقعی از میزان اسمی این شاخص در حدود 10واحد درصد بوده است.

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه