ارسال به دیگران پرینت

پشت پرده سناریوی جدید آمریکا برای استقرار یگان‌های پهپادی در منطقه

استقرار یگان پهپادی آمریکا در منطقه در چارچوب اعطای نقش نیابتی مشترک به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی و کاهش حضور نظامی واشنگتن در غرب آسیا انجام می‌شود.

پشت پرده سناریوی جدید آمریکا برای استقرار یگان‌های پهپادی در منطقه

چنانچه رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس قرار است یگان پهپادی و سیستم‌های بی‌سرنشین جدیدی را در منطقه مستقر و عملیاتی کند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، اعلام کرده پس از سال‌ها حملات دریایی مرتبط با تنش‌های جاری با ایران، یک یگان جدید شامل پهپادها و سیستم‌های آبی و زیردریایی بدون سرنشین در خلیج فارس مستقر خواهد کرد.

مقامات نیروی دریایی آمریکا مشخصات فنی و قابلیت‌های عملیاتی سیستم‌هایی را که قرار است در این یگان استفاده شوند، اعلام نکرده اما گفته‌اند این یگان طی چند ماه آینده در آب‌راه‌های انتقال انرژی و کشتی‌رانی منطقه راه‌اندازی خواهد شد.

در همین راستا «برد کوپر»، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، گفت: ما می‌خواهیم بر روی آب و زیر دریا سیستم‌های بیشتری قرار دهیم تا بر آن چه اینجا اتفاق می‌افتد نظارت گسترده‌تری داشته باشیم.

بررسی‌های «نورنیوز» نشان می‌دهد که این اقدامات در راستای راه‌اندازی یگان دریایی مشترک کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی در حال انجام بوده و قرار است با پشتیبانی آمریکا این یگان با استفاده از تجهیزات اعلام شده در جهت انجام ماموریت‌های نیابتی ایفای نقش کند.

بر اساس راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا که ناشی از شکست‌های متوالی ایالات متحده در ماموریت‌های پر هزینه نظامی در غرب آسیاست، تمرکز نظامی آمریکا در این منطقه به نفع توسعه حضور در شرق آسیا و دریای چین تغییر خواهد کرد.

در این چارچوب واشنگتن بخشی از ماموریت‌ یگان‌های نظامی خود در غرب آسیا را به کشورهای عربی منطقه و رژیم صهیونیستی واگذار خواهد کرد تا از این رهگذر خلاء حضور مستقیم این کشور در غرب آسیا و خلیج فارس کمتر احساس شود.

ایالات متحده از ابتدای سال‌ جاری میلادی با هدف تغییر موازنه نظامی - امنیتی در غرب آسیا با اضافه‌کردن رژیم صهیونیستی به حوزه «سنتکام»، دست این رژیم را برای طراحی و اجرای اقدامات شرورانه در منطقه باز گذاشت تا بتواند به کمک برخی کشورهای حوزه خلیج فارس ضمن تشدید تنش‌ها، اهداف بر زمین مانده واشینگتن را به نیابت از کاخ سفید محقق کند.

این راهبرد جدید که زمینه‌ساز پیگیری دکترین امنیت ملی جدید آمریکا محسوب می‌شود بر اساس یک سناریوی از پیش طراحی شده و با ایجاد تنش‌های مصنوعی در منطقه آغاز شد.

حدود دو ماه قبل رژیم صهیونیستی با بهانه‌جویی غیر مستند در خصوص حمله ایران به کشتی تجاری اسرائیلی در دریای عمان این سناریوی جدید را کلید زد و طی آن ایران را به مین‌گذاری در آبراه‌های تجاری و ربایش کشتی‌های عبوری در خلیج فارس متهم کرد. هدف رژیم صهیونیستی از این اقدام، معرفی‌کردن ایران به عنوان «بازیگر بد و ناامن‌ساز» منطقه و توجیه رفتارهای شرارت‌بار خود از «موضع دفاعی» بود.

هم‌زمان با این رخداد، اخباری در خصوص سرگردان‌شدن تعدادی از شناورهای تجاری در منطقه به دلیل از دسترس خارج شدن سامانه ناوبری آنها از سوی رسانه‌های غربی و صهیونیستی با هدف تقویت موج روانی رفتارهای ناامن‌ساز ایران در منطقه منتشر شد که هیچ‌یک ریشه واقعی نداشت.

انتشار خبر استقرار پایگاه اطلاعاتی و سایبری رژیم صهیونیستی در امارات از سوی منابع امنیتی ایران، ضمن فاش‌کردن برنامه‌های پیچیده‌ای که در چارچوب سناریوی مشترک سنتکام-تل‌آویو با هدف پاپوش دوختن برای ایران آغاز شده است را نقش بر آب کرد و از جنگ روانی آمریکا برای ناامن‌نمایی منطقه پرده برداشت.

۱۰ روز پس از انجام این اقدامات از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی، کشتی «گلدن برلیانت» که ایران متهم به ربایش آن شده بود برای تخلیه و بارگیری در بندرعباس پهلو گرفت و دروغ بزرگ صهیونیست‌ها را با قطعیت اثبات کرد.

ادعاهای غیر مستند مطرح شده آن‌قدر تصنعی بود که نه تنها اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای صدور قطع‌نامه علیه ایران قانع نکرد، بلکه دو کشور انگلیس و آمریکا را که ناشیانه وارد این بازی شده بودند را نیز مجبور به عقب‌نشینی کرد.

به هر شکل چنانچه از شواهد و قرائن برمی‌آید «برقراری روابط سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی»، «قرارگرفتن اسرائیل در حوزه سنتکام»، «استقرار پایگاه اطلاعاتی و سایبری موساد در امارات» و اعلام خبر «استقرار یگان‌های پهپادی»، همه‌ قطعات پازل جدیدی هستند که با هدایت آمریکا برای اعطای نقش نیابتی به کشورهای خلیج فارس و رژیم صهیونیستی در منطقه و در چارچوب راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا برای پرکردن خلاء حضور نظامی واشنگتن در منطقه و تداوم ماموریت‌های قبلی ایالات متحده صورت پذیرفته است.

شکل‌گیری شرایط جدید به طور قطع بسیاری از مولفه‌های سیاسی و امنیتی در منطقه غرب آسیا را متاثر می‌کند و به صورت طبیعی هندسه مقابله با اقدامات ناامن کننده و شرارت‌بار نیروهای نیابتی را دست‌خوش تحول بنیادین خواهد کرد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه