ارسال به دیگران پرینت

مهمانپرست: در ۸ سال گذشته از توان داخلی غفلت شد

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به تجربه ۴۲ سال گذشته، گفت: در طول ۸ سال گذشته تمرکز روی غرب بود و انتظار این بود که با برجام مشکل حل می‌شود، ولی عملا از توان‌های داخلی غفلت شد.

مهمانپرست: در ۸ سال گذشته از توان داخلی غفلت شد
به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در ویژه برنامه «پلاک دیپلمات» بسیج دانشجویی شریف گفت: سیاست کلان خارجی توسط رهبری و سند‌های بالادستی تعیین می‌شود. البته وزارت خارجه در تعیین این سیاست دخالت دارد، ولی در نهایت وزارت خارجه باید مجری باشد.

وی اظهار داشت: در طول این چندساله وزارت خارجه باید مجری سیاست کلان می‌بود، اما تحت تاثیر دولت‌ها قرار گرفت.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ادامه داد: حاصل تجربه این ۴۲ سال این است که سیاست خارجه وظیفه اصلی اش تامین منافع ملی است و ۳ اصل عزت، مصلحت، حکمت باید تعیین کننده چارچوب حرکتی ما باشد.

مهمانپرست تصریح کرد: باید سیاست خارجه را به منافع کشور‌ها گره بزنیم تا سیاست‌های آن‌ها پایدار شود و یک دفعه پیمان هایشان زیر پا نگذارند و سیاست شان را تغییر ندهند.

وی اظهار داشت: باید سیاست‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت داشته باشیم. جایگاه‌های کشور‌های مختلف، برنامه‌های بلند مدت و میان مدت با کشور‌هایی مثل چین و روسیه و ... مشخص شوند.

وی ادامه داد: باید در همکاری‌های بین المللی، دو جانبه و منطقه‌ای توازن برقرار کنیم. در طول ۸ سال گذشته تمرکز روی غرب بود و انتظار این بود که با برجام می‌توان مشکل آمریکا را حل کرد و همه وزارت خانه‌ها فعال می‌شوند و به این شکل از توان‌های داخلی هم غفلت شد.

 

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه