ارسال به دیگران پرینت

چگونه متوجه شویم آلرژی داریم؟

اکثر ما در طول عمر آلرژی یا حساسیت را تجربه کرده‌ایم. این حساسیت برای بعضی از افراد استرس‌زا و درمواردی ترسناک است. به طوری که ممکن است در مواجهه با هر نوع حساسیتی، با تجویزهای خودسرانه دست به اقدامات جبران‌ناپذیری بزنند. آلرژی می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد و به همین دلیل درمان آن متفاوت خواهد بود.

چگونه متوجه شویم آلرژی داریم؟

اکثر ما در طول عمر آلرژی یا حساسیت را تجربه کرده‌ایم. این حساسیت برای بعضی از افراد استرس‌زا و درمواردی ترسناک است. به طوری که ممکن است در مواجهه با هر نوع حساسیتی، با تجویزهای خودسرانه دست به اقدامات جبران‌ناپذیری بزنند. آلرژی می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد و به همین دلیل درمان آن متفاوت خواهد بود.

بهترین راه برای مدیریت و درمان آلرژی مشاوره از یک پزشک باتجربه است. دکتر ساینا، مرجع تخصصی پزشکی آنلاین، می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. در این شرایط که شیوع کرونا همچنان ادامه دارد، بدون نگرانی از مبتلا شدن به این ویروس در مراجعات حضوری درمانگاه‌ها، با خیال راحت از مشاوره از راه دور دکتر ساینا استفاده کنید و با متخصص آلرژی در ارتباط باشید. در ادامه با این بیماری، علائم و عوامل ایجاد آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

آلرژی چیست؟

سیستم ایمنی بدن، به طور معمول، براساس محیط پیرامون شما خود را تنظیم می‌کند و در مقابل هر عامل خارجی از خود واکنش نشان می‌دهد. برای نمونه وقتی بدن با چیزی مثل غذای حیوان خانگی روبرو می‌شود، مضر بودن آن را برای بدن تشخیص می‌دهد. در افرادی که آلرژی دارند، سیستم ایمنی، آن غذای حیوان را مهاجم خارجی تشخیص می‌دهد و بدین ترتیب با آن مقابله خواهد کرد. آلرژی‌ها از هر نوع و با هر میزان شدت (خفیف، متوسط و حاد) شایع هستند.

چه مواردی موجب ایجاد حساسیت می‌شوند؟

همانطور که اشاره شد، آلرژی یا حساسیت در شرایطی به وجود می‌آید که بدن به ماده‌ای خارجی حساسیت پیدا کند. برخی مواد غذایی، گرده‌ها، یا مواد شوینده می‌توانند موجب بروز آلرژی شوند. البته که این حساسیت لزوما برای بدن مضر نیست اما گاهی می‌تواند با التهاب، عطسه، خارش و ... همراه باشد.

 Untitled

انواع آلرژی و علائم آن

آلرژی به گونه های مختلفی بروز می‌یابد. اما از کجا و چگونه؟ موارد زیر می‌توانند منجر به بروز آلرژی شوند:

  • گیاهان
  • مواد شیمیایی و دارویی
  • خوراکی‌ها
  • موی حیوانات
  • گرده درختان

انواع آلرژی را می‌توان به چهار دسته تقسیم بندی کرد:

آلرژی فصلی:

از متداول ترین نوع آلرژی است که از گیاهان به خصوص در فصل بهار که در هوا گرده پراکنده است به وجود می‌آید. آبریزش بینی، عطسه و قرمزی چشم از علائم این حساسیت محسوب می‌شوند.

آلرژی غذایی:

فرد بلافاصله بعد از خوردن غذا، علائمی مانند تورم، کهیر، حالت تهوع و خستگی و... از خود بروز می‌دهد. اگر این فرد واکنشی جدی داشته باشد، متخصصین دکتر ساینا می‌توانند علت دقیق این واکنش را تشخیص دهند و راه‌حل مناسب را تجویز کنند.

آلرژی حاد:

شوک آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک است که با علائمی مانند تورم حلق و دهان قابل شناسایی است اما در صورت مشکلاتی مانند تنگی نفس و از دست دادن هوشیاری فرد باید هرچه سریع‌تر با متخصص پزشکی در ارتباط بود.

آلرژی پوستی:

ذرات آلرژی‌زا می‌توانند سبب این نوع از آلرژی شوند که با علائمی مانند سوزش، خارش و مور مور شدن همراه خواهند بود.

آلرژی و بیماری های مشابه

آلرژی در موارد شدید می‌تواند موجب بروز بیماری آسم شود که خود موجب درگیری مجاری تنفسی در ریه‌ها می‌شود، گاهی همین سرفه‌های مکرر نیز به تشدید بیماری آسم می‌افزاید. ویروس‌ها و باکتری‌ها‌یی که موجب آلرژی می‌شوند در دو دسته حاد و مزمن قرار می‌گیرند. در دسته اول بعد از حدود چند هفته کاملا این حساسیت پایان می‌یابد ولی دسته دوم برای ماه‌ها‌ی طولانی فرد را درگیر خود می‌کند. قرارگرفتن در معرض ذرات آلرژی‌زا که در:

  1. آلودگی هوای شهری
  2. گرده گیاهان
  3. دود سیگار
  4. دودهای شیمیایی

وجود دارد، آلرژی مزمن را ایجاد می‌کند.

Untitled

چطور آلرژی را درمان کنیم؟

آلرژی را می‌توان با داروهایی مانند آنتی هیستامین و... کنترل کرد اما برخی از این داروها اگر بدون تجویز پزشک باشند، باعث بروز خطراتی برای بیمار می‌شود؛ افسردگی، پرخاشگری و حتی مشکلات پیچیده‌ای مثل اقدام به خودکشی از عوارض خود درمانی هستند. پس باید در صورت مشاهده علائم این بیماری با پزشکان در ارتباط بود.

هر آلرژی، روش‌های درمانی طبیعی دارد که ممکن است روند بهبودی را سریع‌تر کند. امروزه، داروهای طبیعی آلرژی و مکمل‌های مختلفی نیز به عنوان روش‌های جلوگیری از حساسیت به بازار عرضه می‌شوند. باید توجه داشته باشید که حتماً پیش از مصرف این داروها، با پزشک مشورت کنید.

چرا برای درمان آلرژی از دکتر ساینا کمک بگیریم؟

دکتر ساینا یک پلتفرم تخصصی مشاوره پزشکی از راه دور است که به صورت شبانه‌روزی خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد. برای استفاده از خدمات دکتر ساینا می‌توانید به وبسایت این مجموعه مراجعه کرده و یا اپلیکیشن دکتر ساینا را روی تلفن همراه خود نصب نمایید. به این ترتیب هر زمان و هر مکانی که نیاز به مشاوره پزشکی داشتید با خبره‌ترین متخصصین پزشکی در ارتباط خواهید بود. پشتیبانی 24 ساعته از شما و عودت مبلغ پرداختی در صورت نارضایتی تضمینی بر کیفیت خدمات دکتر سایناست. برای درمان آلرژی همین حالا سری به این وبسایت و مجموعه بزنید. صرفه‌جویی در زمان و هزینه شما، تضمینی است که از طریق این سامانه پزشکی از راه دور حاصل خواهد شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه