ارسال به دیگران پرینت

کلانتری: بهتر است خاموشی برق داشته باشیم اما از مازوت استفاده نشود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که بنده معتقدم بهتر است روزانه دو ساعت خاموشی برق داشته باشیم، اما از مازوت استفاده نشود.

کلانتری: بهتر است خاموشی برق داشته باشیم اما از مازوت استفاده نشود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که بنده معتقدم بهتر است روزانه دو ساعت خاموشی برق داشته باشیم، اما از مازوت استفاده نشود.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز(دوشنبه، 22 دی) در برنامه زنده تلویزیونی " در انتهای الوند"، شبکه دوم سیما، به برگزاری دربی امروز در تهران با وجود شرایط آلودگی هوا اشاره اشاره و اظهار کرد: تصمیم‌گیری درباره برگزاری این بازی با وزارت بهداشت است.

وی افزود: در صورتی که شاخص کیفیت هوا بالای عدد 150 باشد، وزارت بهداشت باید درباره برگزاری این بازی تصمیم‌گیری کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع مالچ‌پاشی در برخی مناطق کشور برای مهار ریزگردها اشاره کرد و افزود: متأسفانه در کشورِ ما توانمندی تولید مالچ جایگزین با مالچ نفتی وجود ندارد.

کلانتری با بیان اینکه تولید مالچ جایگزین بسیار گران تمام می‌شود، افزود: سازمان جنگل‌ها در مواردی استثنایی به ناچار از مالچ نفتی استفاده می‌کند؛  البته برخی مناطق مسکونی و روستاهای کشور با شن‌های روان تهدید می‌شوند، به همین خاطر، مانند مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها، ناچاریم که در برخی نیز از مالچ‌پاشی برای مهار ریزگردها استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده درباره مصرف مازوت در نیروگاه‌های حاشیه‌‌ای کلانشهرها و افزایش میزان آلودگی هوا، گفت:  درحال‌ حاضر نیروگاه‌های حاشیه شهر تهران نباید از سوخت مازوت استفاده کنند و البته استفاده هم نمی‌کنند، اما منابع آلاینده دیگری نظیر کامیون‌های فرسوده وجود دارند که به‌ دلایلی نتوانستیم آن‌ها را نوسازی کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: قرار شده که نیروگاه‌های حاشیه کلانشهرهای کشور تا حد امکان و به هیچ‌وجه از سوخت مازوت استفاده نکنند.

کلانتری همچنین معتقد است که به دلیل افزایش مصرف گاز در کشور، نیروگاه‌ها و کارخانه‌هایی نظیر سیمان، با کمبود انرژی مواجه‌ شده‌اند که ناچار هستند از سوخت مازوت و یا گازوییل استفاده کنند.

وی با اشاره به اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت مبنی بر اجبار برای تولید 5 هزار مگاوات برق، گفت: وزیر نفت اعلام کرده است که با توجه به افزایش مصرف گاز در کشور، مجبور است که برای تولید 5 هزار مگاوات برق، نیروگاه‌ها از مازوت استفاده کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: این مقدار برق تولیدی، 9 درصد برق مصرفی کشور است که بنده معتقدم بهتر است روزانه دو ساعت خاموشی داشته باشیم، اما از مازوت استفاده نشود، در زمان جنگ تحمیلی نیز روزانه 7 تا8 ساعت خاموشی داشتیم.

کلانتری با بیان اینکه در سالجاری مصرف گازِ خانگی 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: علت مصرف افزایش گازِ خانگی در سالجاری نسبت به سال گذشته، ممکن است به دلیل شیوع بیماری کرونا باشد، زیرا طبق توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با این بیماری، در ادارات، مراکز تجاری و منازل در و پنجره‌ها برای تهویه هوا تا حدودی نیمه‌باز است که سبب هرد رفت انرژی و تبادل هوای گرم با هوای سرد می‌شود، بنابراین در افزایش مصرف گاز در این بخش نیز مؤثر است.

وی همچنین محدودیت‌هایی در عرضه گاز در کشور را نیز تأیید و به مهم‌ترین دلایل آلودگی هوای شهرهای کشور اشاره کرد و گفت: در حال‌ حاضر مهم‌ترین علت آلودگی هوای شهرهای کشور، افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه منشأ اصلی انتشار ذرات کمتر از 2.5 میکرون را سوخت‌های فسیلی به‌خصوص گازوئیل، در خودروهای دیزلی و مازوت، در صنایع سنگین و نیروگاه‌ها دانست.

کلانتری همچنین کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده را یکی دیگر از عوامل مؤثر در آلودگی هوای شهرهای کشور دانست و تصریح کرد: پلیس باید با ابزارهای قانونی از تردد خودروهای فرسوده و گازوئیلی جلوگیری کند.

وی با تأکید بر اینکه قانون هوای پاک ضوابطی دارد که باید از سوی دستگا‌‌ه‌های ذی‌ربط آن اجرا شود، گفت: ما ضوابط قانون هوای پاک را به دستگاه‌های مختلف و ذی‌ربط اعلام کرده‌ایم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه درحال‌ حاضر بیش از 50 درصد اتوبوس‌های درون شهری تهران مستهلک و به ‌شدت آلاینده هستند، افزود: نتیجه استفاده از این خودروها در سطحِ شهر تهران، انباشت آلودگی هوا در زمان پایداری جوی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پایان به تأثیر آلودگی و تشدید شیوع بیماری کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: هر یک واحد افزایش ذرات معلق، 1.5 درصد، موجب افزایش تلفات بیماران کرونایی می‌شود.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه