ارسال به دیگران پرینت

وزیر بهداشت و درمان:

نگران خیز چهارم کرونا هستیم | اجازه ندادیم واکسن هیچ کشوری بر مردم آزمایش شود

سعید نمکی گفت: به دنبال برخی عادی انگاری ها و ساده انگاری ها نگران خیز چهارم کرونا هستیم.

نگران خیز چهارم کرونا هستیم | اجازه ندادیم واکسن هیچ کشوری بر مردم آزمایش شود

به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در ستاد منطقه‌ای مقابله با کرونا در بم گفت: همانگونه که حاج قاسم خانه به خانه به دنبال داعش رفت ما هم باید خانه به خانه به دنبال ویروس کرونا برویم و تست بگیریم و خوشبختانه امروز ابزار گسترده‌ای برای مبارزه با بیماری داریم.

او افزود:تقاضا دارم امروز با ورود بخش خصوصی تست‌های سریع را افزایش داده و کانون‌های کرونا را شناسایی کنیم در هر صورت هر چند هنوز امکانات ما در حد مطلوب نیست اما کارهای زیادی انجام شده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: نگران خیز چهارم کرونا در کشور هستیم چون در این موج هم شیوع و سرایت شدید‌تر خواهد بود و هم پیک‌ها ارتفاع بلندتری خواهند داشت.

نمکی در ادامه گفت: باید توجه کنیم که ما همواره نگران بازگشت ایام تلخ یک موج جدید بیماری هستیم چرا که این ویروس بسیار پیچیده است و چهره‌های بسیار متفاوت و موذیانه از خود بروز می‌دهد. امروز با جهش‌هایی که در اقصی نقاط جهان  ایجاد شده، همه کشورهای دنیا نگران هستند که این جهش‌ها گریبانگیر آنها نشود اما در کشورهای همسایه آمار و اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد متاسفانه این خیز شروع شده گرچه ما تمام حواس‌مان را جمع کردیم که به دام یک تله هولناک جدید نیفتیم اما این نگرانی را داریم که ساده‌انگاری و عادی پنداری اوضاع و بی‌توجهی به خطر بیماری ما را دچار یک عارضه جدید به نام خیز چهارم بیماری در کشور کند.

او تاکید کرد: اگر خدایی نکرده این خیز ایجاد شود، اتفاقی به مراتب بیش از خیزهای قبلی خواهد داشت و سرعت انتشار به شدت بالاتر خواهد بود به همین دلیل از همه تقاضا دارم که اولا این همدلی، وفاق و سرمایه ملی خلق شده در این دوره پر عذاب و مصیب را به عنوان یک دستاورد بزرگ حفظ کنند و همدلی در بسیج و سایر سازمان‌ها که از فرمایشات مقام معظم رهبری بود را حفظ کنید چون اگر این همدلی و وفاق را از دست ندهیم می‌توانیم در همه بحران‌ها به عنوان ابزار بسیار کارآمد جلو رویم بنابراین باید این ستادهای استانی را با محوریت استاندار و نیروهای موثر برای روزهای سخت و پر بحران این کشور به عنوان یک زیرساخت نگه داریم.

وزیر بهداشت گفت: دومین توصیه من به همه همکارانم این است که شعله‌های کوچک بیماری را در اقصی نقاط کشور خاموش کنند درواقع امروز که ما کمترین آمار را داریم باید از این فرصت ناب و طلایی استفاده کنیم تا این شعله‌های کوچک، آتش وسیعی به دامن سلامت جامعه نیندازد یعنی باید خانه به خانه دنبال ویروس منحوس کرونا رویم و شعله‌های کوچک را خاموش کنیم.

او افزود: امروز هرچقدر تست نیاز داشته باشید ما در اختیار می‌گذاریم چرا که ما با تکیه بر دانش داخلی امروز ابزار گسترده‌ای برای مبارزه با بیماری داریم بنابراین تقاضا دارم که عزیزان با افزایش تست‌ها و با ورود بخش خصوصی که دستورالعمل آن را ابلاغ می‌کنیم، تست‌های رپید سریع را افزایش دهند تا کانون‌ها و خوشه‌های آلوده بیماری را هر چه زودتر شناسایی و کشف کنیم.

نمکی عنوان کرد: هم واکسن داخلی را دنبال می‌کنیم، هم کواکس و هم از معتبرترین منابع که واکسن می‌آید، آن را وارد می‌کنیم و به کوری چشم خیلی‌ها ابتدا به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم تا نشان دهیم سلامت مردم برای ما ارجحیت دارد.

وزیر بهداشت گفت: این روزها صحبت‌های زیادی می‌شود که برخی از آنها با ما زاویه دارند در حالی که چه دلیلی دارد افکار عمومی را پریشان کنیم آن هم از چیزی که شاید اصلا واقعیت نداشته باشد؟ برخی از افراد از سر دلسوزی صحبت می‌کنند و برخی بیانات عالمانه‌ای که شاید مبنای علمی نداشته باشد می‌کنند اما من به عنوان یک متخصص ایمونولوژی صحبت می‌کنم.

او افزود: از دیرباز مورد واکسن کرونا سوال بود که چقدر می‌تواند موثر باشد اما در مورد ویروسی که دارو و درمان مشخصی ندارد واکسن یکی از افق‌های امیدوارکننده است که زنجیره بیماری را برای مدتی حتی کوتاه قطع کند و  دست اندرکاران نظام سلامت دنیا نفس‌کش داشته باشند تا بتوانیم به کنترل بیماری برسیم.

نمکی خاطرنشان کرد: ما از روز نخست با تقویت بنیه علمی داخلی سعی کردیم مثل خیلی کارهای دیگر ساخت واکسن را رقم بزنیم، در بهار آینده ما یکی از قطب‌های بزرگ ساخت واکسن منطقه خواهیم شد و به لطف پروردگار چه من زنده باشم و چه نباشم خواهید دید کسی نمی‌تواند جلوی این گام پیش رونده را بگیرد.

او افزود: بر واکسنی به عنوان انتقال دانش فنی از کشور کوبا به عنوان کشور صاحب فن واکسن سازی کار می‌کنیم. واکسن پنوموکوک هم با همکاری این کشور در انستیتو پاستور ساخته می‌شود و واکسن کرونا هم در انستیتو پاستور در آینده نزدیک ساخته و تولید خواهد شد و به همه دنیا هم صادر می‌کنیم.

نمکی گفت: چند روز قبل به برکت گفتم این ویروس جهش یافته انگلیسی را با واکسن مقابل هم قرار دهید و نتایج آن حیرت انگیز بود، این هم دستاوردی است که در اواسط بهار خواهیم داشت علاوه بر آن در واکسن سازی رازی و یک یا دو موسسه دیگر هم در حال کار هستیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تا زمانی که واکسن داخلی پاسخگوی نیاز ما شود مجبور به واردات واکسن برای گروه‌های آسیب‌پذیر خواهیم بود. خیلی از کشورهای منطقه که می‌گویند تزریق واکسن را از مدت‌ها قبل آغاز کردند دارند آزمایش بالینی واکسن‌های کشورهای دیگر را انجام می‌دهند در حالی که ما اجازه ندادیم واکسن هیچ کشوری بر مردم ما آزمایش بالینی شود.

او افزود: ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن در قالب سبد کووکس پیش خرید کردیم که قول دادند در روزهای آینده اولین مقادیر آن برسد. در آن سبد به جز آمریکایی‌ها بقیه واکسن سازها هستند و این ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است بنابراین برای همه کافی نیست.

نمکی عنوان کرد: به بازرگانان فعال این عرصه که فکر می‌کنند، می‌توانند سبد اقتصادی داشته باشند می‌گویم اجازه نخواهم داد این اتفاق رخ دهد این را از این جهت می‌گویم که یک عده از افراد به دلیل جابجا کردن منابع بلوا راه انداختند و می‌خواهند دکان راه بیاندازند بنابراین وظیفه خود دانستم این موضوع را به استحضار مردم برسانم که به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را نخواهم داد.

در حال تکمیل...

 
 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه