خبر فوری
ارسال به دیگران پرینت

در نشست سودای ایران قدرتمند؛

متقی: اگر عملیات عین‌الاسد نبود، اقدامات ترامپ بیشتر می‌شد

یک استاد روابط بین‌الملل گفت: اگر عملیات عین الاسد نبود، اقدامات ترامپ در برخورد با ایران افزایش پیدا می‌کرد.

متقی: اگر عملیات عین‌الاسد نبود، اقدامات ترامپ بیشتر می‌شد

 نشست بزرگداشت دکتر ابومحمد عسگرخانی، استاد برجسته فقید روابط بین‌الملل و علوم سیاسی، تحت عنوان «سودای ایران قدرتمند» عصر روز شنبه با حضور سید جلال دهقانی فیروزآبادی، ابراهیم متقی و همچنین مریم زادخوست، از اساتید دانشگاه، با همکاری عصر اندیشه در خبرگزاری مهر برگزار شد.

سید جلال دهقانی‌فیروز آبادی استاد روابط بین‌الملل در این نشست گفت: با مرحوم عسگرخانی از سال ۷۴ وارد دانشگاه شدیم. به خاطر اینکه ما به‌گونه‌ای دیگر می‌اندیشدیم، ما را بی‌سواد، شارلاتان و کلاش خطاب می‌کردند.

وی ادامه داد: وقتی ما وارد دانشگاه شدیم، به واسطه تحولات بین‌المللی، یک نوع لیبرالیسم خوشبینانه در فضای سیاست عملی تهران نیز حاکم شده بود.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین گفت: در دهه‌ هفتاد که با فروپاشی شوروی آغاز شد و جهانی شدن اوج گرفت، فوکویاما تز پایان تاریخ را مطرح کرد.

فیروزآبادی همچنین گفت: این دوران در ایران نیز مصادف با پایان جنگ و دوران سازندگی است که بعد هم دوران اصلاحات شروع شد. در این دوران سیاست چنان تحلیل می‌شود که انگار همه چیز بر توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی خلاصه می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه این‌ها مهم هستند، اما این به معنای نادیده گرفتن الگوی روابط بین‌الملل براساس قدرت و سیاست نیست. ما می‌توانیم بگوییم که قدرت یک بعدی نیست، بلکه باید قدرت چند بُعدی و متوازن باشد.

این استاد علوم سیاسی تأکید کرد: ولی اینکه توسعه اقتصادی و تولید ثروت را مقابل تولید قدرت در نظر بگیریم، این کار درستی نیست.

فیروزآبادی اضافه کرد: پس از تأمین بقاء و امنیت ملی، حتماً دولت باید به بحث اقتصاد و توسعه اقتصادی بپردازد، اما این را بعضی‌ها دوگانه‌ای در نظر می‌گیرند و این گونه بیان می‌کنند که اگر امروز ما در یک وضعیت مطلوب از توسعه اقتصادی قرار نداریم، به خاطر پیشرفت‌های دفاعی و امنیتی است و به جای توصیه به موازنه قدرت متوازن، توصیه به موازنه ضعف می‌کنند.

وی تصریح کرد: انتهای این حرف این است که ما قدرت نظامی‌مان خیلی توسعه‌یافته است و باید آن را در سطح قدرت اقتصادی‌مان تنزل دهیم.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: من معتقدم که همگرایی اقتصادی لازم است، اما باید ببینیم که ما در محدوده اتحادیه اروپا قرار داریم یا در خاورمیانه!

فیروزآبادی همچنین گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر قدرت نظامی و دفاعی را از دست بدهیم، یک راه همگرایی اقتصادی ایجاد خواهد شد که ما بتوانیم در خاورمیانه در سطح یک قدرت منطقه‌ای مثل آلمان در اروپا، نقش‌آفرینی کنیم.

وی همچنین گفت: مثلا کره جنوبی خودش تولید امنیت نمی‌کند، بلکه مصرف‌کننده امنیت است، اگر فردا کسی که تولیدکننده امنیت است به شما گفت که من به شما امنیت را نمی‌دهم، شما می‌خواهید چیکار کنید؟ همین الآن اگر آمریکا به کره‌جنوبی بگوید که من چتر حمایتی را از تو برداشتم و البته هیچ بعید نیز نیست که در معاملات قدرت با چین یک روزی به این جمع‌بندی برسد، آن وقت کره جنوبی با دو تا موشک کره شمالی به زیر آب می‌رود.

در ادامه این نشست، ابراهیم متقی استاد روابط بین ‌الملل و همچنین کارشناس مسائل سیاسی نیز به بررسی فضای تهدید پیرامون کشورمان پرداخت و گفت: کشوری مانند ایران در فضای ژئوپلتیک تهدید قرار دارد. این وضعیت در قرن ۱۹ وجود داشته و در اوایل قرن ۲۰ در فضای بازی بزرگ روسیه و انگلیس عینیت یافت و در دوران جنگ جهانی دوم منجر به اشغال نظامی ایران و در سال ۱۹۵۳ به کودتای نظامی علیه مصدق منجر شد؛ همه این موارد نشان می‌دهد ایران به لحاظ ژئوپلیتیکی همواره در معرض تهدید بوده، هست و در آینده نیز خواهد بود.

وی ادامه داد: پس کشوری که در فضای ژئوپلتیک تهدید قرار دارد به گونه اجتناب‌ناپذیر حکمرانی او باید اول از همه براساس سیاست قدرت باشد.

این استاد روابط بین‌الملل همچنین تصریح کرد: اگر می‌خواهیم برای کشور حفظ امنیت کنیم، احتیاج به قدرت‌سازی داریم. بقاء بدون حفظ قدرت حاصل نخواهد شد.

متقی ادامه داد: اگر قدرت نداشتیم، با همان نقشه راه ۱۲ ماده‌ای پمپئو، وضعیت آمریکا در برخورد با ایران، قطعا برخورد در جهت رژیم چنج بود.

وی ادامه داد: جالب است که در وزارت خارجه ما حتی در مقیاس بیانیه‌ای که اردشیر زاهدی وزیر خارجه شاه داد و در آن با یک نوع آموزه‌های تاریخی، ژئوپلیتیکی و دیپلماتیک رو در روی پمپئو قرار گرفت، هیچکس با این آموزه‌ها رو در روی پمپئو قرار نگرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین گفت: اگر عملیات عین‌الاسد نبود، اقدامات ترامپ در برخورد با ایران افزایش پیدا می‌کرد.

متقی همچنین اضافه کرد: اعتقاد دارم کشوری که پادمان هسته‌ای و ان‌پی‌تی و حداقل یک دفعه پروتکل الحاقی را نیز پذیرفت، به قول امروزی‌ها، عمرا اگر بتواند به بازدارندگی هسته‌ای نائل شود.

در پایان نیز مریم زادخوست از اساتید دانشگاه و همچنین شاگردان مرحوم عسگرخانی به تشریح برخی از نظرات و خاطرات وی پرداخت.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه