ارسال به دیگران پرینت

مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان شرقی |

در ماندگی بیماران پیوندی برای خرید قرص «سلسپت»

مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان شرقی با اشاره به کمبود سراسری داروی «سلسپت» گفت: بیماران پیوندی در استان ما هم مانند دیگر استان‌های کشور در به در دنبال داروی «سلسپت» هستند.

در ماندگی بیماران پیوندی برای خرید قرص «سلسپت»

عادل فیروزی در تشریح جزییات این خبر اظهار کرد: این دارو در آذربایجان شرقی توسط شرکت داروسازی زهراوی تولید می‎شد، اما حدود دو ماه است که با کمبود داروی سلسپت در کل کشور مواجه شده‌ایم و حتی بیماران کلیوی در تهران هم به دنبال این دارو هستند.

وی افزود: به دنبال مراجعات مکرر به معاونت غذا و دارو، بروز مشکلاتی در واردات ماده اولیه، علت کمبود داروی سلسپت عنوان شده است. برخی بیماران پیوندی بیش از 10 سال است که این دارو را مصرف می‌کنند ، اما حالا برخی می‌گویند داروی جایگزین آن را مصرف کنید، چه تضمینی وجود دارد تا مصرف این دارو سبب پس زدن پیوند کلیه بیماران نشود؟.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های انجام عمل پیوند کلیه، بیماران را خانه خراب می‌کند، چرا که حدود 50 الی 100 میلیون تومان هزینه برای عمل پیوند لازم است و بیماران نمی‌توانند ریسک  احتمال پس زدن پیوند را با جاگزین کردن داروی دیگری قبول کنند، بیماران از نتیجه مصرف داروی جایگزین سلسپت می‌ترسند.

فیروزی اظهار کرد: هر ماه تعداد بسیار کمی داروی سلسپت برای بیماران پیوندی تجویز می‌کنند که هنگام تحویل دارو، به مراتب کم‌تر می‎شود و این مقدار تنها پاسخگوی مصرف دو روزه بیمار بوده و پس از دو روز بیماران به هم زنگ زده و یک بسته از هم قرض می‌گیرند و یا مجبور به استفاده از داروی دیگری می‌شوند.

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح این خبر اظهار کرد: کارخانه‌های دیگر برندهایشان را وارد بازار کرده و کمبود این دارو را پوشش می‌دهند، طی مکاتبه‌ای که با کارخانه تولیدکننده داروی سلسپت در استانمان داشتیم، مقداری ماده اولیه وارد شده و دارو به زودی تولید و وارد بازار مصرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: فرمول داروهای جایگزین با سلسپت یکی بوده و برند تولید شده در شرکت زهراوی سلسپت بوده و همان داروی تولیدی در یک کارخانه دیگر، نام دیگری دارد، اما در مجموع ماده اولیه داروها یکسان هستند.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه