ارسال به دیگران پرینت

کرونا دلتا چیست | کرونا دلتا چه علائمی دارد؟

کرونای دلتا نوعی ویروس جهش‌یافته است که منشا اصلی آن، از کشور هند گرفته می‌شود.

 کرونا دلتا چیست | کرونا دلتا چه علائمی دارد؟

بیش از دو سال است که از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد و روزانه هزاران نفر در سراسر دنیا به دلیل مبتلا به این ویروس منحوس از بین می‌روند. اما این روزها کرونا به شکل‌های مختلفی در حال تاختن است که کرونای دلتا نسبت به سایر کروناهای آلفا، بتا، گاما پیشی گرفته است.

کرونای دلتا نوعی ویروس جهش‌یافته است که منشا اصلی آن، از کشور هند گرفته می‌شود.

ویروس کرونای دلتا، این روزها در ایران در هر دو ثانیه افراد را مبتلا کرده و حدودا در هر دو دقیقه جان یک هموطن را می‌گیرد، این ویروس ابتدا، از بخش‌های جنوبی و جنوب شرقی وارد ایران شد که هم‌اکنون جنوب کشور بیشترین تعداد مبتلا به این ویروس را دارد.

طبق گفته متخصصان این حوزه، دلتا از قدرت سرایت بیشتری حدود پنجاه درصد، نسبت به سایر کرونا برخودار است لذا افراد باید نسبت به پروتکل‌های بهداشتی و همچنین علائم تشخیص آن دقت بیشتری به خرج دهند.

**تشخیص کرونای دلتا و علائم آن

طبق گفته پژوهشگران در این حوزه، علائم کرونا دلتا در ابتدا همانند علائم کووید19 است و جوانان، کودکان و افراد زیر 50سال، زودتر و دو و نیم برابر بیشتر نسبت به بزرگسالان درگیر این ویروس می‌شوند و علت اصلی آن هنوز مشخص نیست برخی از پزشکان علت این موضوع را به خاطر واکسیناسیون در بزرگسالان و یا حساسیت بیشتر در افراد زیر پنجاه سال می‌دانند.

به عبارتی هر فرد مبتلا به دلتا می‌تواند بطور متوسط ۶ و حتی تا ۸ یا ۹ نفر را آلوده کند که سرایت پذیری معادل ویروس آبله مرغان است. لذا تنها تفاوت اصلی کرونا دلتا در سرعت بالای انتقال ویروس و سرعت انتشار آن در بدن افراد است و علائم دلتا مانند ویروس‌های قبلی متنوع است.

کرونا دلتا چیست | کرونا دلتا چه علائمی دارد؟

در کرونا دلتا علائمی چون سردرد، گلودرد و آبریزش بینی وجود دارد، یعنی بیشتر شبیه علائم سرماخوردگی خیلی شدید است.

متخصصان بیماری‌های عفونی تاکید دارند که کرونای دلتا، دو تا سه روز در بدن افراد نشان داده می‌شود. این علائم سه تا چهار روز وجود دارد و بعد از آن به درگیری ریه منجر می‌شود با این تفاوت که درگیری ریه این نوع جهش یافته از ویروس تاکنون مانند ویروس انگلیسی بوده است.

همچنین تعریق شدید همراه با ضعف و بی‌حالی، بالا رفتن ضربان قلب در یک دقیقه، تیره شدن لب‌ها و زیر ناخن‌ها همراه با تنگی نفس با تعداد تنفس بالا، ضعف فزاینده و خواب آلودگی، هذیان و تشخیص ندادن زمان و مکان، بی اختیاری ادرار یا مدفوع، اسهال و استفراغ شدید، همراه با ضعف و خواب آلودگی، سرفه‌های شدید همراه با خلط زرد یا تیره، درد تشدید شونده روی قفسه سینه بخصوص هنگام حرکت و بالا رفتن از پله، کاهش تعداد ضربان قلب به زیر ۵۰، از علائم اصلی این ویروس منحوس است.

سرعت انتشار بالای این ویروس موجب می‌شود، افراد فورا بدحال شده و ریه آن‌ها به سرعت درگیر شود، لذا فرد باید سریعا به دکتر مراجعه کند.

از سوی دیگر حتی افرادی که واکسن زده‌اند نیز در معرض خطر این ویروس قرار دارند و ممکن است آن‌ را به دیگران منتقل کنند بنابراین باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت شود.

کرونا دلتا چیست | کرونا دلتا چه علائمی دارد؟

*علائم کرونا دلتا در کودکان

علائم بروز کرونا در کودکان متفاوت است و طبق گفته پزشکان، علائم کرونای دلتا در کودکان می‌تواند از درگیری خفیف مانند گلودرد و آبریزش بینی و سردرد و علائم گوارشی و در برخی موارد همراه با عوارض شدید، درگیری مغز، تنگی نفس، افت اکسیژن خون و همچنین درگیری التهابی باشد و به دلیل عفونی بودن ویروس دلتا باعث شده است که کودکان بیشتری به این ویروس مبتلا شوند و متاسفانه جان خود را از دست بدهند.

همچنین ممکن است کودک دچار علائمی مثل سرماخوردگی، آبریزش و گرفتگی بینی باشد که در کنار این‌ها تظاهرات پوستی به شکل  دانه‌هایی روی پوست و قرمزی بروز می‌کند و طبق شواهد دلتا کرونا در کودکان و بزرگسالان بطور یکسان نیست، ممکن است کودکان به این ویروس مبتلا شوند اما به اندازه بزرگسالان نباشد.

**راههای پیشگیری کرونا دلتا

کارشناسان معتقدند که بیشتر از ۹۰ درصد بیماران با استراحت و تغذیه خوب درمان می‌شوند اما افرادی که دچار بی‌حالی بوده و علائمی ریوی دارند باید به مراکز درمانی و پزشکان مراجعه کنند.

همچنین پیشگیری از کرونا دلتا چندان با ویروس اصلی کرونا متفاوت نیست لذا توصیه می‌شود حدالامکان از حضور در مکان‌های شلوغ خودداری شده و فاصله اجتماعی را رعایت شود. تا حد امکان در خانه ماند و به صورت مداوم ماسک زده و دستان را با آب و صابون شست و بسیاری از کارشناسان بهداشت تاکید می‌کنند که حتی اگر واکسینه شده‌اید هم از ماسک استفاده کنید.

مدت قرنطینه کرونا دلتا ۱۸ تا ۲۱ روز است

در واقع مدت زمان قرنطینه کرونای قبلی ۱۰ تا ۱۴ روز بود، ولی مدت زمان قرنطینه کرونای دلتا ۱۸ تا ۲۱ روز است. دوران قرنطینه کرونا دلتا از روز بروز علائم شروع می‌شود.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه