ارسال به دیگران پرینت

واکسن کووید-۱۹ | تزریق دوز سوم واکسن کووید-۱۹ | بیماران مبتلا به سرطان،

کدام یک از بیماران به دوز سوم واکسن کرونا نیاز دارند ؟

بیشتر بیماران مبتلا به سرطان پس از دو دوز واکسن، کمی واکنش ایمنی نسبت به آن نشان دادند؛ این بدان معناست که آنتی‌بادی‌های کروناویروس را داشتند.

 کدام یک از بیماران به دوز سوم واکسن کرونا نیاز دارند ؟

بررسی جدید پژوهشگران "دانشگاه آریزونا" نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به سرطان، در صورت تزریق دوز سوم واکسن کووید-۱۹ می‌توانند به ایمنی قابل قبول در برابر کروناویروس برسند.

 همه‌گیری کووید-۱۹، شرایط استرس‌زایی برای بیماران مبتلا به سرطان پدید آورده است که تحت شیمی‌درمانی قرار دارند زیرا شیمی‌درمانی نه تنها به سرطان، بلکه به سلول‌های ایمنی مورد نیاز بدن برای دفاع در برابر عفونت‌ها حمله می‌کند. بررسی جدید پژوهشگران "دانشگاه آریزونا"(University of Arizona) نشان می‌دهد که بیماران تحت شیمی‌درمانی فعال، واکنش ایمنی کمتری نسبت به دو دوز واکسن کووید-۱۹ داشته‌اند اما دوز سوم واکنش را افزایش داده است.

"راچنا شروف"(Rachna Shroff)، سرپرست این پژوهش گفت: ما می‌خواستیم مطمئن شویم که سطح حفاظتی ارائه‌شده توسط واکسن‌های کووید-۱۹ به بیماران مبتلا به سرطان را درک کرده‌ایم؛ به ویژه در شرایطی که محدودیت‌ها در حال کاهش بود و گسترش انواع واگیردار بیشتری آغاز شد.

 

دکتر شروف و گروهش برای پاسخ دادن به این سوال، ۵۳ بیمار در حال شیمی‌درمانی را مورد بررسی قرار دادند. آنها واکنش ایمنی این بیماران را نسبت به نخستین و دومین دوز واکسن فایزر مورد بررسی قرار دادند و آن را با واکنش ۵۰ بزرگسال سالم مقایسه کردند.

بیشتر بیماران مبتلا به سرطان پس از دو دوز واکسن، کمی واکنش ایمنی نسبت به آن نشان دادند؛ این بدان معناست که آنتی‌بادی‌های کروناویروس را داشتند.

"دیپتا باتاچاریا"(Deepta Bhattacharya)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما آنتی‌بادی‌ها، سلول‌های B و سلول‌های T که سیستم دفاعی بدن را تشکیل می‌دهند، بررسی کردیم و دریافتیم که واکسن برای اکثر افراد تحت شیمی‌درمانی، حداقل تا حدودی به عنوان محافظ عمل می‌کند.

در هر حال، واکنش ایمنی این بیماران، بسیار کمتر از واکنش ایمنی بزرگسالان سالم بود و تعداد کمی از بیماران، هیچ واکنشی نسبت به واکسن کووید-۱۹ نداشتند. این به معنای حفاظت کمتر در برابر کروناویروس به ویژه سویه دلتا است.

۲۰ نفر از بیماران برای تزریق دوز سوم بازگشتند و دوز سوم توانست واکنش ایمنی را در بیشتر افراد تقویت کند و واکنش کلی ایمنی بعد از تزریق دوز سوم، به سطح مشابه افرادی رسید که در حال شیمی‌درمانی نبودند.

نتایج این پژوهش، در مجله "Nature Medicine" به چاپ رسید.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه