ارسال به دیگران پرینت

وزیر بهداشت: باید دستتان را ببوسم تا سفر نروید!

وزیر بهداشت تاکید کرد: در سفر فرد ناقل ویروس جهش یافته را به سایر نقاط منتقل می‌کند؛ در نتیجه التماس و خواهش می‌کنم که مردم به سفر نروند.

وزیر بهداشت: باید دستتان را ببوسم تا سفر نروید!

 سعید نمکی وزیر بهداشت در همایش تبیین برنامه نوروزی تشدید گام چهارم بسیج ملی طرح شهید سلیمانی با بیان اینکه باید قدردان بسیج این میراث باقی مانده از امام راحل به عنوان یک سرمایه بزرگ برای ملت ایران باشیم گفت: خوشحالم که از زبان یکی از مسوولان می‌شنوم اکثریت قریب به اتفاق مردم سرزمین پس از روزهای سخت تحریم‌ها مردم از ارائه خدمات درمانی رضایت دارند.

وی ادامه داد: در دعاهایم همیشه از خدا خواستم که در این مسیر شرمنده شهدای مدافع سلامت، رهبر انقلاب و مردم نباشیم و خدارا شاکریم که در نظر سنجی‌ها برآورد مردم مثبت است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: این پیروزی را به همه عزیزانی که در این یک سال تلاش کردند تبریک عرض می‌کنم. برخی رسانه‌ها و خبرنگاران تا مرز کتک خوردن پیش رفتند و من از این موضوع حیرت کردم گرچه ما از برخی مردم کم مهری دیدیم. روز 13 نوروز که هیچ ایرانی در خانه نمی‌ماند با تقاضای ما در منزل ماندند.

*قتل عام کرونا در انگلیس و آمریکا

نمکی افزود: یکی از دستاوردهای بزرگ طرح شهید سلیمانی بود و هدف‌گذاری ما زودتر از آنچه برآورد کرده بودیم حاصل شد. اروپا و آمریکا شاهد مرگ‌های بالای سه رقمی بودند و این بیماری در این کشورها قتل عام راه انداخت اما به برکت طرح شهید سلیمانی کشورآرام از کنار این بیماری عبور کرد.

وی ادامه داد: یک ماه قبل به همکارانم گفتم خود را برای یکی از سخت‌ترین ایام مدیریت کرونا که ویروس جهش یافته است آماده کنید. وقتی نظامی مثل نظام محکم بهداشت و درمان انگلیس به زانو در آمد نشان داد که این ویروس طوفان به پا خواهد کرد، من از همکاران خواستم خود را برای دوره سخت آماده کنند و من همه ابعاد را به آنها گفتم. گفتم که این ویروس به مراتب سرسخت‌تر از ویروس قبلی است و بیش از 48 ساعت الی 72 ساعت بیشتر به شما وقت نمی‌دهد و بیمار را درگیر می‌کند.

 
 

*وزیر بهداشت باید دست ببوسد که به درخواستش عمل شود

وزیر بهداشت عنوان کرد: در عرض مدت کوتاه، 250 تخت مجهز به ونتیلاتور را برای مردم خوزستان مهیا کردیم. این طوفان طوفانی سهمگین‌تر از ویروس ووهان خواهد بود و تشدید رعایت پروتکل‌ها کاری است که باید بیش از قبل با دقت به آن بپردازیم.

نمکی توضیح داد: به عنوان وزیر تقاضا کردم که بحث سفر را منتفی کنیم و از مردم تقاضا کنیم که مردم همراهی کنند؛ هرچند مردم روزهای سختی را گذرانده‌اند و از دیدن بزرگترها محروم مانده‌اند و مردم مشتاق‌تر از قبل هستند که به سفر بروند اما اطمینان دارم که مردم می‌دانند که هر آمد و شد به معنای شیوع بیماری است، از سفر رفتن پرهیز می‌کنند.

وی یادآور شد: در سفر فرد ناقل ویروس جهش یافته را به سایر نقاط منتقل می‌کند و التماس کردیم که سفر نباشد، وزیر بهداشت باید دست ببوسد، پا ببوسد و التماس کند که به درخواستش عمل شود. انتظار ما این است که به عرایض دلسوزانه وزیر بهداشت توجه شود.

وزیر بهداشت بیان داشت: وقتی مردم جا به جا می‌شوند و جمعیت مواج است اجرای طرح سخت است اما در جمعیت ساکن و غیر مواج مدیریت بسیار ساده‌تر خواهد شد؛ به همین دلیل التماس و خواهش می‌کنم که مردم به سفر نروند و اگر به سفر بروند ضرر می‌کنند و خدا نکند که چند خوزستان در آن واحد خلق کنیم، اگر چند خوزستان دیگر شکل گرفت نمی‌توان روی تاب آوری نظام سلامت قسم خورد.

* تاب آوری نظام سلامت به شدت کم شده است

نمکی تصریح کرد: تاب آوری خدمتگذاران به مردم در نظام سلامت به شدت کم شده است. در خوزستان در 72 ساعت 78 همکار من به کرونای جهش یافته مبتلا شدند و ما نمی‌توانیم سریع نیروی پرستاری از شهر دیگر جایگزین کنیم. وقتی سی درصد نیروهای ما در عرض چند روز مبتلا شد این سیستم دچار ضعف می‌شود و نمی‌توان این صحنه غم انگیز را مدیریت کرد؛ اگر همه دروازه‌ها باز شد به سفر نروید و نگذارید خوزستان دیگری ایجاد شود.

نمکی افزود: امروز در کشور روزانه 100 هزار تست کرونا انجام می‌شود و در زخوستان روزانه 20 هزار تست کرونا انجام می‌شود که کار بزرگی است. از 783 هزار تستی که در خوزستان انجام شد من گفتم میزان کارایی تست سریع با پی سی آر نیز بررسی شد که 8.7 درصد از تست‌های سریع منفی مثبت بودند. ما باید از ظرفیت تست سریع استفاده کنیم اما نمی‌توان جای تست پی سی ار را با تست سریع عوض کنیم. اولین و برنده‌ترین سلاح در این طرح جدید تست کرونا است. پس از تشخیص نباید بیمار رها شده داشته باشیم و این قسمت اصلی مدیریت بیماری است.

وزیر بهداشت افزود: در تاریخ دهم دی از روسا خواستم با کم شدن موارد تست‌ها کم نشود و پیوند بین خود و بسیج را کم نکنند و از ظرفیت و سرمایه اجتماعی بسیج نگهداری شود.

*یکی از تولید کنندگان بزرگ واکسن دنیا خواهیم شد

وزیر بهداشت افزود: عده‌ای تصور می‌کنند عده‌ای التماس می‌کنند که ما واکسن بخریم و جمهوری اسلامی در خرید واکسن قصور کرده است در صورتی که ژاپن به عنوان همپیمان آمریکا از چند روز پیش واکسن خریده است و کانادا نیز مقدار محدودیت واکسن خریده است. در دنیا تعدادی خاص واکسن می‌سازند و اول برای خودشان برمی‌دارند و این جریان خودخواهانه حاکم بر دنیاست. به همین دلیل فکر کردیم تا زمانی که روی پای خودمان نایستیم باید التماس کنیم و سازمان غذا و دارو را پای کار آوردیم. ایران در بهار امسال یکی از تولید کنندگان بزرگ واکسن دنیا خواهیم شد و در مدت کوتاهی صادرکننده می‌شویم همانطور که در بحث ماسک و ونتیلاتور نیز از وارد کننده به صادرکننده تبدیل شدیم.

نمکی گفت: انستیتوپاستور اولین واکسن‌ها را در فروردین واکسن تزریق می‌کند، برکت از خرداد و مجموعه رازی از تابستان و بعد از آن واکسن مجموعه سپند ارائه می‌شود. شان ما التماس کردن نیست اما قبل از آن مجبوریم برای واکسینه کردن جمعیت پرخطر التماس کنیم. به سفیران التماس می‌کنم به سازنده خارجی التماس می‌کنم به دلیل اینکه واسکن نیست. مواد جانبی تولید واکسن در دنیا کم شده است و ما از شرکت‌های دانش بنیان خواستیم این کار را انجام دهند که شب گذشته 100 گرم آن تولید شد و نتایج موفقیت آمیزی داشت.

وی گفت: واکسن روسی روز به روز بیشتر وارد می‌شود، و گروه‌های آسیب پذیر در اسرع وقت واکسینه می‌شوند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه