ارسال به دیگران پرینت

روباه در برابر گرگ | رابین هود چگونه به یک عنصر تعیین کننده در ماجرای گیم استاپ تبدیل شد ؟

رابین هود در سال ۲۰۲۰ طوفانی در بازار سهام دنیا به پا کرد، آن هم به لطف پاندمی کرونا که بسیاری از مردم را در خانه نگه داشت بدون اینکه دست به کاری بزنند. اما این پلتفورم چیست و چگونه روی بازار و سرمایه گذاران تاثیر گذاشته است؟

روباه در برابر گرگ | رابین هود چگونه به یک عنصر تعیین کننده در ماجرای گیم استاپ تبدیل شد ؟

تجارت فردا- رابین هود در سال ۲۰۲۰ طوفانی در بازار سهام دنیا به پا کرد، آن هم به لطف پاندمی کرونا که بسیاری از مردم را در خانه نگه داشت بدون اینکه دست به کاری بزنند. اما این پلتفورم چیست و چگونه روی بازار و سرمایه گذاران تاثیر گذاشته است؟

رابین هود یک پلتفورم معاملاتی بدون کمیسیون است که به کاربران امکان می دهد به معامله سهام، بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مهم و همچنین معاملات اختیار فروش، ETFها و طلا بپردازند. برنامه رابین هود به دارندگان حساب امکان را میدهد تا به آسانی به انجام معاملات بیش از 5۰۰۰ سهام، ETF، معاملات آپشن طلا و ارز دیجیتال از طریق برنامه موبایل یا بر بستر اینترنت بپردازند.

این شرکت در سال ۲۰۱۳ توسط بانجو بهات و ولاد تنف فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد و با هدف عمومی کردن امور مالی و در دسترس تر کردن آن برای سرمایه گذاران کم تجربه و با سرمایه کمتر تاسیس شد. این شرکت یکی از موفق ترین استارت آپهای چند سال اخیر بوده است و تقریبا ۱۰ میلیون کاربر فعال دارد.

رابین هود هیچ گونه هزینه کمیسیون برای انجام معاملات در پلتفورم خود دریافت نمی کند و یکی از کارگزاری هایی است که معاملات بدون کمیسیون را ارائه می دهد. نوآوری رابین هود در صنعت کارگزاری باعث شد سایر شرکتهای کارگزاری نیز از این شرکت پیروی کنند و تاکنون اکثر کارگزاری ها به سمت ارائه ساختارهای بدون کمیسیون کشیده شده اند .

این شرکت از پرداخت برای جریان سفارش درآمد قابل توجهی کسب می کند، این روش یک عمل معمول و در عین حال بحث برانگیز است که به موجب آن کارگزار برای هدایت سفارش ها به طرف های مختلف و انتقال منابع مالی مورد معامله، هزینه و مزایای دیگری را از مسیر انتقال دریافت می کند. رابین هود از این درآمد به عنوان «تخفیف از سوی سازندگان بازار و اماکن معاملاتی» یاد می کند. در حالی که هر یک از معاملات صورت گرفته معمولا کوچک هستند ولی این شرکت با توجه به تعداد کاربران و حجم معاملاتی وسیعی که دارد در آمد قابل توجهی را کسب می کند. برآوردهای مستقل نشان می دهد که این شرکت تنها در سال ۲۰۱۸ مبلغی معادل ۶۹ میلیون دلار با استفاده از روش پرداخت جریان سفارش در آمد داشته است که ۲۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۷ رشد داشته و چیزی حدود ۴۰ درصد درآمد کلی این شرکت را شامل می شود. این در حالی است که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ این رقم به چیزی حدود ۱۸۰ میلیون دلار رسیده است. منبع درآمدی دیگر این شرکت حق عضویت اختیاری پنج دلار در ماه است که به کاربر این امکان را میدهد تا از بسیاری از امکانات و ویژگی های این سایت و اپلیکیشن از جمله ابزارهای سرمایه گذاری، انواع وامها، سود پول سرمایه گذاری نشده و بسیاری امکانات دیگر استفاده کنده .

ورود به بازار

کورید ۱۹ سبک زندگی نرمال میلیونها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است . بیکاری و فشار ناشی از قرنطینه موجب شده بسیاری از مردم به دنبال تفریح، سرگرمی و مشغله های جدیدی باشند. یکی از این مشغله ها بازار سهام بوده است. بسته های محرک مالی و اقتصاد خانه نشینی موجب شده بسیاری از سرمایه گذاران از طریق کارگزاری ها و به صورت آنلاین و به راحتی از فرصتهای سرمایه گذاری استفاده کنند معاملات بدون کمیسیون، ثبت نام آسان و همچنین رابط کاربری بسیار آسان رابین هود موجب شده میلیون ها نفر در کمتر از یک سال به عضویت این نرم افزار در آمده و نسل جدیدی از سرمایه گذاران به بازارهای مالی دسترسی پیدا کنند.

اثر رابین هود

ورود حجم عظیمی از معامله گران خرد آماتور اثر مشخصی روی بازار سهام گذاشته است. این گروه جدید بر اساس یک توصیه قدیمی سرمایه گذاران عمل می کنند: در کف قیمتی خرید کنید. پس از اینکه در ماه مارس شاخص اس اندپی افت چشمگیری را تجربه کرد فدرال رزرو به دنبال حمایت از اقتصاد درآمد و مقادیر نامحدودی از اوراق بدهی دولتی را خریداری کرد. این اقدام در واقع چراغ سبزی برای سرمایه گذاران تازه وارد بود تا مقادیر زیادی از سهام را خریداری کنند. طی چند ماه، این سرمایه گذاران شاهد بازدهی بسیار بالای سرمایه گذاری خود بودند. در رابین هود، اکثر سهام سرمایه گذاری شده شرکتهای بزرگ فناوری نظیر آمازون، اپل، زوم و تسلا بودند. بعد از بازگشت بازار در اواخر ماه مارس، گروه جدیدی از سرمایه گذاران از مزایای آن بهره مند شدند. ورود نقدینگی جدید به این سهام موجب شد نرخهای سرمایه گذاری جدیدی به ثبت رسیده و برخی از سهام نیز به قیمت هایی بالاتر از ارزش واقعی خود پرسند؛ اثری که از آن به عنوان اثر «رابین هود» یاد می شود

در کنار این نوآوری و امکاناتی که این شرکت به کاربران خود می دهد ابهامات و اتفاقات بحث برانگیز زیادی پیرامون این شرکت و نحوه فعالیت آن وجود دارد.

۱۷ دسامبر سال ۲۰۲۰، گزارش شد که رابین هود توافق کرده ۶۵ میلیون دلار بابت غرامت برای توقف تحقیقات کلاهبرداری مدنی توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار  (SEC) به دلیل عدم شفاف سازی کامل اولیه این شرکت در خصوص عملکرد پرداخت جریان سفارش، پرداخت کند. این تحقیقات با تمرکز روی عدم شفاف سازی این شرکت تا سال ۲۰۱۸، فاش کرد که رابین هود از شرکتهای تجاری پرسرعت برای هدایت سفارش های خرید و فروش مشتریان مبالغ هنگفتی دریافت کرده است. به عنوان بخشی از توافق با SEC، رابین هود ملزم شد یک مشاور مستقل استخدام کند تا نحوه سیاست های شرکت در خصوص هزینه جریان سفارش را مورد بررسی قرار داده و اطمینان حاصل کند که این شرکت بهترین و مطمئن ترین مسیر جهت انجام نقل و انتقالات را مورد استفاده قرار می دهد. در همین ماه ناظران اوراق بهادار ایالت ماساچوست نیز از این شرکت در خصوص بازاریابی گسترده برای کاربران بی تجربه و عدم نظارت یا کنترل حمایتی بر عملکرد آنها طرح شکایت کرد. در این شکایت همچنین از دسترس خارج شدن این سایت به دلیل قطعی سرورهای آن که باعث اختلال دسترسی کاربران در چندین نوبت در طول سال گذشته شده بود نیز بررسی می شود. این پرونده جهت نظارت و تصمیم گیری به طرفهای مستقل سپرده شده است. همچنین برخی از کاربران از این شرکت در خصوص قطعی آخر سال این سایت که باعث عدم دسترسی به این سایت شده بود، از رابین هود شکایت کرده اند. این شرکت به برخی از کاربرانی که در اثر این قطعی ها دچار خسارت شده بودند کوپن هایی را پیشنهاد داده بود که تنها در صورت موافقت با عدم طرح شکایت امکان استفاده از آنها را داشتند.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه