ارسال به دیگران پرینت

اختلاف طبقاتی آفتی در جامعه

خودمان نیز درقبال کاهش اختلاف طبقاتی جامعه مان مسئولیت داریم و باید اندازه حق و سهم خود کسب درآمد کنیم و برای پیشرفت بیشتر در زندگی حق دیگران را زیر پا نگذاریم

۵۵آنلاین :

علی گیلوری

انسان ها همگی در آفرینش با یک دیگر یکسان هستند و خداوند متعال به خاطر هدف نهایی که از خلقت انسان داشته است انسان ها را صاحب اختیار آفریده است و مسیرهای هدایت و رسیدن به آن هدف نهایی را در فطرت شان قرار داده و با فرستادن پیامبران الهی به آن ها نشان داده است .و بین هیچ انسانی با انسان دیگر در آفرینش و هدایتش تبعیض قائل نشده است. اما مسائل و مشکلاتی در زندگی وجود دارد که باعث به هم ریختن این تعادل شده است،درآمد افراد، سطح فرهنگی ،تحصیلات و هزاران مسئله دیگر باعث به وجود آمدن اختلاف طبقاتی در بین انسان‌ها شده است.

در ساده‌ترین تعریف می‌توان اختلاف طبقاتی را فاصله های اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی بین افراد یک جامعه دانست ،که معمولاً وجه اقتصادی آن مورد توجه بیشتری است.

اختلاف طبقاتی تاثیرات به شدت مخربی در یک جامعه و افرادی که در آن زندگی می‌کنند دارد و باعث می‌شود که اقشار ضعیف جامعه همیشه در فشار اقتصادی باشند و نسبت به زندگی حس پوچی کنند، در مقابل برخی از افراد ثروتمند جامعه هرروز ثروتمند تر شده و برخی از آنها ثروت خود را به رخ دیگران بکشند.در تاریخ انسانیت همیشه شاهد بوده ایم که بیشتر جنگ ها، جنگ های طبقاتی بوده است و قشر ضعیف و کارگر جوامع به نبرد با طبقات مرفع رفته‌ وبه دنبال گرفتن حق شان بوده اند.همچنین خیلی از انقلاب ها به دلیل اختلاف طبقاتی به وجود آمده و حکومت های مختلفی را دگرگون کرده است .

بدبینی فرهنگی، اعتیاد، بی بند و باری طلاق و انقلاب های سیاسی و اجتماعی برخی از اثرات اصلی اختلاف طبقاتی در جوامع امروزی است. فاصله های طبقاتی در یک جامعه موجب کم شدن کارایی افراد آن جامعه می‌شود، به دلیل آن که افراد امیدی برای زندگی خوب داشتن ندارند و هر چه بیشتر تلاش می‌کنند باز کم آورده و رسیدن به زندگی ایده آل را برای خود آرزو می دانند.تمام جامعه جهانی و حتی کشورهای پیشرفته نیز کم و بیش درگیر این معضل اجتماعی هستند و مردم هیچ کجای جهان از قرار داشتن و درگیری در این موضوع مستثنی نیستند.بدون تردید کشورمان نیز به نوبه خود به این معضل اجتمایی دچار است و در آن اختلاف های طبقاتی دیده می شود.

در ایران عوامل گوناگونی منجر به اختلاف طبقاتی شده است که برخی شان میراثی از گذشته های ما می باشد و برخی نیز در عصر جدید و دهه های اخیر به وجود آمده است.

این معضل اجتماعی به دلایل زیادی در جامعه به وجود آمده است که برخی از این دلایل عبارت است از؛

1.در نظر نگرفتن استعداد ذاتی افراد: برخی از انسان‌ها توانمندتر و برخی از توانایی کمتری برخوردار هستند ،برخی دچار معلولیت های جسمی و ذهنی بوده و توان کمتری برای کارکردن دارند و نمی توانند مانند یک انسان سالم کار کنند.

2.گسترش فناوری و صنعت:فناوری و صنعت نقش بسیار مهمی در افزایش اختلاف طبقاتی ایفا می کنند .برای مثال در گذشته محیط های کاری به کارگاه های کوچک محدود می‌شد،اما با ظهور غول های صنعتی کارگاه های کوچک تبدیل به کارخانه‌های بزرگ شد و با افزایش تولید ثروت سرمایه داران به صورت تصاعدی افزایش یافت در حالی که حقوق کارگران همچنان ثابت مانده است.

3.نبود کار و اشتغال و افزایش روز افزون جمعیت بیکار جامعه

4.اسراف و ریخت و پاش های کلان که در نهایت به دوش فقرا و قشر آسیب‌پذیر بار می‌شود

5.طفره رفتن کارآفرینان از پرداخت حقوق قانونی و شرعی به کارگران

6.ضعف مدیریت کارگزاران اقتصادی

7.نقش واسطه ها و دلال ها در افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید طبقه ضعیف

8.فشارها و دخالت های عوامل خارجی در اداره کشور.

9.احتکار وگران فروشی

دین اسلام از ابتدای ظهور دین برابری و عدالت بین تمام انسان‌ها بوده است و شعار آن نیز کمک به قشر مستضعف جامعه و مقابله با ثروت اندوزی بیش از حد بوده است .کشورمان نیز به عنوان نمادی از اسلام راستین و عدالت در جهان باید سعی در مقابله و کاهش پدیده اختلاف طبقاتی داشته باشد،تا دین مبین اسلام در جامعه جهانی با چهره‌ای که در خور ذاتش است به جهانیان معرفی شود .

حال چه راه حل هایی برای کاهش اختلاف طبقاتی در جامعه وجود دارد؛

1.باید با برنامه‌ریزی اقتصادی صحیح و کاهش دادن تنگناهای اقتصادی همچون تورم، ضعف ها و فساد های نظام اقتصادی را سر و سامان داد و تبعیض‌های درون آن را از بین برد.

2.پرورش مدیران کارآمد و باتجربه برای پیش برد صحیح و آسان تر برنامه های اقتصادی کشور

3.فراهم ساختن زمینه کار و تولید به صورت عادلانه برای همه مردم به خصوص قشر جوان جامعه که آینده سازان کشور هستند.

4.مقابله با فشارهای خارجی که با کارشکنی های شان قصد در نابود کردن و از بین بردن کشور مادارند.

5.جلوگیری از اسراف و حیف و میل کردن و فراهم آوردن رفاه برای عامه مردم با صرفه جویی کردن

6.برخورد جدی با افراد خائن و اختلاس گر از بیت المال که بااستفاده از این پول ها ثروت خود را اندوخته و زیاد کردند.

7.پرداخت منصفانه حقوق کارگران و اختصاص دادن بیمه و سهام و سایر مزایا برای افزایش حقوقشان به طوری که از حقوق کارخانه‌داران کاسته شود و به حقوق کارگران اضافه گردد.

8.برخورد جدی دستگاه های نظارتی و قضایی با زراندوزی بیش از نیاز و انباشته کردن ثروت

خودمان نیز درقبال کاهش اختلاف طبقاتی جامعه مان مسئولیت داریم و باید اندازه حق و سهم خود کسب درآمد کنیم و برای پیشرفت بیشتر در زندگی حق دیگران را زیر پا نگذاریم.همچنین باید با انفاق کردن و گسترش دادن فرهنگ آن در سطح جامعه به قشرهای ضعیف کمک کرده و فشارهای اقتصادی را از دوش شان کمتر کنیم.

به امید روزی که تمام افراد جامعه ما بر اساس استعداد ها و لیاقت هایشان حقشان را در زندگی به دست بیاورند و حق هیچ مستمندی در هیچ کجای جهان زیر پا گذاشته نشود و به هیچ کسی ظلم و ستم نشود.

منبع : 55 انلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه