ارسال به دیگران پرینت

دوش گرفتن | دوش گرفتن با آب سرد | چربی سوزی با دوش آب سرد

دوش آب سرد بگیرید تا لاغر شوید| دوش آب سرد باعث چربی‌سوزی می‌شود؟

آیا دوش آب سرد واقعا چربی می‎سوزاند و باعث لاغری می‌شود؟ قرن‌هاست که انسان‌ها از غوطه ور شدن در آب سرد به عنوان یک نوع آب درمانی استفاده می‌کنند.

دوش آب سرد بگیرید تا لاغر شوید| دوش آب سرد باعث چربی‌سوزی می‌شود؟

دوش آب سرد بگیرید تا لاغر شوید| دوش آب سرد باعث چربی‌سوزی می‌شود؟ 

آیا دوش آب سرد واقعا چربی می‎سوزاند و باعث لاغری می‌شود؟ قرن‌هاست که انسان‌ها از غوطه ور شدن در آب سرد به عنوان یک نوع آب درمانی استفاده می‌کنند. صدها مطالعه وجود دارد که تأثیر مثبت آب سرد را روی همه چیز از ایمنی بدن گرفته تا خلق و خو بررسی می‌کند، اما آیا شواهدی وجود دارد که نشان دهد دوش آب سرد می‌تواند در کاهش وزن تأثیر بگذارد؟ بهتر است قبل از اینکه دست خود را سمت شیر آب ببرید و شیر آب گرم را ببندید، بفهمید که آیا این نکته حقیقت دارد یا خیر.  

آیا دوش آب سرد چربی می‌سوزاند؟  

طرفداران استفاده از دوش آب سرد برای کاهش وزن می‌گویند که قرار گرفتن در معرض دمای پایین حتی برای مدت کوتاه می‌تواند در سوزاندن چربی، افزایش متابولیسم و فعال کردن چربی قهوه‌ای در بدن کمک کند. 

چربی قهوه‌ای که بافت چربی نیز نامیده می‌شود، نوعی چربی است که با سرد شدن بدن فعال می‌شود. قند خون و مولکول‌های چربی را برای تولید گرما تجزیه می‌کند، از این رو این فرض وجود دارد که دمای سرد به چربی سوزی کمک می‌کند. 

مطالعه‌ای در سال 2019 به این موضوع پرداخت که چگونه کاهش دما می‌تواند چربی قهوه‌ای را در مردان جوان سالم فعال کند. نتیجه گیری شد که مردان جوان با سطوح بالای چربی قهوه‌ای فعال کاهش نوع خاصی از اسیدهای آمینه به نام اسیدهای آمینه شاخه‌دار (BCAA) را تجربه کردند. سطوح بالای BCAA با چاقی و دیابت مرتبط است. این باعث شد که محققان به این نتیجه برسند که قرار گرفتن در معرض دمای پایین‌تر می‌تواند به چربی سوزی بدن کمک کند. 

مطالعه دیگری هم نشان داد که مردان جوانی که حدود یک ساعت در آب سرد (14 درجه سانتیگراد) غوطه ور بودند، متابولیسم خود را 350 درصد افزایش دادند و دوباره به این نظریه دامن زدند که دمای پایین می‌تواند با کمک به بدن در سوزاندن سریع‌تر انرژی، کاهش وزن را تسریع کند. 

توجه به این نکته مهم است اشاره کنیم که در هر دو مثال بالا، شرکت کنندگان حداقل به مدت یک ساعت در معرض دمای پایین قرار گرفتند که بسیار بیشتر از زمانی است که اکثر مردم می‌توانند یا باید زیر دوش آب سرد بایستند. 

با این حال، مطالعات بیشتری وجود دارد که به نظر می‌رسد از این قضیه درست است. مقاله‌ای در مجله بریتانیایی منتشر شد توضیح داده شد که چگونه کمتر از پنج دقیقه ماندن در آب سرد به افزایش متابولیسم کمک می‌کند، هرچند مشخص نیست تا چه حد. 

آیا خطری در گرفتن دوش آب سرد وجود دارد؟ 

هر کسی که بیماری قلبی دارد باید در برابر تمایل به گرفتن دوش آب سرد مقاومت کند. شوک آب سرد می‌تواند فشار غیرضروری بر قلب وارد کند و منجر به ضربان قلب نامنظم یا آریتمی شود. 

همچنین ممکن است برخی از افراد تصمیم بگیرند که مصرف داروها و درمان‌های خاص را متوقف کنند، به این امید که یک دوش آب سرد روزانه بتواند همین کار را انجام دهد. برای یک دوش آب سرد نمی‌توان اثرات درمانی یا دارویی خاص را متصور شد، بنابراین همیشه قبل از ایجاد تغییراتی که می‌تواند بر سلامت جسمی یا روانی شما تأثیر بگذارد با پزشک مشورت کنید. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه