ارسال به دیگران پرینت

برفک دهان نوزادان:

درمان برفک دهان نوزادان

برفک دهان یکی از بیماری هایی است که نوزادان با آن روبرو می شوند برای حل این مشکل این مطلب را بخوانید.

درمان برفک دهان نوزادان

برفک دهان نوزادان باعث ایجاد لکه‌های سفید یا زرد خامه ای در کناره‌ها و سقف دهان، لثه ها، لب‌ها و زبان نوزادان می‌شود. این لکه‌های قارچی همچنین می‌توانند به گلو، لوزه‌ها یا مری کودک گسترش یابند. برفک بیشتر در نوزادان و کودکان نوپا دیده می‌شود.

این قارچ‌ها به طور معمول در دستگاه گوارش همه انسان‌ها وجود دارند اما در صورت ایجاد عدم تعادل در بدن، عفونت ایجاد می شود. برخی از نوزادان برای اولین بار در کانال زایمان با قارچ و عفونت قارچی روبرو می شوند.

چرا دهان نوزادان برفک می زند؟

بعد از تولد کودک، آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند با ایجاد عدم تعادل در بدن، باعث ایجاد برفک دهان نوزاد شوند. این امر در صورت مصرف آنتی بیوتیک توسط مادران شیرده و یا کودکان ایجاد می‌شود. این بدان سبب است که معمولا آنتی بیوتیک ها باکتری های مفید بدن نوزاد را که باعث کنترل قارچ می شوند، از بین می‌برند.

 

 

 

**چگونه می توان برفک دهان را درمان کرد؟

نخستین اقداماتی که شما می توانید انجام دهید که اگر کودک از خوردن غذا خودداری می کند، دهان او را برای یافتن نقاط سفید رنگ بررسی کنید و در صورت دیدن این پوشش سفید رنگ سعی کنید آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید. اگر این لکه ها به راحتی پاک نمی شوند و یا مخاط زیر آنها قرمز ملتهب است و یا خونریزی می کند، کودک به احتمال زیاد مبتلا به برفک دهان است.

 از دادن غذاهای ادویه دار به کودک خودداری کرده و تمام غذاها را به خوبی خنک کنید. ماست بهترین غذایی است که می توانید تا قبل از مشورت با پزشک به کودک بدهید.

 پوشک بچه را زود به زود عوض کنید، زیرا این قارچ ممکن است در مدفوع کودک نیز باشد و سبب بروز راش در مقعد شود

درمان برفک دهان نوزادان

اگر پزشک کودک وجود بیماری برفک را تشخیص دهد، ممکن است یک داروی ضد قارچ خوراکی را تجویز کند. وی همچنین برای التیام درد نوزاد ممکن است استامینوفن را تجویز کند. رفع عفونت ممکن است حدود دو هفته طول بکشد. برای بثورات پوشک، پزشک شما همچنین ممکن است پماد ضد قرچ موضعی را برای استفاده در ناحیه پوشک تجویز کند.

اگر به نوزاد مبتلا به برفک شیر می دهید، بسیاری از پزشکان استفاده دارو های ضد قارچ را برای سینه های مادر توصیه می کنند. این امر برای کاهش احتمال انتقال عفونت بین کودک و مادر توصیه می شود.  در صورتی که در زمان مشخص، عفونت نوزاد از بین نرفت، بهتر است با پزشک مشورت کنید؛ چرا که عود مجدد برفک دهان نوزاد بسیار رایج است.

همچنین درمان با قطره نیستاتین یا کلوتریمازول موضعی برای حداقل ده روز است.

چند نسخه طب سنتی برای درمان برفک دهان کودک

برای درمان برفک آلو را خیس کنید و بعد بدون هسته آن را له کنید و در گازاستریل یا پارچه تمیز ریخته و روی برفک بمالید و یا مانند پستانک در دهان کودک قرار دهید تا مکیده شود.

مقداری گشنیز تازه را آب بگیرید و چند مرتبه در طول شبانه روز قطعه ای پنبه آغشته به آن را روی برفک دهان کودک بمالید.

هر بار یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک فنجان آب جوشیده ی سرد شده مخلوط کنید و بعد قطعه ای پنبه را به آن آغشته کرده و روی برفک دهان طفل بمالید.

مادر باید هر روز آش آلو بخارایی، آش آلوچه ی براقانی، آش تمرهندی، آب لیمو با شکر به طور کلی خوراکی های ساده و خنک مصرف کند، تا در شیرش اثر مثبت داشته باشد و کودک بهبود یابد.

روش استفاده از جوش شیرین برای درمان برفک دهان نوزاد

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک استکان آب جوشیده ولرم حل کنید و پنبه ای را آغشته به محلول جوش شیرین کرده و داخل دهان کودک فرو برده (با دست تمیز) و دورادور دهان کودک بمالید حدودا 6 ساعت یک بار و فقط 2،3 روز این کار را انجام دهید نه بیشتر.

در ضمن تا وقتی برفک دهان کودک کامل بر طرف نشده هر بار پس از شستن و جوشاندن سر شیشه را در محلول جوش شیرین فرو برید و بعد در دهان کودک بگذارید اما شستن سر شیشه با جوش شیرین را هم یک هفته بیشتر انجام ندهید که مضر می باشد.

استفاده از ماست برای برفک دهان کودک

 باکتری‌های مفید در پروبیوتیک‌ها و ماست می‌تواند به بهبود برفک دهان کمک کند. دکتر کری براوان متخصص اطفال در بیمارستان کودکان آرکانزاس می‌گوید: پروبیوتیک‌ها یا ماست با محیط کشت فعال می‌توانند برای بازگشت تعادل در تعداد باکتری‌های مفید، سودمند باشند. به یاد داشته باشید که باید از ماست کم شیرین برای بهره بردن از فواید آن استفاده کنید.

درمان برفک دهان نوزادان در طب سنتی

روغن نارگیل برای درمان برفک دهان نوزاد

یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ نشان داد که روغن نارگیل می‌تواند به کشتن حداقل چندین نوع سویه باکتری کمک کند بنابراین آغشته کردن دهان با روغن نارگیل به طور بالقوه‌ای به مقابله با عفونت کمک می‌کند. این یکی از روشها برای ضد عفونی دهان و دندان است که در اصطلاح طب سنتی به آن سیم کشی دهان با نارگیل گفته می‌شود.

 مراقبت کردن نسبت به اینکه چیزهایی که در دهان فرو می‌برند از قاشق و پستانک تا سینه مادر به طور ویژه‌ای تمیز باشد می‌تواند به کاهش عود عفونت و جلوگیری از ظهور مجدد آن کمک کند. دکتر براوان می‌گوید: انجام کارهایی برای کاهش میزان مخمر روی چیزهایی که بچه در دهان می‌گذارد بوسیله جوشاندن یا شستن ظرف، بطری شیر و پستانک در آب داغ می‌تواند کمک کننده باشد.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه