ارسال به دیگران پرینت

تلقیح اجباری واکسن سرخک درسال ۱۳۴۴

مقرر شد که واکسن سرخک به ایران وارد شود. پس از انجام مذاکرات و اتخاذ این تصمیم وزارت بهداری شرایطی جهت ورود واکسن سرخک در نظر گرفت. کمیته فنی نظر داده است که فعلا اجازه ورود واکسن‌هایی که از نوع ویروس زنده بوده و در یک نوبت تزریق می‌شود، با نظر گرفتن قیمت آن داده شود. به واکسنی اجازه ورود داده خواهد شد که منحصرا با هواپیما وارد تهران شود، کارخانه سازنده بیش‌تر از یک سال در ساختن واکسن سرخک سابقه داشته باشد، هر «دُز» واکسن دارای یک سُرنگ انفرادی باشد و به علاوه به انواعی از واکسن اجازه ورود داده می‌شود که در کشور سازنده قابل فروش و مصرف باشد و دارای «پروتکل» لابراتورا دولتی در کشور سازنده و تاریخ انقضای مصرف باشد.


 تلقیح اجباری واکسن سرخک درسال ۱۳۴۴

به دنبال اجازه ورود واکسن سرخک بامداد سه‌شنبه هفتم دی‌ماه ۱۳۴۴ دکتر معتمدی، معاون اجرایی وزارت بهداری، به خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره جزئیات تلقیح عمومی سرخک در ایران چنین گفت:

در وزارت بهداری موضوع تلقیح عمومی سرخک از مدت‌ها پیش در جلساتی زیر نظر مسئولین امر مورد رسیدگی قرار گرفت و پس از مذاکراتی ابتدا مقداری واکسن سرخک با کسب اطلاعات لازم از سازمان بهداشت جهانی که تا به حال به چند کشور نیز در امر واکسیناسیون سرخک کمک کرده است خواسته شد و مورد آزمایش قرار گرفت. انستیتوی تحقیقات بهداشتی از طرف وزارت بهداری مامور مطالعه واکسن مذکور شد و نتیجه مطالعات مفید اعلام گردیده است. پس از این مطالعات بررسی‌هایی نیز در نقاط مختلف در کشور صورت گرفت و نتایج مفید آن در شورایی که روز پنجشنبه گذشته [دوم دی‌ماه ۱۳۴۴]در وزارت بهداری تشکیل شد تایید گردید و مقرر شد که واکسن سرخک به ایران وارد شود. پس از انجام مذاکرات و اتخاذ این تصمیم وزارت بهداری شرایطی جهت ورود واکسن سرخک در نظر گرفت. کمیته فنی نظر داده است که فعلا اجازه ورود واکسن‌هایی که از نوع ویروس زنده بوده و در یک نوبت تزریق می‌شود، با نظر گرفتن قیمت آن داده شود.

به واکسنی اجازه ورود داده خواهد شد که منحصرا با هواپیما وارد تهران شود، کارخانه سازنده بیش‌تر از یک سال در ساختن واکسن سرخک سابقه داشته باشد، هر «دُز» واکسن دارای یک سُرنگ انفرادی باشد و به علاوه به انواعی از واکسن اجازه ورود داده می‌شود که در کشور سازنده قابل فروش و مصرف باشد و دارای «پروتکل» لابراتورا دولتی در کشور سازنده و تاریخ انقضای مصرف باشد. تاکنون چهار کمپانی واردکننده دارو تقاضای ورود واکسن سرخک را به وزارت بهداری داده‌اند.

تلقیح اجباری

به طوری که خبرنگار اطلاعات در همان روز کسب اطلاع کرد وزارت بهداری برنامه جامعی جهت پیش‌گیری از بیماری‌های واگیری تدوین کرده و ضمن این برنامه در نظر گرفته که در فصل مناسبی در دو استان واکسن سرخک را به طور اجباری و همگانی تلقیح نماید و پس از این آزمایش نتایج عمومی آن را نیز بررسی کند.

تهیه واکسن در ایران

خبرنگار بهداشتی روزنامه اطلاعات (سه‌شنبه هفتم دی‌ماه ۱۳۴۴) نیز خبر داد که در خصوص امکان ساختن واکسن سرخک در ایران نیز مطالعاتی صورت گرفته و انستیتو پاستور و انستیتو رازی با در نظر گرفتن امکانات خود مامور تدوین طرحی شده‌اند که این طرح را به وزارت بهداری پیشنهاد نمایند تا در صورت تصویب وزارت بهداری به مرحله اجرا درآید.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه