ارسال به دیگران پرینت

امارات مجوز بهره‌برداری از دومین واحد نیروگاه هسته‌ای را صادر کرد

اداره مرکزی نظارت بر انرژی هسته‌ای امارات امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد : مجوز بهره برداری از واحد دوم نیروگاه انرژی هسته‌ای « براکة » را برای شرکت «نواة للطاقة» ( هسته انرژی) که مسئولیت بهره برداری از واحد اول نیروگاه را نیز برعهده دارد، صادر کرده است .

امارات مجوز بهره‌برداری از دومین واحد نیروگاه هسته‌ای را صادر کرد

اداره مرکزی نظارت بر انرژی هسته‌ای امارات امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد : مجوز بهره برداری از واحد دوم نیروگاه انرژی هسته‌ای « براکة » را برای شرکت «نواة للطاقة» ( هسته انرژی) که مسئولیت بهره برداری از واحد اول نیروگاه را نیز برعهده دارد، صادر کرده است .

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی امارات (وام) ، بر اساس این مجوز، بهره برداری از واحد دوم نیروگاه هسته‌ای براکة تا ۶۰ سال آینده به شرکت نواة للطاقة که زیر مجموعه موسسه انرژی هسته‌ای امارات است واگذار شده است.  

اداره مرکزی نظارت بر انرژی هسته‌ای امارات پس از دریافت درخواست شرکت نواة للطاقة در سال ۲۰۱۵ برای بهره برداری از واحدهای اول و دوم نیروگاه هسته‌ای براکه و انجام فرآیند بررسی سیستماتیک شامل ارزیابی جامع  اسناد پیوست شده به نامه درخواستی، اقدامات نظارتی دقیق و انجام بازرسی‌های دقیق از کارخانه در مرحله ساخت و توسعه این مجوز بهره برداری را صادر کردند. 

بر اساس این گزارش، این فرآیند پنج ساله همچنین شامل ارزیابی گسترده از جمله بررسی طراحی نیروگاه هسته‌ای و تجزیه و تحلیل جغرافیایی و جمعیتی محل آن، بررسی طراحی راکتور هسته‌ای، سیستم‌های خنک کننده و ایمنی، اقدامات امنیتی، برنامه‌های آمادگی برای مقابله با حوادث غیر منتظره، مدیریت پسماند رادیواکتیو و سایر جنبه‌های فنی بوده است. 

اداره مرکزی نظارت بر انرژی هسته‌ای امارات برای صدور این مجوز بیش از ۲۲۰ مورد بازرسی دقیق، درخواست مجوز ۱۴ هزار صفحه‌ای را برای واحدهای اول و دوم نیروگاه براکه مورد بررسی قرار داده و  ۲ هزار مورد اطلاعات اضافی برای واحد دوم در موضوعات مختلف از جمله طراحی راکتور، عوامل سلامت و ایمنی و سایر موارد برای اطمینان از انطباق با تمام استانداردهای کنترل را درخواست کرده بوده است.  

پیشتر اداره مرکزی نظارت بر انرژی هسته‌ای امارات در بهمن سال گذشته (۱۳۹۸) مجوز بهره برداری از اولین واحد نیروگاه هسته‌ای براکه را برای شرکت نواة للطاقة وابسته به موسسه انرژی هسته‌ای امارات صادر کرده بود. 

قرار بود سال ۲۰۱۷ میلادی نیروگاه هسته‌ای براکه راه‌اندازی شود، اما آغاز به کار آن بارها به تأخیر افتاده بود. 

راکتور براکه یکی از چهار رآکتور هسته‌ای امارات است و با بهره ‌برداری از آن، نام این کشور به عنوان نخستین کشور عربی دارای انرژی هسته‌ای ثبت شد. 

چهار راکتور هسته‌ای امارات در مجموع  پنج هزار و ۶۰۰ مگاوات برق تولید خواهند کرد. 

"سهیل المزروعی" وزیر انرژی امارات ژانویه ۲۰۱۹ (دی ۹۷) بدون ذکر جزئیات اعلام کرد که موعد بهره‌ برداری از رآکتور براکه به عنوان نخستین رآکتور هسته‌ای امارات که قرار بود اواخر سال ۲۰۱۹ به بهره‌برداری برسد تا ابتدای سال جدید به تأخیر افتاده است. 

آژانس انرژی اتمی نیز ماه ژوئیه ۲۰۱۹ (تیر/مرداد) اعلام کرد که گروه بررسی زیرساخت‌های هسته‌ای مرحله سوم بررسی پروژه هسته‌ای امارات را به پایان رساند و پیش از شروع به کار این رآکتور مناطقی را که نیاز به کار بیشتری دارد، مشخص کرد. 

رآکتور براکه در نزدیکی ابوظبی قرار دارد و ظرفیت تولید یکهزار و ۴۰۰ مگاوات برق را داراست. 

عملیات ساخت نیروگاه‌ هسته‌ای براکه از سال ۲۰۱۲ در کنسرسیومی به مدیریت شرکت "کپکو" کره جنوبی آغاز شده بود. امارات برای ساخت این چهار رآکتور هسته‌ای و خدمات پس از راه‌اندازی آن‌ها مجموعا ۴۰ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد. 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه