ارسال به دیگران پرینت

چای | چای سبز

خواص چای سبز برای لاغری و چربی سوزی

تاکنون درمورد چای سبز و لاغری چیزی شنیده‌اید؟ همه ما و خصوصا افراد ورزشکار قطعا درمورد خواص چای سبز و تاثیر بی نظیر آن روی لاغری می‌دانیم، اما اگر می‌خواهید بدانید خواص چای سبز برای لاغری چیست با چطور همراه باشید و بیشتر با خواص چربی سوزی چای سبز آشنا شوید.

خواص چای سبز برای لاغری و چربی سوزی

چای سبز

تاکنون درمورد چای سبز و لاغری چیزی شنیده‌اید؟ همه ما و خصوصا افراد ورزشکار قطعا درمورد خواص چای سبز و تاثیر بی نظیر آن روی لاغری می‌دانیم، اما اگر می‌خواهید بدانید خواص چای سبز برای لاغری چیست با چطور همراه باشید و بیشتر با خواص چربی سوزی چای سبز آشنا شوید.

چای سبز و لاغری

چای سبز تنها یک نوشیدنی طعم‌دار داغ نیست. ترکیبات زیست‌فعال (ترکیبات شیمیاییِ موجود در برخی غذاها که به سلامتی کمک می‌کنند، اما برای بدن ضروری نیستند) موجود در برگ‌های چای سبز در آب حل شده و به نوشیدنی نهایی منتقل می‌شوند. شما با نوشیدن یک فنجان چای سبز، مقدار فراوانی از ترکیبات مفید را دریافت خواهید کرد.

معروف‌ترین ترکیب زیست‌فعال موجود در چای سبز، کافئین است. میزان کافئین موجود در یک فنجان چای سبز (۲۴ تا ۴۰ میلی‌گرم) کمتر از کافئین موجود در یک فنجان قهوه (۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم) است. ولی همین مقدار کافئین چای سبز نیز تأثیرات خود را برجای می‌گذارد. کافئین یک محرک شناخته‌شده است که براساس مطالعات مختلف به چربی‌سوزی و بهبود عملکرد ورزشی کمک می‌کند.

اما تأثیرات درخشان چای سبز به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌هایی به‌نام «کاتچین‌ها» است. مهم‌ترین کاتچین موجود در چای سبز، اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) نام دارد. این ماده میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.

تأثیرات مفید چای سبز هم در نوشیدنی چای سبز و هم در مکمل‌های محتوی عصاره‌ی چای سبز مشاهده شده است. در بیشتر مطالعات از عصاره‌ی چای سبز استفاده شده است.

چای سبز و کمک به تجزیه‌ی سلول‌های چربی

برای چربی‌سوزی باید ابتدا سلول‌های چربی شکسته شده و وارد جریان خون شوند. ترکیبات فعال موجود در چای سبز می‌توانند با افزایش تأثیرات برخی هورمون‌های چربی‌سوز، باعث شکستن چربی‌ها شوند.

مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز یا اپی‌گالوکاتچین گالات می‌تواند آنزیم تجزیه‌کننده‌ی هورمون نوراپی‌نفرین را مهار کند. با مهار این آنزیم، میزان هورمون نوراپی‌نفرین افزایش می‌یابد. دستگاه عصبی به‌کمک این هورمون به سلول‌های عصبی پیام می‌دهد که تجزیه بشوند. بنابراین با افزایش میزان نوراپی‌نفرین سلول‌های چربی با شدت بیشتری تجزیه می‌شوند.

کافئین و اپی‌گالوکاتچین گالات (که هر دو در چای سبز یافت می‌شوند) احتمالا تأثیر هم‌افزایی بر یکدیگر دارند.

همه‌ی اینها باعث افزایش تجزیه‌ی سلول‌های چربی می‌شود. درنتیجه چربی در جریان خون آزاد شده و دردسترس سلول‌هایی (مانند سلول‌های عضلات) قرار می‌گیرد که به آن نیاز دارند.

چای سبز و چربی‌سوزی در حین تمرینات ورزشی

گر به محتویات بیشتر مکمل‌ها و خوراکی های چربی‌سوز و کاهش وزن نگاه کنید، احتمالا ماده‌ای از چای سبز را در آن مشاهده می‌کنید. این امر به آن خاطر است که تأثیر چای سبز در چربی‌سوزی به‌خصوص در حین تمرینات ورزشی بارها به اثبات رسیده است.

در مطالعه‌ای، مردانی که علاوه‌بر انجام تمرینات ورزشی، عصاره‌ی چای سبز مصرف کردند، نسبت به کسانی که این عصاره را مصرف نکردند، ۱۷٪ بیشتر چربی سوزاندند.

مطالعه‌ی ۸ هفته‌ای دیگری نشان داد که چای سبز چربی‌سوزی را چه در زمان ورزش و چه در زمان استراحت افزایش می‌دهد.

چندین مطالعه‌ی دیگر نیز از این تأثیر چای سبز حمایت می‌کنند و نشان می‌دهند که چای سبز با افزایش چربی‌سوزی به کاهش چربی بدن در درازمدت کمک می‌کند.

چای سبز و میزان سوخت‌وساز بدن

چای سبز با افزایش میزان سوخت‌وساز باعث می‌شود بدن‌تان کالری بیشتری بسوزاند. حتی در زمان خواب یا نشستن سلول‌های بدن‌مان میلیون‌ها مسئولیت را انجام می‌دهند که به انرژی نیاز دارند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که چای سبز باعث افزایش کالری‌سوزی حتی در زمان استراحت می‌شود. در بیشتر مطالعات افزایش ۳ تا ۴ درصدی کالری‌سوزی و در برخی از آنها افزایش ۸ درصدی مشاهده شد. برای کسی که در روز ۲۰۰۰ کالری می‌سوزاند، ۳ تا ۴ درصد کالری‌سوزی بیشتر معادل ۶۰ تا ۸۰ کالری است. این مقدار افزایش کالری‌سوزی همان چیزی است که احتمالا از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین انتظار دارید.

البته بیشتر مطالعات در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه (۱ تا ۳ روز) انجام گرفته‌اند، ولی برخی شواهد نشان می‌دهند تأثیر چای سبز بر افزایش سوخت‌وساز در درازمدت نیز پابرجاست.

در مطالعه‌ای که بر روی ۶۰ فرد چاق انجام گرفت، گروهی که عصاره‌ی چای سبز مصرف کردند، روزانه ۱۸۳ کالری بیشتر سوزانده و پس از ۳ ماه ۳٫۳ کیلوگرم وزن کم کردند.

البته برخی مطالعات نشان می‌دهند مصرف چای سبز بر افزایش کالری‌سوزی تأثیری ندارد. شاید تأثیرات چای سبز در کالری‌سوزی در افراد مختلف، متفاوت باشد.

چای سبز و کاهش مصرف کالری

ممکن است چای سبز با کاهش اشتها به لاغری کمک کند. درنتیجه خواهید توانست بدون تلاش اضافی به‌طور خودکار کالری کمتری مصرف کنید. چندین مطالعه تأثیر چای سبز را بر اشتها بررسی کرده‌اند، ولی نتایج حاصل متناقض بود.

همچنین برخی مطالعات بر روی حیوانات نشان داد که چای سبز می‌تواند جذب چربی از غذاها را کاهش بدهد، ولی این نتایج در انسان‌ها تأیید نشده است.

درمجموع به‌نظر می‌رسد تأثیر چای سبز به‌طور عمده ازطریق افزایش کالری‌سوزی است. چای سبز باعث می‌شود چربی بیشتری بسوزانیم و بر کاهش اشتها و کاهش غذای مصرفی‌مان در روز تأثیر چشمگیری ندارد.

چای سبز و لاغری شکم

تأثیرات چای سبز بر کاهش وزن نسبتا آرام است. درحالی‌که بیشتر مطالعات از تأثیر چای سبز بر کاهش وزن حکایت دارند، برخی مطالعات تأثیری را نشان نمی‌دهند.

در بررسی‌های صورت‌گرفته بر روی نتایج مطالعات، مشاهده شد که چای سبز به‌طور میانگین وزن افراد را ۱٫۳ تا ۱٫۴ کیلوگرم کاهش می‌دهد.

همه‌‌ی چربی‌ها مثل هم نیستند. برخی چربی‌ها در زیر پوست قرار دارند که به آنها چربی‌های زیرپوستی گفته می‌شود. بخش دیگری از چربی‌ها در اطراف اندام‌ها قرار دارند که به آنها چربی‌های شکمی (چربی‌های احشایی) گفته می‌شود. چربی‌های شکمی مضر هستند. این چربی‌ها موجب بروز التهابات و مقاومت‌به‌انسولین می‌شوند که احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های جدی مانند دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

برخی مطالعات نشان می‌دهند اگرچه کاهشِ وزنِ ناشی از مصرف چای سبز، آرام است، ولی بخش اعظم چربی‌سوزی از طریق سوزاندن چربی‌های شکمی است. درنتیجه احتمال بروز بسیاری از بیماری‌ها کاهش می‌یابد و فرد می‌تواند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشد.

منبع : چطور
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه