ارسال به دیگران پرینت

هشدار سازمان هواشناسی: تشدید بارش باران و برف

سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار از تشدید بارش باران و برف، وزش باد شدید تا خیلی شدید و افزایش ارتفاع موج تا دو متر در دریای خزر، خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد و نسبت به لغو فعالیت‌های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدرها و احتیاط در شنا توصیه کرد.

هشدار سازمان هواشناسی: تشدید بارش باران و برف

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: تشدید فعالیت سامانه بارشی موجب بارش برف یا باران، رخداد مه و کاهش دید افقی، در مناطق جنوبی توام با رعد و برق و در نقاط مستعد وقوع تگرگ چهارشنبه (۲۹ بهمن ماه) در استان‌های لرستان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، شمال خوزستان، ارتفاعات غربی اصفهان، ارتفاعات استانهای قزوین، البرز، تهران، شمال چهارمحال و بختیاری، جنوب غرب مرکزی و جنوب همدان و پنج‌شنبه (۳۰ بهمن ماه) در استان‌های لرستان، نیمه شرقی گیلان، نیمه غربی مازندران، نیمه جنوبی همدان، نیمه جنوبی مرکزی، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نوار غربی اصفهان، غرب فارس، ارتفاعات استان های قزوین، البرز و تهران می‌شود.

طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب، کاهش دید و لغزندگی جاده‌های کوهستانی به سبب بارش برف، افزایش حجم رواناب و آبگرفتگی معابر عمومی، تاخیر و احتمال لغو پروازها، احتمال ریزش بهمن در مناطق مستعد، کولاک برف در گردنه‌های برفگیر و کوهستان بر اثر حاکمیت این شرایط جوی دور از انتظار نیست و سازمان هواشناسی نسبت به آمادگی دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها و سازمان‌های امدادی برای کنترل و بازگشایی آبروها، مدیریت سدها و آب‌بندها، احتیاط در سفرهای برون شهری به‌ویژه مناطق کوهستانی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، آمادگی تجهیزات برف روبی و تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغو هر گونه فعالیت‌های کوهنوردی و خودداری از تردد عشایر توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار به وزش باد شدید تا خیلی شدید با سرعت متوسط بین ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر برساعت و وزش باد لحظه‌ای شدید موقت با سرعت بیش ۱۱۰کیلومتر بر ساعت به‌صورت نقطه‌ای و محلی اشاره شده است و این شرایط جوی فردا (۲۸ بهمن ماه) برای استان‌های ایلام و کرمانشاه، چهارشنبه (۲۹ بهمن ماه) برای استان‌های اردبیل، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، زنجان، ایلام، همدان، مرکزی، لرستان، اصفهان، خوزستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، پنج‌شنبه (۳۰ بهمن ماه) برای استان‌های اصفهان، یزد، نیمه شمالی فارس، کرمان، مرکزی، قم، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی و جمعه (اول اسفندماه) برای استان‌های کرمان و  سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی خیزش و توفان گرد و خاک، کاهش دید و کیفیت هوا و اختلال در تردد جاده‌ای به سبب کاهش دید، احتمال بروز خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع به‌ویژه در کارگاه‌های ساختمانی، احتمال شکستن درختان فرسوده، کولاک برف در گردنه‌های برفگیر و کوهستان وجود دارد.

محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه‌کاره، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، لغو فعالیت‌های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدرها، انجام اقدامات مقتضی برای حفاظت از محصولات کشاورزی در جنوب و اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه از توصیه‌های سازمان هواشناسی در این شرایط جوی است.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نیز آورده است: افزایش ارتفاع موج به ۱ تا ۱.۵ متر و فراساحل تا ۲ متر چهارشنبه (۲۹ بهمن ماه) در نواحی شمالی و مرکزی خلیج فارس، مناطق ساحلی خوزستان و غرب بوشهر، پنج‌شنبه (۳۰ بهمن ماه) در نواحی شمالی و مرکزی خلیج فارس، مناطق ساحلی خوزستان و بوشهر، جمعه (اول اسفندماه)‌ در خلیج فارس و غرب تنگه هرمز، مناطق ساحلی خوزستان، بوشهر و غرب هرمزگان، شنبه (۲ اسفندماه) در خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی خوزستان، بوشهر، هرمزگان و یکشنبه ( ۳ اسفندماه) در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، مناطق ساحلی بوشهر و غرب هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک، آسیب دیدن شناورهای سبک و نیمه سبک، پاره شدن تورهای صیادی، اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فعالیت‌های فراساحل وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در شنا و تفریحات آبی، احتیاط در تردد شناورهای تفریحی، سبک و نیمه سبک و فعالیت‌های شیلاتی توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آمده است: افزایش ارتفاع موج به ۱ تا ۱.۵ متر و فراساحل تا ۲ متر چهارشنبه (۲۹ بهمن ماه) در نواحی غربی و مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی گیلان و مازندران، پنج‌شنبه (۳۰ بهمن ماه)‌ در دریای خزر، مناطق ساحلی گیلان، مازندران و گلستان، جمعه (اول اسفند ماه) در دریای خزر، مناطق ساحلی گیلان، مازندران و گلستان، شنبه (۲ اسفندماه) در نواحی غربی دریای خزر، مناطق ساحلی گیلان و غرب مازندران و یکشنبه (۳ اسفندماه) در دریای خزر، مناطق ساحلی گیلان، مازندران و گلستان رخ می‌دهند و احتمال غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک، آسیب دیدن شناورهای سبک و نیمه سبک، پاره شدن تورهای صیادی، اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فعالیت های فراساحل وجود دارد.

در پی حاکمیت این شرایط جوی بر اساس توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در شنا و تفریحات آبی، احتیاط در تردد شناورهای تفریحی، سبک و نیمه‌سبک و فعالیت‌های شیلاتی مد نظر قرار گیرد.

  هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه