ارسال به دیگران پرینت

با چه افرادی نباید ازدواج کرد؟

هر فرد بالغ و پخته‌ای زمانی که به ازدواج فکر می‌کند تمایل دارد بهترین انتخاب ممکن را داشته باشد.

 با چه افرادی نباید ازدواج کرد؟

 در دنیای امروز برای ازدواج ، علاقمندی یا وجود حسی مثبت لازم است؛ در واقع نوعی کشش و جذابیت باید وجود داشته باشد. ازدواج به عنوان شریک شدن دو نفر برای زندگی زیر یک سقف و همراهی و همگامی آن‌ها طی سالیان زیاد، باید مبانی و معیار‌ها یی داشته باشد که از اختلاف‌های مجادله ساز بکاهد و عشق به آن همراهی و همگامی را افزایش دهد.

افسانه صمدزاده روانشناس و استاد دانشگاه درباره خصلت‌هایی که در فرد باعث می‌شود فرد مناسبی برای ازدواج نباشد گفت: ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل و انتخاب در زندگی است. چراکه تمام جوانب زندگی را در بر می‌گیرد و برای بسیاری از افراد به بزرگ‌ترین چالش استرس زا تبدیل می‌شود.

 وی تصریح کرد: اگرچه هیچ انسانی کامل نیست و همه افراد نقص‌هایی دارند، ولی برخی ویژگی‌ها یا تیپ‌های شخصیتی مانند: بالغ‌های کودک صفت، افراد مبتلا به آسیب‌های روانی شدید و... می‌توانند زندگی مشترک را به کابوسی برای طرف مقابل تبدیل کند. پس در صورتی که تصمیم به ازدواج با آگاهی کافی همراه نباشد، پیامد‌های آن می‌تواند رنج عاطفی و آسیب‌های روانی مادام العمر برای فرد به همراه داشته باشد. با شناخت افراد نامناسب برای ازدواج و کمک گرفتن از یک روانشناس می‌توان با آگاهی و هوشیاری بیشتری تصمیم گرفت.

عده ایی از افراد دارای ویژگی‌های منفی هستند که به آنان نقطه ضعف‌های مهلک می‌گوییم. نقاط ضعفی که می‌توانند باعث به وجود آمدن مشکلاتی شوند. هیچ یک از افراد صد درصد خوب و بی‌عیب و نقص نیستند و همه افراد کاستی‌هایی دارند که می‌توانند بر رابطه شان تاثیر گذار باشد.

صمدزاده درباره افرادی که اصلا گزینه مناسبی برای ازدواج نیستند گفت: از جمله افرادی که ازدواج با آن‌ها صحیح نیست، افرادی هستند که هنوز کودک مانده و از لحاظ رفتاری بالغ نشده اند. این افراد از رفتار مسئولانه و سنجیده طفره می‌روند و شرایطی را فراهم می‌آورند که همسر آن‌ها برایشان نقش والد را ایفا کند.

وی صفات این گونه افراد را موارد زیر دانست و گفت:

۱- توانایی نداشتن در پذیرش مسئولیت‌های مالی و حل مشکلات اقتصادی

۲-بی هدفی و بی انگیزگی

۳- غیر قابل اعتماد بودن

این روانشناس در ادامه درباره تفاوت سنی برای ازدواج بیان کرد: اگرچه نمی‌توان درباره عدد دقیق فاصله سنی زوجین و نقش آن در موفقیت و شکست زندگی زناشویی قانون یکسانی برای همه افراد صادر کرد، اما یقینا تناسب سنی از جمله موازین زیربنایی و اساسی در ازدواج است که بی توجهی به آن، زمینه ساز بسیاری از کج خلقی‌ها و ناسازگاری‌ها در زندگی زناشویی خواهد شد.

وی اظهار کرد: معمولا تفاوت سنی در ازدواج بیش از ۱۰ سال به مرور ممکن است باعث تغییر نقش‌ها شود، این تغییر نقش‌ها دو صورت کلی دارد. نقش استاد، شاگردی و نقش والد، فرزندی.

صمدزاده افزود: همسرانی که از لحاظ سنی بزرگتر هستند و این اختلاف بیش از ده سال است ممکن است به دلیل تجارب بیشتر و رفتار‌های محتاطانه نقش همسری شان کمرنگ شود و نقش‌های استادی و والدی جایگزین و پررنگ شود، احتمال بروز این مشکل برای زوجینی که تفاوت سنی کمتری دارند بسیارکم است.

برای آن که فرد بتواند یک ازدواج موفق داشته باشد، پیش از هر چیز لازم است به یک خودشناسی برسد. دوستی و آشنایی قبل از ازدواج تا حدودی می‌تواند به شناخت یکدیگر کمک کند. اما برای گرفتن تصمیم نهایی در هر مرحله‌ای بهتر است از خدمات مشاوره پیش از ازدواج استفاده کرد.

بسیار شنیده ایم که می‌گویند دختر یا پسر بسیار خوبی است، ولی به درد ازدواج و زندگی نمی‌خورد آیا همچین چیزی وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال صمدزاده گفت: بله افرادی هستند که به لحاظ فردی و اجتماعی بسیار موفق هستند، ولی برای زندگی مشترک گزینه‌ی مناسبی نیستند، زیرا اغلب از انعطاف پذیری خوبی برخوردار نیستند و نمی‌توانند روابط خود را مدیریت کنند ولو این که ممکن است در زمینه‌ی کار و درس انسان‌های موجه و موفقی باشند.

وی در ادامه گفت: برخی از افراد برای انتخاب در امر ازدواج مناسب نیستند و در صورت انتخاب کردن چنین افرادی در زندگی مشترک با مشکلات و تعارضات بسیاری رو به رو خواهند شد.

صمدزاده درباره ویژگی افراد نامناسب ازدواج موارد زیر را دانست و گفت:

۱-افرادی که در گیر رابطه‌ی عاطفی قبلی خود هستند.

۲-افراد معتاد به الکل و مواد مخدر

۳-افرادی که وابسته به والدین خود هستند

۴-افراد کنترل کننده

۵-نرسیدن به بلوغ فکری، سنی و اقتصادی

ازدواج یک تصمیم بسیار مهم و اساسی در زندگی هر فرد است که تمامی جنبه‌های زندگی وی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. درصورتی که اشخاص نتوانند انتخاب مناسبی داشته باشند امکان دارد با ازدواج با یک فرد نادرست، سلامت روان خود و خانواده هایشان را به خطر بیندازند و مشکلات جدی را در زندگی خود تجربه کنند.

هر فرد بالغ و پخته‌ای زمانی که به ازدواج فکر می‌کند تمایل دارد بهترین انتخاب ممکن را داشته باشد و ریسک شکست در ازدواجش را با یک تصمیم درست به حداقل ممکن برساند.

انتخاب یک فرد مناسب برای مصاحبت و همراهی در ازدواج بسیار مهم است. در واقع زندگی مانند سفری است که در طول سفر یک همسفر انتخاب می‌کنیم تا با کمک هم، مسیر سفر را بهتر و با لذت بیشتر طی کرد.

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه