ارسال به دیگران پرینت

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس

قرار نبوده و قرار نیست که واکسن ایرانی کرونا به تایید سازمان جهانی بهداشت برسد

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به استفاده برخی کشورهای منطقه از واکسن فایزر گفت: آن‌ها مزدوران و جیره‌خواران آمریکا هستند و معلوم نیست که آن واکسنی که به آنان داده‌اند را به ما هم بدهند. ضمن اینکه فایزر قبل از ارائه واکسن از هر کشوری تعهد می‌گیرد که اگر این واکسن عوارضی داشت، آن کشور حق شکایت ندارد. آنها خودشان هم به واکسن مشکوک هستند و چگونه ما نگران و مشکوک نباشیم.


قرار نبوده و قرار نیست که واکسن ایرانی کرونا به تایید سازمان جهانی بهداشت برسد

حسینعلی شهریاری در پاسخ به این پرسش که دلیل نگرانی ها بابت ورود واکسن‌های خارجی ساخت آمریکا، انگلیس و فرانسه وجود دارد چیست، گفت: مشخصا درباره واکسن فایزر باید گفت که این واکسن با فشار ترامپ خیلی زودتر از مراحل علمی ارائه شده و برخی از مراحل آن مثل فاز بالینی هنوز به صورت کامل انجام نشده است. این واکسن مانند همان دارویی بود که آمریکایی‌ها اعتقاد داشتند می‌تواند کرونا را درمان کند ولی بعدا مشخص شد که اثری ندارد و در نهایت منابع مالی زیادی را برای آمریکا ایجاد کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: واکسن فایزر هم ممکن است که در کوتاه مدت عوارضی داشته باشد و این احتمال نیز وجود دارد که در بلندمدت روی ژن انسان آثار منفی داشته باشد. این نگرانی فقط مختص واکسن فایزر نیست و مشمول دیگر واکسن‌ها خارجی مشابه نیز می‌شود که تصمیم به ممنوعیت واردات آنها اتخاذ شد. چراکه آمریکا و غرب تا قبل از کرونا ایران را تحریم دارویی کرده بودند و سوال اینجاست که چرا امروز دلسوز ما شده اند؟ این نگرانی وجود دارد که شاید آنان بخواهند واکسن را روی مردم ایران آزمایش کنند. حتی این احتمال وجود دارد که شاید بخواهند واکسنی که می‌خواهند به ما بدهند را دستکاری کنند.

این نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممنوعیت واردات واکسن خارجی ( آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی) به کشور توجیه علمی داشت. ما اجازه نمی‌دهیم واکسنی که هنوز مراحل بالینی آن سپری نشده است را روی مردم کشور آزمایش کنند. به ویژه آنکه در همین مدت گزارش‌های زیادی از مرگ و میر کسانی که به آنان واکسن ترزیق شده تاکنون منتشر شده است. لذا ما اجازه چنین اتفاقاتی را در کشور خودمان نمی‌دهیم و چنانچه در بحث واکسن نیازمند واردات بودیم، قطعا این کار را با همکاری کشورهای مورد اعتماد خودمان مانند روسیه، چین و کوبا انجام می‌دهیم.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین با اشاره به استفاده برخی کشورهای منطقه از واکسن فایزر تصریح کرد: آن‌ها مزدوران و جیره‌خواران آمریکا هستند و معلوم نیست که آن واکسنی که به آنان داده‌اند را به ما هم بدهند. ضمن اینکه فایزر قبل از ارائه واکسن از هر کشوری تعهد می‌گیرد که اگر این واکسن عوارضی داشت، آن کشور حق شکایت ندارد. آنها خودشان هم به واکسن مشکوک هستند و چگونه ما نگران و مشکوک نباشیم.

وی افزود: شرکت فایزر از جمله شرکت‌های متخلف است و بالغ بر 2 هزار و 300 میلون دلار جریمه شده است و از این حیث یک شرکت خوشنامی محسوب نمی‌شود و ما حق داریم که نسبت به واکسن این شرکت بدبین باشیم. افزون بر این هم اگر نیاز به واردات واکسن کوواکس باشد ما شرط و شروط مشخص خودمان را داریم. اول از همه باید نوع واکسن و کشور ثالثی که قرار است واکسن را به ما تحویل بدهد، مشخص باشد و به ما یک ضمانت دقیق و محکم داده شود. ثانیا ما درباره همه واکسن‌ها اعلام کردیم که هر واکسنی که به کشور بیاید اول باید روی مسئولان کشور آزمایش شود و سپس مردم از آن استفاده کنند. ما مخالف آن هستیم که واکسن مردم و مسئولان متفاوت باشد.

شهریاری با اشاره به واکسن ایرانی گفت: قرار نبوده و قرار نیست که ما واکسن را برای تایید به WHO بفرستیم. واکسن ایرانی در حال حاضر نیز فاز بالینی خود را سپری می‌کند و اینکه می‌گفتیم واکسن برای سال 1400 آماده خواهد شد نیز به همین دلیل است که باید تمام مراحل علمی آن سپری شود. این احتمال هم وجود دارد که این واکسن بعد از اتمام مراحل و تایید نهایی نیز برای کشورهای متحد و دوست خودمان نیز بفرستیم.

رییس کمیسیون بهداشت خاطرنشان کرد: همین حالا انستیتو پاستور در ساخت واکسن با کوبا در حال همکاری است. فاز یک و 2 واکسن انجام شده و فاز سوم در کوبا و ایران در حال پیگیری است. البته ایران و کوبا قبلا هم در مساله واکسن با هم همکاری داشتند. بنابراین موضوعاتی که شما گفتید مانعی ایجاد نخواهند کرد. ما همچنین با روسیه همکاری داریم و جای نگرانی وجود ندارد. به ویژه آنکه منابع مورد نیاز برای تامین واکسن موجود است.

این نماینده زاهدان با اشاره مجدد به ممنوعیت واردات واکسن از فرانسه گفت: از نظر ما فرانسه با آن ماجرای معروف خون‌های آلوده یک کشور بدنام است. امروز ما خودمان بخشی از داروهای سرطانی را تولید می‌کنیم. جوانان و نخبگان ما استعداد خوبی در این مساله دارند. ما سالی 200 تا 300 میلیارد دلار خرج واردات اقلام دارویی و درمانی می‌کنیم که بهتر است این هزینه‌های صرف حمایت از تولید و توان داخلی در بخش دارو و درمان شود.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: باید دولت‌ها در این مساله حمایت کنند. ما یک کشور تحت تحریم و فشارهای اقتصادی هستیم و بحث ما در حوزه درمان و دارو فقط کرونا نیست و ما با موضوعات مختلفی مواجه هستیم. اما درباره اینکه ما آنها را تحریم کنیم باید گفت که امروز کشور ما تحریم است و آنها به ما دارویی نمی‌دهند ولی حرف مجلس و سیاست کلی ما هم دقیقا همین است که ما باید با هرکشوری مانند خودش رفتار کنیم.

وی ادامه داد: ما در بحث برجام اصل مقابله به مثل را مطرح کردیم و اعتقاد داریم که این اصل باید در همه موضوعات مورد توجه قرار بگیرد. اگر دولت و مجلس انقلابی باشند و انقلابی رفتار کنند، قطعا هرکشوری در مقابل ما مجبور به عقب نشینی خواهد بود ولی اگر بخواهیم رفتار دیگری داشته باشیم، آنان علیه ما پیشروی خواهند کرد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه