ارسال به دیگران پرینت

تأکید وزیر خارجه بحرین بر پایبندی به بندهای بیانیه نشست «العُلا»

در ادامه تنش‌های بحرین و قطر با وجود گذشت چندین ماه از برگزاری کنفرانس آشتی شورای همکاری موسوم به نشست «العُلا»، وزیر خارجه بحرین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به صورت تلویحی از قطر خواست تا به بندهای بیانیه این نشست پایبند باشد.

تأکید وزیر خارجه بحرین بر پایبندی به بندهای بیانیه نشست «العُلا»

 «عبداللطیف الزیانی»، وزیر خارجه بحرین دوشنبه شب در سخنانی در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر بر لزوم تقویت همکاری میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس تأکید کرد.

وزیر خارجه بحرین بدون اشاره به نام کشوری خاص از اعضای شورای همکاری خلیج فارس، خواستار پایبندی به بیانیه نشست آشتی و مصالحه اعضای شورای همکاری «العُلا» شد که چند ماه پیش در شهر سعودی العلا برگزار شده بود.

این اظهارات الزیانی در حالی مطرح می شود که وزارتخانه کشور بحرین ساعاتی پیش در بیانیه‌ای، قطر را متهم کرد که از طریق رسانه‌های خود اقدامات تحریک آمیزی علیه منامه انجام می‌دهد.

وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد: کمپین‌های توهین آمیز قطر علیه بحرین، از طریق بستر تحریک شبکه الجزیره، در چارچوبی سیستماتیک و در زمان‌بندی عمدی انجام می‌شود که بحرین به آن عادت کرده است.

در این بیانیه آمده است: این اقدامات تحریک آمیز هر ساله همزمان با نشست سالانه شورای جهانی حقوق بشر در ژنو افزایش می‌یابد. برای بهتر است که به جای به چالش کشیدن موفقیت‌های دیگران قوانین و برنامه‌های خود را برای حفظ حقوق بشر توسعه دهد.

عربستان، مصر، بحرین و امارات متحده عربی در ۵ ژوئن ۲۰۱۷ تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع و علیه این کشور تحریم‌های اقتصادی اعمال کردند. این کشورها قطر را به «حمایت از گروه‌های تروریستی» متهم کردند.

قطر نیز اتهامات این کشورها را رد و اعلام کرد که هیچ درخواست مغایر حقوق بین‌المللی را نخواهد پذیرفت. این بحران با تلاش‌های کویت در چهل و یکمین نشست شورای عالی شورای همکاری خلیج فارس پایان یافت و کشورهای مذکور اقدامات محاصره کننده قطر را لغو کردند.

ناظران معتقدند که هرچند توافق‌ لغو تحریم‌های قطر میان چهار کشور تحریم کننده این کشور یعنی عربستان، امارات، بحرین و مصر در نشست العلا به امضا رسید، اما سایه اختلافات میان طرف‌ها به خصوص بین دو کشور بحرین و قطر کماکان وجود دارد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه