بهرام  توکلی

بهرام توکلی

بهرام توکلی، نویسنده، کارگردان و تدوینگر سینما و تلویزیون است

 

بیوگرافی نویسنده

توضیحات

بهرام توکلی نویسنده سینما و تلویزیون ایران است. از مهم‌ترین آثار بهرام توکلی می‌توان به فعالیت در فیلم تنگه ابوقریب، سریال بیمار استاندارد و فیلم اینجا بدون من اشاره کرد.

بهرام توکلی کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال 1379 در فیلم عقل سرخ به عنوان کارگردان فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند فیلم تنگه ابوقریب، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای بهرام توکلی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون محمود فتح‌الهی، میترا دهقان و علیرضا سلامیان را تجربه کرد.

بهرام توکلی در سال 1396 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. اثر مهم بهرام توکلی در این سال، فعالیت در فیلم تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی محسوب می‌شود.

بیوگرافی بهرام توکلی کارگردان همدانی فیلم سینمایی من دیگو مارادونا هستم

 

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی بهرام توکلی فعالیت در فیلم تنگه ابوقریب بوده است. بهرام توکلی سال 1396 فیلم تنگه ابوقریب به عنوان نویسنده فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای سینما مطرح کند. بهرام توکلی توانست با فعالیت در فیلم تنگه ابوقریب تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربه‌ای نظیر جواد عزتی، مهدی پاکدل، امیر جدیدی و علی سلیمانی توانست سطح کاری او را متحول کند.

بهرام توکلی علاوه‌بر فیلم تنگه ابوقریب، سال 1395 در سریال بیمار استاندارد نیز فعالیت داشته است. بهرام توکلی این‌بار با سعید آقاخانی یعنی کارگردان سریال بیمار استاندارد و هنرمندانی چون بابک حمیدیان، جواد عزتی، اصغر سمسارزاده و شیلا خداداد همکاری داشت.

با اینکه بهرام توکلی را بیشتر بعنوان نویسنده می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. بهرام توکلی علاوه‌بر نویسنده به‌عنوان کارگردان، تدوینگر و طراح ایده و طرح نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار بهرام توکلی در حرفه‌ی کارگردان، فیلم غلامرضا تختی، فیلم تنگه ابوقریب، فیلم من دیه گو مارادونا هستم، فیلم بیگانه، فیلم آسمان زرد کم عمق، فیلم اینجا بدون من، فیلم پرسه در مه، فیلم پابرهنه در بهشت و فیلم عقل سرخ است. مهم‌ترین اثر بهرام توکلی در حرفه‌ی تدوینگر، فیلم عقل سرخ است. مهم‌ترین اثر بهرام توکلی در حرفه‌ی طراح ایده و طرح، سریال نهنگ آبی است.

وی تاکنون موفقیت‌های بسیاری در جشنواره‌ها کسب کرده است. بهرام توکلی سال 1396 برای فیلم تنگه ابوقریب توانست در 36مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برنده شود. همچنین بهرام توکلی سال 1385 برای فیلم پابرهنه در بهشت توانست در 25مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی نامزد شود. همچنین بهرام توکلی سال 1393 برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم توانست در 33مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه دیپلم افتخار بهترین کارگردانی نامزد شود. همچنین بهرام توکلی سال 1393 برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم توانست در 33مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه نامزد شود.

بیوگرافی بهرام توکلی | نماوا

 

یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای بیوگرافی بهرام توکلی آن هست که در مدت زمان فعالیت خود، هم در تلویزیون و هم در سینما حضور داشته است. بهرام توکلی را باید بیشتر نویسنده سینما بدانیم چرا که 90% آثار وی سینمایی و 10% آثارش تلویزیونی است. در واقع بهرام توکلی از مجموع 10 اثری که در کارنامه دارد، در 9 اثر در سینما با نام‌های فیلم تنگه ابوقریب، فیلم من دیه گو مارادونا هستم، فیلم نزدیک‌تر، فیلم بیگانه، فیلم آسمان زرد کم عمق، فیلم اینجا بدون من، فیلم پرسه در مه، فیلم پابرهنه در بهشت و فیلم عقل سرخ فعالیت داشته و در 1 اثر در تلویزیون با نام سریال بیمار استاندارد فعالیت داشته است.

در بیوگرافی بهرام توکلی آثار مهمی وجود دارد. اگر می‌خواهید با بیوگرافی بهرام توکلی و زندگی حرفه‌ای و آثار او بیشتر آشنا شوید، حتما به صفحه هر یک از آثار بهرام توکلی در منظوم سر بزنید. همه 10 اثر مهم بهرام توکلی در منظوم یک پروفایل اختصاصی دارند که اطلاعات کامل معرفی آنها تهیه شده است. امتیازی که هر یک از آثار بهرام توکلی در منظوم دارند، نمره و امتیازی است که مردم از یک تا ده به آنها داده‌اند. در واقع هر چقدر بهرام توکلی در آثار ارزشمندتری فعالیت کرده باشد، توانسته نمره‌ی بیشتری از سوی مردم بگیرد، در نتیجه سوابق کاری و بیوگرافی بهرام توکلی درخشان‌تر خواهد شد. مثلا اثری که در بیوگرافی بهرام توکلی بیشترین امتیاز را از مردم گرفته است، فیلم تنگه ابوقریب محسوب می‌شود و اثری که در بیوگرافی بهرام توکلی کمترین امتیاز را گرفته است، فیلم عقل سرخ محسوب می‌شود.

منظوم