ارسال به دیگران پرینت

اخبار اقتصادی چیست؟ این اخبار از چه زمانی شروع شد؟

یکی از مواردی که در اخبار اقتصادی به صورت مداوم مطرح می شود در مورد خبرهای مربوط به طلا و نوسانات آن است.

اخبار اقتصادی چیست؟ این اخبار از چه زمانی شروع شد؟

یکی از مواردی که در اخبار اقتصادی به صورت مداوم مطرح می شود در مورد خبرهای مربوط به طلا و نوسانات آن است. اخبار طلا از گذشته های بسیار دور تاکنون بسیار مورد توجه افراد و به خصوص خانم ها بوده است. خزانه مملکت معمولا با طلا پر می شده است و برای داد و ستد و خرید و فروش نیز از طلا استفاده می کردند.

امروزه نیز طلا یکی از مهم ترین ذخایر هر کشور به شمار می رود که داشتن آن به منزله پشتوانه قوی مالی است. امروز در این مطلب قصد داریم تا در خصوص طلا و همچنین بزرگ ترین تحولاتی که بازار این شی براق در طول چندین دهه گذشته داشته است، مباحثی را ارائه کنیم. بررسی های مورد نظر را از حدود یک قرن پیش یعنی از سال 1914 شروع خواهیم کرد.

1-دوره 29 ساله

اولین دوره مورد بررسی دوره 29 ساله ای است که از سال 1914 آغاز و تا سال 1943 به طول انجامید. این محدوده زمانی به دلیل وقوع جنگ های جهانی اول و دوم و همچنین رکود اقتصادی شدیدی که در پی این جنگ ها اتافاق افتاد، بسیار مورد توجه قرار گرفت. در طی این سال ها قیمت هر اونس طلا برابر 35 دلار شده بود.

زمانی که دلار آمریکا توانست قدرت بیشتری بگیرد، مسلما دیگر کشورها نیز قصد این را پیدا کردند که معاملات و تجارت های خود را بیشتر بر مبنای دلار انجام دهند. مسلما کشورهای اروپایی و... برای دریافت دلار آمریکا نیاز به ارائه سرمایه ای به این کشور داشتند و چه چیزی می توانست بهتر از طلا باشد. در ادامه و در سال 1944 برای ان که کشورها بتوانند یک مبنای ثابت برای تجارت خود داشته باشند اقدام به تاسیس صندوق بین المللی پول کردند.

2-دوره 28 ساله

دومین دوره از سال 1944 آغاز و 28 سال بعد در سال 1972 به پایان رسید. در این دوره طلا علاوه بر آن که در تجارت ها و همچنین افزایش ارزش خزانه کشورها استفاده می شد، در ساخت قطعات و وسایل تکنولوژیکی و پیشرفته نیز به کار می رفت.  چیت های الکترونیکی، فضاپیماها، لوازم داخل کیس کامپیوتر و برخی از قطعات سخت افزاری ماشین آلات تنها نمونه های کوچکی از کاربردهای وسیع طلا بودند که در این دوره مشخص شدند.

3-دوره 23 ساله

سومین دوره یک دوره 23 ساله بود که دقیقا از 1973 آغاز و تا حدود 1996 به طور انجامید. در این دوره کاربردهای طلا پا را از تکنولوژی و فناوری فراتر گذاشت و وارد حوزه درمان و پزشکی نیز شد. یکی از بیماری هایی که در این دوره 23 ساله با طلا درمان شد، بیماری روماتیسم بود.

یکی دیگر از اتفاقات نیز آن بود که در دهه اول این دوره یعنی دهه 1970 میلادی، رکود اقتصادی شدیدی بر دنیا حاکم شد. این رکود اقتصادی سبب شد تا قیمت طلا بسیار افزایش پیدا کند و همین موضوع نیز سبب تمایل بیشتر افراد به داشتن این فلز گرانبها شد. در دوره های اولیه هر انس طلا برابر با 35 دلار آمریکا بود، در حالی که در دوره سوم هر اونس طلا به قیمتی حدود 600 دلار رسیده بود.

اتفاقاتی که طی دوره دوم رخ داد بسیار بیشتر بودند که نمونه های دیگر آن ها شامل جنگ و رکود در خاورمیانه بود. به دلیل همین جنگ باز هم ارزش طلا بالاتر رفت. قدم بعدی افزایش فروش نفت کشورهای عربی بود که به دنبال آن استفاده از طلا برای خرید و فروش نفت نیز بیشتر شد و قیمت این فلز طلایی و براق را افزایش داد.

4-دوره 13 ساله

دوره چهارم یک دوره سیزده ساله به حساب می آمد که از 1997 تا 2010 طول کشید. یکی دیگر از تحولاتی که برای طلا رخ داد استفاده از آن در این دوره برای جراحی قلب بود. حتی اجازه امکان ذخیره طلا در صندوق های بازنشستگی نیز طی همین سال ها صادر شد. یکی دیگر از اتفاقاتی که طی این سال ها در امریکا رخ داد و به اروپا نیز رسوخ کرد در خصوص بحرانی بود که در پی اعطای وام های کلان مسکن بروز پیدا کرد.

زمانی که این رکود شکل گرفت، بازارهای مالی همچون بورس نیز با شکست روبرو شدند و این موضوع باز هم باعث شد تا قیمت طلا افزایش پیدا کند. قیمت طلا در سال 2000 چیزی برابر 280 دلار بود که پس از این رکودها به 1420 دلار در سال 2010 رسید.

جمع بندی

موارد بیان شده به صورت کلی تغییراتی بودند که طی اخبار اقتصادی مبنی بر تحولات طلا در تاریخ ثبت شده اند. بررسی کلی و داشتن نگاه جامع به این مسائل سبب می شود تا متوجه شویم که طلا یکی از با ارزش ترین دارایی های مادی زندگی بشر به حساب می آید که تاکنون روند پس رفتی را نداشته است، بنابراین در صورتی که قصد پس انداز دارید می توانید به این فلز براق اعتماد کنید.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه