ارسال به دیگران پرینت

کرونا ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد

رئیس انجمن آلزایمر ایران گفت: شرایط خانوادگی و اجتماعی کرونایی باعث شده است که خطر ابتلا به آلزایمر در سالمندان افزایش یابد.

کرونا ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد

تهران- ایرنا- رئیس انجمن آلزایمر ایران گفت: شرایط خانوادگی و اجتماعی کرونایی باعث شده است که خطر ابتلا به آلزایمر در سالمندان افزایش یابد.

معصومه صالحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تنهایی، قرنطینه خانگی، نبود دید و بازدید، کاهش روابط اجتماعی و استرس سبب شده از زمان شیوع کرونا سالمندان در معرض ابتلا به آلزایمر قرار گیرند که شرایط آنها را آسیب پذیر می کند.

وی اظهار داشت: اکنون روند سالمندی در ایران رو به افزایش بوده و مراجعه افراد سالمند به کلینیک های انجمن آلزایمر نیز ۱۰ درصد افزایش یافته است. مساله ای که زنگ خطری برای ابتلای سالمندان به آلزایمر به شمار می رود که از گروه های پرخطر جامعه هستند.

صالحی ادامه داد: زنان بیشتر از مردان به دلیل تنهایی، استرس بالا، دغدغه ها و نگرانی های روزمره در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می گیرند، توصیه می شود در این شرایط کرونایی در صورت داشتن هوای سالم، سالمندان خود را به پارک یا مکانی خلوت برده تا پیاده روی کنند، در صورت امکان ارتباط مجازی برای گفت و گو با آنها برقرار کرده و آنها را تشویق به انجام کارهایی مانند گوش دادن به موسیقی، خلاقیت های ذهنی و تغذیه سالم کنند.

وی با بیان اینکه افزایش آگاهی مردم در مورد آلزایمر بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: اکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر بالای ۶۰ سال در کشور دچار بیماری آلزایمر هستند و این روند رو به افزایش است. اگر درباره این بیماری اطلاع رسانی گسترده ای انجام شود، مبتلایان به آن زودتر شناسایی و تشخیص داده می شوند و با بالا رفتن کیفیت زندگی آنها، ۴۰ درصد از روند مبتلایان به آلزایمر کاسته می شود.

صالحی با بیان اینکه ژنتیک ۱۰ تا ۱۵ درصد در ابتلا به آلزایمر نقش دارد، خاطرنشان کرد: این بیماری شناخته شده نیست و به دلیل اختلالات عملکردی که برای بیمار پیش می‌آید، بیشتر خانواده‌ها از رفتارهایی مانند تکرار کلمات به طور مداوم، سوالات تکراری و فراموشی متوجه ابتلا به آلزایمر می شوند که این مساله بهداشت روانی آنها نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

رئیس انجمن آلزایمر ایران گفت: ناتوانی در به یاد آوردن خاطرات نزدیک، مشکل در انجام کارهای عادی، ضعف بیان، گم کردن زمان و مکان، ضعف یا کاهش قضاوت، مشکل در تفکر ذهنی، جابجا گذاشتن اجسام، تغییر در حالات و رفتار، تغییر در شخصیت و از دست دادن انگیزه، نشانه‌های ابتلای فرد به بیماری آلزایمر است و در صورت مشاهده چهار مورد از این علایم، باید برای پیشگیری از پیشرفت بیماری، به متخصص مغزو اعصاب، روانپزشک یا انجمن آلزایمر مراجعه کرد.

به گزارش ایرنا، نزدیک به یک سال پس از عالمگیر شدن ویروس نوظهور کرونا، پزشکان می گویند، بر اساس دانسته های جدید، گروهی از بیماران کووید ۱۹ دچار عوارض طولانی مدت خواهند شد.  

پدیده شایعی به نام بیماران دچار عوارض طولانی کووید ۱۹ وجود دارد که باید با آن روبرو شوند، زیرا ویروس نوظهور کرونا به تمام اعضای بدن انسان حمله می کند و تحقیقات اخیر نشان داده که یک سوم از مبتلایان، علاوه بر عوارض جسمی، دچار اختلالات مغزی از جمله فراموشی، عدم تمرکز، کندی ذهن و ناتوانی استنتاج و محاسبه می شوند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه