ارسال به دیگران پرینت

دیپلمات سابق انگلیس:بدهی انگلیس به ایران ۴00 میلیون پوند میباشد

معاون سابق وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به ضرورت پرداخت طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ایران از لندن در پرونده تانک‌های «چیفتن»، برای اولین بار تصریح کرد که تلاش‌هایی زیادی برای عودت این بدهی در جریان است.


دیپلمات سابق انگلیس:بدهی انگلیس به ایران  ۴00 میلیون پوند میباشد

معاون سابق وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به ضرورت پرداخت طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ایران از لندن در پرونده تانک‌های «چیفتن»، برای اولین بار تصریح کرد که تلاش‌هایی زیادی برای عودت این بدهی در جریان است.

سایمون مک‌دونالد امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی گفت: ما اعتراف می‌کنیم که این پول متعلق به ایران است و باید به این کشور پرداخت شود. اما پیچیدگی کلیدی کار در این است که ایران مشمول تحریم‌های پیچیده‌ای است و چگونگی پرداخت این مبلغ بخشی از ماجراست. وی تصریح کرد که تلاش‌های گسترده ای در این رابطه در جریان است.

او در برابر این سوال که چرا تلاش‌های صورت گرفته تاکنون به حل این مناقشه منجر نشده پاسخی نداد اما اشاره کرد که دادگاه بعدی این پرونده در ماه آوریل(اردیبهشت) برگزار می‌شود.

بدهی انگلیس به ایران مربوط به خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰شمسی بین وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی است که قرار بود در قالب آن یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تانک و خودروهای زرهی به ایران تحویل شود.

به گزارش گاردین، این قرارداد را «شاهپور ریپورتر» چهره سیاسی مرموز رژیم شاه ترتیب می دهد و محمدرضا پهلوی را ترغیب می کند که به جای خرید تانک‌های المانی از انگلیس تانک چیفتن خریداری کند.

بنا بر این گزارش، ریپورتر عامل سازمان جاسوسی انگلیس بود که با انعقاد این قرارداد توانست به اقتصاد دچار رکود ان زمان انگلیس جانی تازه بخشد. به نوشته این روزنامه انگلیسی، شاهپور ریپورتر در سال ۱۹۷۳ میلادی به پاس کمک به منافع انگلیس در ایران از ملکه انگلیس مقام شوالیه دریافت می کند.

پس از انقلاب اسلامی این قرارداد لغو شد و با توجه به آنکه ایران همه پول قرارداد را پرداخت کرده بود، خواستار بازپس‌گیری پول خود شده است. اما یکی از موضوعات مورد مناقشه بین ایران و انگلیس سود ۲۰ میلیون پوندی است که به این بدهی تعلق می گیرد. دولت انگلیس تاکنون به بهانه تحریم‌ها از پرداخت بدهی و سود آن شانه خالی کرده است.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که انگلیس با استفاده از بلوکه کردن طلب ایران در نزدیک به ۴۸ سال‌ گذشته سود قابل توجهی را کسب کرده است. رای نهایی دادگاه درباره این بدهی قرار بود اسفند ماه سال گذشته صادر شود که با توجه به شیوع کرونا به تعویق افتاد.

گاردین از نشانه‌های مقدماتی در مورد تمایل امریکا برای آسان کردن تحریم‌ها علیه ایران خبر داد تا ایران بتواند به دارایی‌هایش در بانک‌های خارجی دسترسی پیدا کند. این درحالیست که به نوشته این نشریه انگلیسی آمریکا در تلاش است تا برای مذاکره درباره آینده برجام، روی ایران فشار بیاورد.

آمریکا ماه گذشته برای شرکت در نشست غیر رسمی اعضای برجام با حضور ایران اعلام آمادگی کرد. با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه