ارسال به دیگران پرینت

متهم ردیف اول آلودگی هوای کلانشهرها مشخص شد

تنها سوختی که این روزها در دسترس نیروگاه اطراف تهران قرار می‌گیرد، ترکیبی از نفت کوره و گازوییل است که آلودگی بیش‌تری از گاز طبیعی و گازوییل دارد.

 متهم ردیف اول آلودگی هوای کلانشهرها مشخص شد

با شدت گرفتن آلودگی هوا در فصل سرد سال، گمانه‌زنی‌ها پیرامون دلایل این آلودگی بیش از گذشته افزایش یافته است.

در همین راستا، مصرف نفت کوره یا همان مازوت توسط نیروگاه‌های تولید برق متهم ردیف اول آلودگی هوای کلانشهرها تلقی می‌شود.

به استناد اظهارات منبع آگاه فعال در نیروگاه‌های استان تهران، در طول هفته گذشته میزان گاز ورودی به نیروگاه‌های تولید برق به صفر رسیده و سوخت‌های مایع جایگزین آن شده‌اند.

این منبع آگاه با اشاره به این نکته که شرکت نفت در تامین گازوییل نیز ناتوان است، تاکید کرد:« تنها سوختی که این روزها توسط شرکت نفت در دسترس نیروگاه قرار می‌گیرد، ترکیبی از نفت کوره و گازوییل است که طبیعتا آلودگی بیشتر از گاز طبیعی و گازوییل دارد.»

سیستم توربین گاز در نیروگاه‌های گاز و سیکل ترکیبی قابلیت فعالیت با نفت کوره را نداشته و استفاده از این سوخت آسیب گسترده‌ای به توربین گاز خواهد زد.

در همین راستا، پیش از این عیسی کلانتری، رئیس سازمان حافظت محیط زیست علت استفاده از مازوت در نیروگاه را پر بودن انبارها و صادر نشدن این محصول عنوان کرده بود.

با این وجود بر اساس اعلام منابع آگاه در صنعت نفت، افزایش مصرف گاز خانگی و توقف ارائه گاز به صنایع بزرگ و همچنین جلوگیری از خاموشی گسترده برق، نیروگاه‌ها را به استفاده از سوخت مایع نظیر گازوییل و نفت کوره مجبور می‌کند.

منابع نفتی می‌گویند مشکلی در صادرات نفت کوره وجود ندارد و این فراورده بازار گسترده‌ای در خارج از ایران دارد اما کمبود گاز طبیعی در فصل سرما باعث تحویل مازوت به نیروگاه‌ها شده است.

 

منبع : دولت بهار
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه