ارسال به دیگران پرینت

علت پوست پوست شدن:

علت پوست پوست شدن دست در پاییز و زمستان چییست؟ + درمان

پوست پوست شدن دست و مخصوصا نواحی اطراف انگشتان یک مشکل نسبتا رایج است که می‌تواند به علل مختلفی بروز پیدا کند.

علت پوست پوست شدن دست در پاییز و زمستان چییست؟ + درمان

پوست پوست شدن دست که معمولا هم در نواحی نوک انگشتان رخ می دهد؛ امری بسیار آزاردهنده است چرا که قدرت انجام بسیاری از کارها را از فرد می‌گیرد و از نظر زیبایی و اعتماد به نفس نیز تاثیرات منفی بسیاری برای او به همراه دارد. علاوه‌ بر این، پوست یک سد دفاعی بسیار مهم برای بدن محسوب می‌شود که آسیب آن به هر شکلی زمینه را برای ورود انواع عوامل بیماری‌زا به داخل بدن فراهم می‌کند. بنابراین آسیب‌های پوستی به هر شکل، باید جدی گرفته شوند و فورا در صدد درمان برآییم.

برای رفع این مشکل مانند تمام بیماری‌های دیگر تشخیص علت، امری بسیار مهم است که در روند درمان و تشخیص درمان درست و کارامد بسیار موثر خواهد بود.

 

علت پوست پوست شدن دست  در پاییز و زمستان چییست؟ + درمان

پوست پوست شدن دست اغلب به علت خشکی پوست رخ می‌دهد. این خشکی در ناحیه‌ی دست و پا به دلیل دارا بودن پوستی نازک‌تر، نمود بیشتری دارد. مشکل پوست پوست شدن دست اغلب در افراد سالمند به دلیل ضعیف‌تر بودن پوست و نیز کاهش قدرت بازسازی و درنتیجه طولانی‌تر بودن عمر پوست، بیشتر از دیگران دیده می‌شود.

گاهی اوقات پوست پوست شدن دست به ندرت بروز پیدا می‌کند و خود شخص متوجه می‌شود که این مشکل مثلا به علت حساسیت به نوع خاصی از مواد شوینده است. در این صورت فرد باید استفاده از این مواد را متوقف کند و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما اگر علت این مشکل را کشف نمی‌کنید یا این موضوع برایتان آزاردهنده شده است بهتر است به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرده و مشکل‌تان را با وی در میان بگذارید.

علت پوست پوست شدن دست

این مشکل ممکن است به علل مختلفی رخ دهد. یکی از شایع‌ترین علت‌ها شست و شوی مداوم دست‌ها با مواد شوینده شیمیایی یا استفاده از شوینده‌های قوی بدون استفاده از دستکش پلاستیکی است. اما علت‌های دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

    پسوریازیس، یک بیماری پوستی ژنتیکی است که آسیب‌های مختلفی به پوست وارد می‌کند. پوست پوست شدن دست ممکن است یکی از تظاهرات خفیف و اولیه این بیماری باشد.

    آفتاب سوختگی نیز یکی دیگر از دلایلی است که سبب آسیب لایه بیرونی پوست می‌شود. در نتیجه، منظره‌ای پوسته پوسته را در درست مخصوصا در نوک انگشتان به وجود می‌آورد.

    گاهی اوقات آب و هوای بسیار سرد و خشک زمستان به پوست آسیب رسانده و سبب پوسته‌ریزی‌هایی در پوست دست می‌شود. این مورد گاهی اوقات ممکن است که حتی زخم نیز ایجاد کنند.

    اگزما نوعی حساسیت پوستی است که ممکن است سبب پوسته پوسته شدن هر بخشی از بدن شود. پوست دست و مخصوصا نوک انگشتان نیز از شایع‌ترین محل‌هایی است که دچار اگزما می‌شوند.

    کمبود ویتامین‌های خانواه ب ممکن است با تظاهری مانند ایجاد پوسته‌ریزی در دست خود را نشان دهند.

    دیابت یک بیماری بسیار شایع است که عوارض متعددی دارد. از جمله‌ی این عوارض می‌توان به خشک شدن و ضخیم شدن پوست اشاره کرد که در نتیجه آن نمای پوسته پوسته ایجاد می‌شود.

    گاهی اوقات به دلیل کم آبی شدید بدن، پوست نیز میزان آب مورد نیاز خود را دریافت نکرده و دچار پوسته‌ریزی می‌شود.

مکیدن انگشتان در اطفال یک مشکل رایج است که گاها پوست پوست شدن دست را در آنها ایجاد می‌کند. در این صورت نیز ما بیشتر پوسته پوسته شدن را در اطراف نوک انگشتان می‌بینیم. متاسفانه اغلب این مشکل به علت استرس‌های روانی کودک بروز پیدا می‌کند؛ بنابراین بهترین روش برای حل این مشکل این است که به جای درمان‌های موضعی بر روی پوست دست کودک عامل زمینه‌ای را برطرف کنیم یعنی ترجیحا کودک را نزد یک روانپزشک اطفال ببریم.

درمان پوست پوست شدن دست چیست

استفاده از آب گرم در این شرایط بسیار مفید است به طوری که اگر دست‌ها را برای چند دقیقه در آب گرم قرار دهید سلول‌های پوستی رطوبت کافی را جذب کرده و پوسته‌ها به تدریج می‌ریزند.

بعد از شستن دست‌ها بهتر است آنها را با کرم مرطوب‌کننده یا انواع روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون آغشته کنید. همچنین می‌توانید کمی خیار روی محل‌های مورد نظر بگذارید چرا که خیار دارای خواص ضدالتهابی است و رطوبت زیادی را به سلول‌های پوستی می‌بخشد.

همان طور که پیش‌تر گفتیم، ممکن است علت این موضوع کم آبی بدن باشد بنابراین با مصرف مناسب آب در طول روز می‌توانید بر این مشکل غلبه کنید.

موز به دلیل دارا بودن پتاسیم، برای درمان اکثر مشکلات پوستی مفید و موثر است.

شیر یک نرم‌کننده‌ی قوی برای پوست محسوب می‌شود بنابراین خوردن یک لیوان شیر گرم پیش از خواب سبب زیبایی و جوان ماندن پوست می‌شود. قرار دادن دستی که دچار پوسته‌ریزی شده در شیر ولرم و عسل تاثیر به سزایی در حذف پوسته‌ها دارد.

همچنین در رفع این مشکل استفاده از موادی مانند آب نعناع، گیاه آلوئه‌ور‌ا، جوی دوسر و عسل نیز توصیه می‌شود.

چگونه از پوست پوست شدن دست جلوگیری کنیم؟

همواره دست‌هایتان را با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و سایر مواد طبیعی مثلا روغن زیتون که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است مرطوب نگه دارید.

از حمام کردن با آب بسیار داغ یا بسیار سرد اجتناب کنید و همواره از آب ولرم برای دوش گرفتن استفاده کنید.

رجیحا از مواد شوینده‌ی طبیعی و گیاهی استفاده کنید. در صورت استفاده از برخی مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی، مایع رختشویی و وایتکس و … حتما از دستکش‌های پلاستیکی که دارای آستر داخلی نخی هستند استفاده کنید یا ابتدا یک دستکش نخی پوشیده روی آن دستکش پلاستیکی را بپوشید. زیرا پلاستیکی بودن دستکش خود به تنهایی سبب آسیب رساندن به پوست می‌شود. مخصوصا اگر طولان مدت به این شکل استفاده شود.

از مایعات بیشتری در طول روز استفاده کنید همچنین مصرف سبزیجات و میوه‌ها را به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی‌تان بیش از پیش جای دهید. به‌علاوه، از مصرف الکل و نوشیدنی‌های کافئین‌دار اجتناب کنید.

در هنگام بیرون رفتن از خانه در هنگام روز حتما از کرم ضدآفتاب مناسب سازگار با پوست‌تان، استفاده کنید.

با ورزش کردن سبب افزایش خونرسانی به پوستتان شوید و به این ترتیب آن را در مقابل انواع حوادث این‌چنینی حفظ کنید.

سخن آخر

همه‌ی موارد ذکر شده تنها درمان‌های احتمالی برای پوست پوست شدن دست هستند. اغلب روش‌های گفته شده، سبب حفظ رطوبت در پوست شده و باعث بهبود پوسته‌های دست می‌شوند. البته، گاهی اوقات ممکن است این امر، زنگ هشداری برای وجود یک اختلال مهم و خطرناک در بدن باشد. بنابراین درصورتی که احساس کردید میزان پوست پوست شدن دست کمی غیر طبیعی بوده یا از بیش از حد شده است، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. گاهی اوقات پوسته‌ریزی‌ها با خارش همراه هستند که ممکن است به علت یک بیماری قارچی یا عفونی باشد که باز هم فرد باید فورا به پزشک مراجعه کند و در صدد درمان براید.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه