ارسال به دیگران پرینت

چه کسانی در داخل دولت بایدن، بازگشت آمریکا به برجام را به تاخیر انداخته اند؟ | آیا کاملا هریس در حال ایفای نقشی نامحسوس علیه ایران است؟

کاملا هریس کسی بود که با شش نفر از سران بین المللی از جمله نتانیاهو تماس تلفنی داشت. این یک اتفاق بی سابقه برای یک معاون رییس جمهور است. علاوه بر این هریس مستقیما در مذاکره در خصوص چگونگی پاسخ به حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در عراق شرکت کرده است.

چه کسانی در داخل دولت بایدن، بازگشت آمریکا به برجام را به تاخیر انداخته اند؟ | آیا کاملا هریس در حال ایفای نقشی نامحسوس علیه ایران است؟

ولید شرارة در الاخبار نوشت: دولت جدید آمریکا همچنان اشاره های متناقضی در مورد آینده توافق هسته ای با ایران دارد و به نظر می رسد دلیل آن، وجود جریانی داخل دولت بایدن است که اعتقاد دارد نباید در خصوص مذاکره با ایران شتاب شود تا تهران مجبور به پذیرش شروط واشنگتن شود. این دیدگاهی است که در صدر نظریه پردازان آن، بلینکن و هریس قرار دارند، که به دنبال گزینه های سختگیرانه تری نسبت به جمهوری اسلامی هستند. اما به طور کلی، دولت جدید آمریکا به دنبال کاهش دخالت در مسائل خاورمیانه است. در گذشته، جریان اصلی نخبگان و افکار عمومی ایالات متحده، خاورمیانه را منطقه منافع ملی حیاتی برای این کشور می دانست که اساس آن، حفظ برتری اسرائیل و سیطره بر نفت بود. امروز شرایط تغییر کرده و در بین گروههایی که به ادامه دخالت آمریکا در خاورمیانه اصرار داشتند، گروههای صهیونیستی یا گروه های نزدیک به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و جناح افراطی در جریانهای محافظه کار انجیلی اضافه شده اند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: دولت بایدن دست یابی به آتش بسی با ایران را برای تغییر اولویتهای سیاست خارجی خود بسیار مهم می داند. اما اظهار نظرهای متناقض در مورد شروط بازگشت به توافق هسته ای با ایران، تا کنون از یک اجماع و اتفاق نظر داخلی در دولت بایدن جلوگیری کرده است.

برای مثال، وزیر خارجه آمریکا، در کمیسیون روابط خارجی کنگره این کشور، اظهارات روز یکشنبه حمید حسینی، عضو هیئت اصلی اتاق بازرگانی ایرانی-عراقی در خصوص آزادی اموال بلوکه شده ایران از سوی کره جنوبی را رد کرد. کمترین چیزی که می توان در خصوص لحن قاطع بلینکن در این باره گفت، آن است که به شکل غیر دوستانه ای قصد رساندن پیامی برای تهران را داشت. وزیر خارجه بایدن معتقد است تا زمانی که ایران به تعهدات خود بازنگردد، هیچ تحریمی رفع نخواهد شد و گزارشی که در این باره بدان اشاره شده، نادرست است.

به بیان دیگر، مادامی که ایران در مقابل شروط آمریکا کوتاه نیاید و به طور کامل به تعهدات برجامی خود عمل نکند، تحریمهای آن ادامه پیدا می کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین یادآور شد که او و باقی اعضای دولت بایدن، پیش از هر توافقی با ایران، به دنبال هماهنگی با هم پیمانان و شرکای خود هستند. این موضع گیریها با اشاره های مثبت در قبال ایران تناقض دارد، که مهمترین آن، تعیین رابرت مالی بعنوان نماینده ویژه در مسائل ایران و درخواست واشنگتن از هم پیمانان اروپایی اش برای محکوم نکردن ایران در برابر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، همچنین اقدامات ویژه آمریکا در مورد جنگ یمن و تعلیق فروش سلاح به عربستان است.

واقعیت آن است که اختلاف نظری در دولت ایالات متحده در رابطه با چگونگی رسیدن به تفاهم با ایران وجود دارد و در حالی که بعضی از آنها از جمله مالی معتقد اند بازگشت واشنگتن به توافقی که خود از آن خارج شده، مقدمه قدرتمندی برای اعتماد سازی و شروع مذاکرات جدی در مورد دیگر پرونده های مورد اختلاف است اما برخی دیگر معتقدند نباید در مذاکره با تهران شتاب کرد، تا مجبور به پذیرفتن شروط آمریکا شود و مذاکره درباره برنامه موشکی ایران و نقش منطقه ای آن، باید از موضع قدرت و با حمایت متحدانش انجام شود.

مداخله وزیر خارجه بایدن نشان می دهد که وی از طرفداران سرسختی با تهران است و همین مساله در مورد کاملا هریس هم صدق می کند. هریس یک نقش «غیر عادی» را در ساختار سیاست خارجی بایدن ایفا می کند، این عنوانی است که واشنگتن پست برای توصیف هریس از آن استفاده کرده است.

نویسنده مقاله ای در واشنگتن پست، تصریح می کند معاون بایدن نشانه های شخصی خود را بر مذاکرات پشت پرده به جای می گذارد و این مهم با تلاش وی برای اجرای برنامه های دیپلماتیک بایدن انجام می شود.

کاملا هریس کسی بود که با شش نفر از سران بین المللی از جمله نتانیاهو تماس تلفنی داشت. این یک اتفاق بی سابقه برای یک معاون رییس جمهور است. علاوه بر این هریس مستقیما در مذاکره در خصوص چگونگی پاسخ به حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در عراق شرکت کرده است.

کنوکس، نویسنده مقاله مذکور می افزاید: هریس همچنین در گروه کوچکی قرار داشت که دو بار با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک دیدار کرده و گزینه های پاسخ به ایران را مورد بررسی قرار دادند.

همچنین یک مسئول کاخ سفید فاش کرد که معاون بایدن در سالن اتخاذ تصمیم حضور داشته و موضع موافق خود در مورد ضرورت پاسخ دادن را بیان کرده است. شکی نیست که خواسته های شخصی هریس برای تقویت موضعش در راستای آمادگی برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری بعدی یا جانشینی رئیس جمهور فعلی-در صورتی که بایدن نتواند به دلیل سن زیادش دوره چهار ساله اش را تکمیل کند، است و همین مساله می تواند مواضع آتشین هریس را تفسیر کند. اما قطعا کاملا هریس بعنوان یک صهیونیست معتقد از اوایل جوانی اش و التزامی که به دفاع از برتری اسرائیل داشته، تلاش خواهد کرد تا گزینه های مذاکره با ایران و شروط آن، شدیدتر و سخت تر باشد.

این در حالی است که پیروی از موضع مذکور، در شرایطی که تنش با چین و روسیه بالا گرفته، از قدرت دولت بایدن برای تمرکز بر اولویت هایش می کاهد و فرصتهای در دسترس برای عقب نشینی حتی جزئی از خاورمیانه را ضایع می کند. این بهانه می تواند یکی از مهمترین دلایل طرفداران بازگشت سریع آمریکا به توافق هسته ای با ایران باشد.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه