ارسال به دیگران پرینت

وزیر بهداشت: با فوت روزانه چند صدنفر نباید خواب راحت به چشم‌مان بیاید

وی افزود: در استان قزوین، مردم و نیروهای بسیجی، حسینیه را تبدیل به مرکز واکسیناسیون کرده‌اند که باعث افتخار است.

وزیر بهداشت: با فوت روزانه چند صدنفر نباید خواب راحت به چشم‌مان بیاید

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز به دلیل بیماری همه گیر و جهانی کرونا، صحنه‌های خیلی بدی را در جامعه مشاهده می‌کنیم و روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ خانواده عزادار می‌شوند که این فاجعه بسیار بزرگی است، گفت: در دوران دفاع مقدس حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار شهید را در ۸ سال داشتیم در حالی که در ۱۸ ماه سپری شده از کرونا تاکنون حدود ۱۱۳ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بهرام عین اللهی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در قزوین، اظهار داشت: با وجود چنین فاجعه بزرگی و از دست دادن روزانه چندصد نفر بر اثر بیماری کرونا، نباید خواب راحت به چشم‌مان بیاید و باید هر کار و تلاشی که می‌توانیم را انجام دهیم. 

وی افزود: در استان قزوین، مردم و نیروهای بسیجی، حسینیه را تبدیل به مرکز واکسیناسیون کرده‌اند که باعث افتخار است. واکسیناسیون و واکسن راهکار دارد. شنیده بودیم که می‌گفتند واکسن به ما نمی‌دهند و وقتی دولت را تحویل گرفتیم، ذخایر واکسن، ناکافی بود اما رییس جمهور و معاون اول وی، وزرا به ویژه وزرای امور خارجه و راه و شهرسازی هم قسم شدند که این مشکل را حل کنند و خداوند هم نعمت‌های خودش را به مقدار فراوان به ما رساند. 

تا آخر ماه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور می‌شود

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: وقتی همه درها بسته باشد، خداوند از جایی کمک می‌کند که فکرش را هم نمی‌کنید. ما فکرش را نمی‌کردیم که چنین حجمی از واکسن تامین شود. وقتی در جلسات رای اعتماد می‌گفتم که واکسن می‌آوریم، فکرش را نمی‌کردم که بجای باران، سیل جاری شود و با لطف خدا، سیلی از واکسن به سوی کشور روانه شد. امروز ۵ میلیون دُز واکسن وارد کشور شد و تا آخر ماه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور می‌شود. 

عین اللهی یادآور شد: پس از تامین واکسن به میزان کافی، در فرآیند واکسیناسیون نگرانی داشتیم که از دستگاه‌های مختلف کمک خواستیم و دیروز هم جلسه‌ای با حضور سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و همکاران‌مان در سازمان بسیج داشتیم که سرلشکر سلامی به همه فرماندهان استانی در جهت تسریع و افزایش تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون دستور داد؛ خود فرماندهان داوطلب این کار هستند و امروز هم چندین نفر از آن‌ها اعلام کردند که واکسن آن‌ها تمام شده و نیاز به واکسن دارند. 

وی افزود: وقتی وارد قزوین شدم، از یک پایگاه واکسیناسیون شبانه روزی در نمایشگاه بین المللی بازدید کردم که خستگی از تنم بیرون رفت چون دانشجویان و جوانان عاشقی در آن فعالیت داشتند و خداوند این شور را در مردم ایجاد کرده تا در نجات جان همنوعان‌شان شریک باشند. 

اطمینان داریم که شدت معضل کرونا در ماه‌های آینده، کاهش می‌یابد

وزیر بهداشت تاکید کرد: از ابتدای انقلاب، فرهنگ کمک و یاری‌رسانی در کشور وجود داشته است. وقتی سیل و زلزله در کشور رخ می‌دهد همه می‌خواهند کمک و یاری کنند و باید قدردان این فرهنگ باشیم. اطمینان داریم که شدت معضل کرونا در ماه‌های آینده، کاهش می‌یابد، البته کرونا ممکن است چندین سال دیگر در دنیا وجود داشته باشد اما دیگر شاهد چنین مرگ و میرهایی نخواهیم بود. 

عین اللهی گفت: بعد از واکسیناسیون، قرنطینه هوشمند اجرایی می‌شود. دیگر محدودیت برای مردم ایجاد نمی‌کنیم که از منزل خارج نشوید، مسافرت نروید و یا کار نکنید بلکه وقتی افراد واکسن کرونا را تزریق کنند، همه کارها را به راحتی می‌توانند انجام دهند و افرادی می‌توانند مسافرت بروند و فعالیت‌های مختلف را انجام دهند که واکسن تزریق کرده باشند. 

وی اظهار داشت: کرونا صدمات زیادی به آموزش وارد کرد. آموزش‌های مجازی به ویژه در رشته‌های علوم پزشکی، کارایی چندانی ندارد و یک دانشجوی پزشکی، دندانپزشکی و پرستاری باید به بالین بیمار برود و آموزش‌ها باید چهره به چهره باشد. در استان قزوین هم باید برای بازگشایی دانشگاه‌ها تلاش شود. اساتید دانشگاه‌ها واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون دانشجویان نیز آغاز شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی در اواسط مهرماه، بازگشایی می‌شوند و این خواسته رییس جمهور نیز است. 

وزیر بهداشت ادامه داد: پس از واکسیناسیون دانشجویان و بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی، همچنان باید شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت و از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، استفاده شود البته کلاس‌ها نیز می‌تواند به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی برگزار شود. 

در حال حاضر هر بیمار کرونایی به طور متوسط حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه درمانی دارد

عین اللهی خاطرنشان کرد: تمامی کارگران بدون محدودیت سن در استان قزوین می‌توانند واکسینه شوند. یکی از دلایلی که شرط سنی برای تزریق واکسن کرونا گذاشته ایم، جلوگیری از ازدحام جمعیت به ویژه در شهرهای بزرگ است اما افرادی که در اقتصاد مهم هستند و در محل‌های تجمعی کار می‌کنند همانند کارمندان بانک‌ها و آموزش و پروش، باید به سرعت واکسینه شوند. 

وی یادآور شد: یکی از مهمترین برنامه‌های ما در این دوره، توجه ویژه به بهداشت است. در دوران کرونا ثابت شد که اگر بر روی پیشگیری، بهداشت و واکسن کار کنیم، با هزینه‌ای به مراتب کمتر می‌توانیم به موفقیت‌های خوبی برسیم. در حال حاضر هر بیمار کرونایی به طور متوسط حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه درمانی دارد در حالیکه با یک واکسن ۹ دلاری می‌توان از شدت بیماری و مرگ و میر بیماران پیشگیری کرد. 

وزیر بهداشت گفت: سرمایه‌گذاری در بهداشت، با هزینه کمتر و بازدهی بیشتر همراه است اما در حوزه درمان هر قدر هزینه کنیم، باز هم کافی نیست. امروز بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال ۹۲ حدود ۵ برابر افزایش یافته اما هنوز پرداختی از جیب بیماران، تغییر چندانی نکرده و این شاخص حدود ۴۶ درصد است. 

عین اللهی تصریح کرد: قزوین چون یک شهر صنعتی است باید مباحثی مانند بهداشت کار و بهداشت حرفه‌ای بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در حوزه درمان باید ماموریت گرا عمل کنیم و در هر منطقه ممکن است هدف‌گذاری خاصی شود. در قزوین برای ما بهداشت کار و حرفه‌ای خیلی مهم است. خیلی از حوادث در حین کار رخ می‌دهد که می‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد. به عنوان نمونه اگر یک عینک محافظ در مشاغلی مانند جوشکاری و تراشکاری استفاده شود، افراد از آسیب‌های چشمی و هزینه‌های بالای درمانی در امان می‌مانند. 

وی عنوان کرد: وضعیت اورژانس قزوین و تخت‌های بیمارستانی حتما باید تقویت شود. متاسفانه تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین یعنی ۲۸۰ نفر، خیلی کم است و باید مورد تقویت قرار گیرد البته با تغییر برخی ضرایب، می‌توان به جذب و ماندگاری نیروهای تخصصی در این استان امیدوار بود. 

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از اجرای طرح مراقبت در منزل در استان قزوین و کارایی بالای آن در موج‌های بیماری در این استان، گفت: این طرح که به صورت اختصاصی و ویژه در قزوین اجرایی شد می‌تواند به صورت الگویی موفق در سراسر کشور اجرا شود. امروزه استاندارد جهانی این است که تا حد امکان بجای توسعه خدمات بستری، باید خدمات سرپایی را توسعه داد و ثابت شده که هر قدر بیماران در بیمارستانها بستری نشوند، بهبودی بهتری خواهند داشت و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم. 

امروز یکی از آفت‌های ما، پژوهش‌های بدون هدف است

عین اللهی افزود: دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیازمند دانشکده داروسازی است اما باید زیرساخت‌های مورد نیاز آن از جمله اعضای هیات علمی تامین شود. ایجاد پردیس فناوری سلامت و توسعه شرکت‌های دانش بنیان یک ضرورت است. امروز یکی از آفت‌های ما، پژوهش‌های بدون هدف است و همه برای ارتقای رتبه علمی، پژوهش می‌کنند که برخی از آن‌ها هدفمند نیست. بسیاری از مشکلات ما با پژوهش‌های هدفمند، برطرف می‌شود. 

وی افزود: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در قزوین وجود دارد که خیلی کم از آن استفاده می‌شود چون همه دانشجویان خارجی برای یادگیری زبان فارسی نیازمند این دانشگاه هستند و این دانشگاه همانند یک دریا و گنج در قزوین است. 

وزیر بهداشت تاکید کرد: شدیدا به طب سنتی علمی اعتقاد داریم. در قزوین می‌توان دانشکده طب سنتی را با جذب نیروهای متخصص و تحصیل کرده، راه اندازی کرد. زمان رضاشاه طب سنتی ایران از بین رفت چون ریشه مذهبی داشت و طب سنتی ما به کشورهای دیگر رفت الان در هند، بیمارستانی به نام همدرد وجود دارد که با طب سنتی ایران کار می‌کند. از سال ۱۳۸۴ طب سنتی را در مقطع کارشناسی ارشد و بعد در مقطع دکترا راه اندازی کردیم. به طب سنتی دانشگاهی، علمی و مستند اعتقاد کامل داریم. 

عین اللهی تصریح کرد: در مورد معوقات کادر درمان در ستاد ملی مقابله کرونا مصوبه‌ای داشتیم که اعتبارات آن را دریافت کردیم و به زودی این معوقات را پرداخت می‌کنیم. رییس جمهور بر پرداخت معوقات کادر بهداشتی و درمانی تاکید داشت و به آن عمل کرد.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه