ارسال به دیگران پرینت

خطیب‌زاده:

در طرح مجلس به نظرات وزارت خارجه توجه نشده است | انگلیس باید بدهی‌اش را بپردازد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: عاملان، آمران و طراحان ترور مذبوحانه شهید فخری زاده حتما و یقینا مجازات می‌شوند و دستگاه‌های مسئول پیگیر این موضوع هستند و دولت نیز در کنار تمام ارکان حاکمیتی این امر را ضروری و قطعی می‌داند.

در طرح مجلس به  نظرات وزارت خارجه توجه نشده است | انگلیس باید بدهی‌اش را بپردازد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: عاملان، آمران و طراحان ترور مذبوحانه شهید فخری زاده حتما و یقینا مجازات می‌شوند و دستگاه‌های مسئول پیگیر این موضوع هستند و دولت نیز در کنار تمام ارکان حاکمیتی این امر را ضروری و قطعی می‌داند.

 به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در آغاز نشست خبری خود شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند دفاعی و هسته ای کشور را تسلیت گفت و افزود: : خون شهید ، زاینده و روشن بخش است و براساس مکتب ما خون بر شمشیر پیروز است و قطعا خون این شهید چراغ راهنمای فرزندان امروز و فردای ما است .

وی همچنین به سفر اخیر خود به افغانستان و دیدارهایش با مقامات این کشور اشاره و گزارشی از این سفر ارائه کرد و بر اهمیت پیوست قوی مردمی و رسانه ای دو کشور تاکید کرد .
خطیب زاده همچنین به ارایه گزارشی از تماس های وزرای خارجه دیگر کشورها با ظریف در محکومیت ترور دانشمند هسته ای و دفاعی کشور پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های عربی مدعی شده‌اند که یکی از فرماندهان ایرانی در مرز سوریه و عراق به شهادت رسیده است، گفت: ما تاکنون گزارشی در این ارتباط دریافت نکرده‌ایم و به نظر می‌رسد خبرسازی است. باید سخنگوی ستاد کل در این ارتباط اظهار نظر کند و همانطور که گفتم گزارشی در این ارتباط دریافت نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با طرح اخیر مجلس گفت: در این طرح به  نظرات وزارت خارجه توجه نشده است و دولت  نیز اعلام کرده است که این طرح در حال حاضر نه ضروری و نه  مفید است. ما نظرات خود را دقیق به مجلس گفته‌ایم و امیدواریم نمایندگان مجلس به این نظرات توجه کنند.

خطیب زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با مجازات عوامل ترور شهید محسن فخری زاده و نگاه دولت به این موضوع گفت: قطعا پاسخ این ترور داده می شود و همان طور که اشاره کردم عاملان، آمران و طراحان این ترور یقینا و حتما مجازات می شوند و مسئله مهم این است که ما در این ارتباط نباید در دام طراحی های رسانه ای، کارزار ضد اطلاعاتی و جریان سازی های مجعول و هدفمند که سر در تل‌آویو، آلبانی و واشنگتن دارد بیفتیم.

وی ادامه داد: قطعا و یقینا هر کسی که این طراحی را کرده است پاسخ خود را خواهد گرفت. این صدای ملت ایران است و ما با آرامش و طمأنینه ولی با اقتدار در این زمینه اقدام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با پیگیری های حقوقی و قضایی مطالبات ایران از برخی از کشورها و اظهاراتی که در این زمینه معاون حقوقی رئیس جمهور مطرح کرده است، گفت: ما موضوع دریافت مطالبات مان از کشورهای مختلف را از مسیرهای مختلف پیگیری می کنیم و این روند در حال طی شدن است. در این ارتباط در مورد برخی از مطالبات مسیرهای حقوقی و قضایی در حال طی شدن است و برخی از مسیرها نیز از سوی بانک مرکزی در حال پیگیری است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد بدهی انگلیس به ایران و روند این موضوع گفت: بدهی انگلیس به ایران قطعی است و باید پرداخت شود. مدت ها قبل باید پرداخت می شد و هر روزی که می گذرد و این روند دیرتر می شود آن ها بدهی خود را سنگین تر می‌کنند.

خطیب زاده گفت: در مورد برخی از کشورها در راستای حصول مطالبات کشور مذاکرات آشکار نیست و در مورد عراق و کره نیز همان طور که پیش از این گفته ام این موضوعات مسیر خود را پیگیری می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای ظریف و وزیر خارجه انگلیس در ۲۶ آبان ماه گفت و گوی تلفنی انجام داده اند و اینکه آیا در این گفت وگوی تلفنی در ارتباط با پرونده نازنین زاغری نیز بحث و گفت و گو شده است، گفت:  یکی از موضوعاتی که در مذاکرات در ارتباط با آن صحبت می شود موضوع برخی از زندانیان است و خانم زاغری نیز یکی از این موضوعات است. ما به آن ها (انگلیسی ها) در این ارتباط بارها گفته ایم که این موضوع مسیر قانونی و قضایی خود را دارد و قوه قضاییه ما مستقل است. به آن ها همچنین گفته ایم مسیری که آن ها می روند مسیر غلطی است و باید آن را اصلاح کنند؛ هم در نوع نگاه خود به تعامل با ایران و هم پرداخت بدهی های خود به ایران و همچنین مسائل دیگر.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد همکاری های اقتصادی ایران با کشورهای منطقه گفت: در حوزه همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه باید بگویم که ما بیشترین مراودات را با آن ها داریم و روابط با همسایگان در حوزه های مختلف با فاصله جلوتر از حوزه های دیگر است و این مسیری است که رژیم ترامپ بارها تلاش کرده آن را مسدود کند ولی در این زمینه به موفقیتی دست پیدا نکرده است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با دیپلماسی گازی کشور به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت و گفت: بازار نفت، گاز و انرژی بازار رقابتی است و به رغم تمام فشارهای دولت ترامپ که سعی کرده ایران را از بازار جهان و منطقه حذف کند ما در این عرصه حضور داریم و آن ها با ناکامی های زیادی در این حوزه مواجه شده اند.

این خبر تکمیل می‌شود.

  •  

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه