ارسال به دیگران پرینت

استاندارد دوگانه غرب در مواجهه با ایران در موضوع برجام

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر این که منطق و اصول ثابت شده در روابط بین الملل می گوید که طرفی که به طور کامل از توافق نامه خارج شده باید به آن برگردد، گفت: به نظر می رسد آمریکا و غربی ها به نوعی مغلطه می کنند و با استانداردهای دو گانه پیش می روند.

استاندارد دوگانه غرب در مواجهه با ایران در موضوع برجام

محمد باقر خرمشاد در ارزیابی خود از ادعای آمریکا مبنی بر این که ایران باید ابتدا به برجام برگردد گفت: در این مساله از منظر روابط بین الملل می توان گفت که دو منطق در نقطه مقابل هم صف آرایی کردند به عبارت دیگر موضوع این است که قراردادی بین یک کشور از یک طرف و ۵ کشور از سوی دیگر منعقد شده و یک طرف به تعهدات خود کاملا عمل کرده و بیش از ۱۰ گزارش اژانس بین المللی انرژی اتمی انجام تعهدات را تایید کرده است.

وی افزود: در طرف مقابل هم یکی از اعضا به طور کامل از تعهدات خارج شده و اعلام کرده که این معاهده را قبول ندارم و طرف های دیگر هم حتی جزئی به تعهدات خود عمل نکردند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در یک معاهده بین المللی بر اساس قوانین ، عرف و ساختارهای بین المللی برای این که به حالت اول که امضا شده برگردد باید دید طرفین چه اقداماتی را باید انجام دهند. در واقع این یک طرف ماجراست حتی در ا ین توافق نامه پیش بینی شده بود که اگر یک طرف از معاهده خارج شده و به تعهداتش عمل نکند طرف مقابل این اجازه را دارد که تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورده به گونه ای منافع خودش تامین شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که ایران بر اساس ماده ۳۶ و ۳۷ برجام کاهش تعهدات خود را انجام داده گفت: منطق و قانون بین الملل به عنوان اصول ثابت شده می گوید که اگر طرفی از معاهده خارج شود او باید برگشته و به تعهدات خود عمل کند تا طرف مقابل نیز در مورد تعلیق تعهدات تصمیم دیگری اتخاذ کند.

خرمشاد بیان کرد: منطقی که آمریکا در پیش گرفته منطق زور است ایالات متحده خود را قدرت برتر می داند در حالی که اجماع عقلا ایجاب می کند که آمریکا از برجام خارج شده  وباید برگردد اما بنا به قاعدهده زور که متاسفانه در روابط بین الملل اخلاق بدون سیاست جاری است آمریکا ادعا می کند که ایران باید تعهدات تعلیق شده را رفع کرده و به برجام برگردد تا او هم به تعهداتش عمل کند.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی خاطر نشان کرد: آمریکا حتی در دوره اوباما هم به تعهدات خود عمل نکرد. در حالی که ایران همواره تعهدات خود را عمل کرده است. او حتی در دوره ترامپ به طور کامل از توافق نامه خارج شد. متاسفانه واقعیت روابط بین الملل در غرب این گونه است که اصرار به تحمیل خود بر غیر از خود دارد و بارها چنین رویه ظالمانه در روابط بین الملل خودش را بروز و ظهور داده است.

وی در ادامه بیان کرد: محور مطالبات ایران بر اساس توافق نامه مطالبات اقتصادی بوده در حالی که آنها می گفتند ایران به سلاح اتمی دسترسی نداشته باشد اما شاهد هستیم که اقتصاد ایران را کوچکتر کردند و فشار بیشتری را به ملت وارد کردند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: منطق ایران به لحاظ قانونی ، عقلایی ، و عرصه خرد و عرف رایج بین الملل منطق درست و قابل دفاعی است در حالی که طرف مقابل حتی این جار و جنجال ها را هم اگر حذف کنیم منطقش زور است.

وی با اشاره به اقدامات مجلس شورای اسلامی در مقابله با آمریکا گفت: اقدام مجلس هم در راستای منافع ملی است ایرانی ها هم همانند آمریکاییها و فرانسوی ها باید دنبال منافع خودشان باشند. پس از چند سال که منافع ملی ایران به رغم این که ملت از حقوق مسلم خود در یک بازی برد برد کوتاه آمد تا منافع اقتصادی داشته باشد اما آنها فشارها را بیشتر کردند و ایران هم در چارچوب ماده ۳۶  و ۳۷ برجام دولت را موظف کرده تا در راستای مقدمه سازی و فراهم کردن شرایط برای تامین بخش کوچکی از منافع ملت گامهایی را بردارد تا طرف مقابل دریابد که با منطق خودش هم می شود صحبت کرد.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی یاد آور شد: منطق غرب این گونه است که هر جا می خواهد امتیاز بگیرد تعهداتی را می پذیرد و پس از انجام کار ادعا می کند که در کشورش مشکلاتی وجود دارد و نمی تواند به تعهدات عمل کند. چگونه است که آمریکا نمی تواند تعهداتش را عمل کند اما ایران باید با شرایطی که آنها ایجاد کردند پایبند به تعهدات باشد.

خرمشاد همچنین خاطر نشان کرد: به نظر می رسد آنها به نوعی مغلطه می کنند و با استانداردهای دوگانه پیش می روند متاسفانه جهان با منطق زور یعنی قانون جنگل و شارلاتانیسم پیش می رود.اما اگر تصور کنیم که جای ایران و آمریکا عوض شود آیا او حاضر است بپذیرد که به تعهداتش در مقابل بد عهدی دیگری عمل کند به نظر می رسد آنها با زور کارشان را پیش برده و عقل را تعطیل  کردند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه