ارسال به دیگران پرینت

افزایش قند خون:

کرونا می تواند سبب دیابت شود

دانشمندان در تازه‌ترین یافته‌های خود در مورد ویروس کرونا دریافتند این ویروس می‌تواند در مواردی منجر به بروز دیابت در برخی از مبتلایان شود.

کرونا می تواند سبب دیابت شود

کووید-۱۹ ممکن است باعث افزایش قند خون شود و با آسیب رساندن به سلول‌های چربی بیماری را بدتر کند.

مطالعه جدید محققان در Weill Cornell Medicine و NewYork-Presbyterian نشان می‌دهد که کووید-۱۹ با اختلال در سیگنال‌های متابولیک کلیدی و در نتیجه افزایش قند خون در بسیاری از بیماران می‌تواند خطر بیماری‌ شدید و مرگ را به همراه داشته باشد.

در این مطالعه که  در Cell Metabolism گزارش شد، محققان دریافتند که افزایش قند خون در بیماران بستری به علت ابتلا به کووید-۱۹ شایع است و به شدت با نتایج بدتر همراه است. 

دکتر جیمز لو می‌گوید: ما معمولا فکر نمی‌کنیم که سلول‌های چربی بسیار فعال هستند، اما در واقع آن‌ها پروتئین‌های محافظتی زیادی برای بدن شما سنتز می‌کنند و به نظر می‌رسد سارس-کوو-۲ ممکن است این محافظت را در بسیاری از بیماران غیرفعال کند.

دیابت به عنوان یک عامل خطر مهم برای ابتلا به کووید-۱۹ شدید در اوایل همه گیری شناخته شد. با این حال، پزشکان بعدها شواهدی را پیدا کردند که نشان می داد کووید-۱۹ با افزایش قند خون در بیمارانی که سابقه دیابت ندارند، مرتبط است.

کرونا می تواند سبب دیابت شود

دکتر لو و همکارانش پرونده ۳ هزار و ۸۵۴ بیمار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند نسبت قابل توجهی (۴۹.۷ درصد) از این بیماران با افزایش قند خون مواجه شده یا در طول اقامت در بیمارستان به آن مبتلا شده‌اند.

افزایش قند خون در این بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز با نتایج بدتری همراه بود. در مقایسه با بیماران با سطح قند خون طبیعی، بیماران مبتلا به هیپرگلیسمی ۹ برابر بیشتر در معرض اختلال عملکرد شدید ریه (سندرم پریشانی حاد تنفسی یا ARDS)، ۱۵ برابر بیشتر در معرض تهویه مکانیکی و ۳ برابر بیشتر در خطر مرگ قرار داشتند. 

محققان دریافتند که افزایش قند خون و خطرات وخیم آن در سایر انواع اختلالات شدید ریه غیر کووید-۱۹ نیز رخ می‌دهد. آن‌ها آن را به همان نسبت در موارد ARDS مرتبط با کووید-۱۹ و در موارد ARDS ناشی از علل غیر کووید-۱۹ مانند آنفلوانزای شدید یا ذات‌الریه باکتریایی پیدا کردند.

با این حال، به نظر می‌رسد که افزایش قند خون در موارد اخیر بیشتر ناشی از مرگ یا اختلال عملکرد سلول‌های بتا تولید کننده انسولین، هورمون اصلی تنظیم کننده سطح قند خون است.

دکتر لو می‌گوید:  بیماران مبتلا به چاقی ممکن است بیشتر در برابر کووید-۱۹ آسیب پذیر باشند، زیرا ممکن است تا حدی دارای مقاومت به انسولین و اختلال عملکرد سلول‌های چربی باشند و احتمالا سلول‌های چربی آن‌ها مستعد ابتلا به عفونت هستند.

یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که گروهی از دارو‌های دیابت به نام تیازولیدین دیونز که تولید آدیپونکتین را افزایش می‌دهند، ممکن است در درمان کووید-۱۹ و هنگام افزایش قند خون مفید باشد البته این فرضیه تحقیقات بیشتری را نیاز دارد. 

 

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه