ارسال به دیگران پرینت

رییس‌جمهور آمریکا و رسانه‌ها

تصاویری از چهره‌ ترامپ روی جلد مجله‌ها + عکس

دونالد ترامپ در چهار سال ریاست‌جمهوری‌اش، سوژه همیشگی رسانه‌ها بود و بارها تصاویری از او بر جلد مجله‌های مشهور نقش بست.

تصاویری از چهره‌ ترامپ روی جلد مجله‌ها + عکس

فرزاد مظفری: بد یا خوب، ۴ سال حضور ترامپ در کاخ سفید باعث شکل گرفتن طرح‌های خلاقانه‌ای شد که در رسانه‌های گوناگون جلوه‌گر شدند. از طرح مشهور تایم که ترامپ در حال ذوب شدن را به تصویر کشید تا تصویر هراسناک اشپیگل که سر بریده مجسمه آزادی را نشان داد.

ترامپ پیش از ریاست‌جمهوری هم تا حدی خبرساز بود اما دوران ریاست‌جمهوری او چیز دیگری است. او هر روز بهانه‌ای به دست رسانه‌ها می‌داد تا کارهایش را به چالش بکشند. ار سیاست‌های مهاجرتی تا مدیریت همه‌گیری کرونا، همیشه چیزی وجود داشت که از دلش طرح‌هایی بی‌نظیر بیرون بیاید.

نیویورکر و کرونا؛ وقتی همه چیز تحت نظر است!

از ابتدای شیوع کرونا در ایالات متحده آمریکا، شیوه مدیریت دولت ترامپ انتقادات زیادی برانگیخت. حتی به باور بسیاری کارشناسان این رویداد، پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ شد. برایان استوفر گرافیست آمریکایی در طرحی که روی جلد مجله نیویورکر رفت، این ماجرا را به خوبی تصویر کرده است.

در این طرح ترامپ که اصولا میانه‌ای با ماسک زدن ندارد ماسک زده است اما بر روی چشمانش. این طرح با تیتر «همه چیز تحت کنترل است» با کنایه به نقد رفتار ترامپ می‌پردازد که مدعی است در کنترل کرونا عملکرد درخشانی داشته است.

تایم و رنگین‌کمانی از طرح‌ها

ترامپ همیشه دوست داشت تصویرش را بر جلد این مجله ببیند، اتفاقی که بارها افتاد اما نه به آن شکلی که او می‌پسندید. او که در سال ۲۰۱۶ به انتخاب تام شخصیت سال لقب گرفت پیش از رسیدن به کاخ سفید و در کارزار انتخابات سوژه یکی از مشهورترین طرح‌های مجله شد.

تصویری از چهره‌ در حال ذوب شدن ترامپ بر جلد تایم را می‌توان مشهورترین طرح نامید که دنباله‌دار هم شد. تصویری از چهره ترامپ با یک توضیح یک‌کلمه‌ای «ذوب شدن». انگار که کسی شعله آتش را به چهره مجمسه مومی ترامپ در موزه مادام توسو گرفته باشد.

این طرح مشهور کنایه‌ای ژرف به گرفتاری‌های پی‌درپی ترامپ در مسیر رسیدن به ریاست‌جمهوری بود. ادل رودریگز هنرمند آمریکایی کوبایی‌تبار خالق این طرح می‌گوید: «ایده چندان پیچیده‌ای پشت طرح نبود، مهم این بود که به شکلی که تاثیرگذار پیاده‌اش کنم. می‌شد در این طرح به جزئیات فراوانی در چهره پرداخت اما من تمام تمرکزم را روی دهانش گذاشتم. داد و بیدادهای او مهم‌ترین عامل بود. او همیشه به دردسر می‌افتد به این دلیل که نمی‌تواند دهانش را بسته نگه دارد.»

این پایان راه نبود و این طرح قرار بود ادامه داشته باشد. چند ماه بعد رودریگز طرح دیگری را در ادامه تصویر کرد که با عنوان «ذوب شدن» کامل، برنده جایزه هم شد.

از دیگر طرح‌های مشهور رودریگز که پس از رسیدن ترامپ به کاخ سفید روی جلد تایم کار شد، باید به «آتش و خشم» اشاره کرد. طرحی که با الهام گرفتن از کتاب مشهور مایکل وولف به همین نام یکسال پس از ورود ترامپ به کاخ سفید ساخته و پرداخته شده بود.

طرح او همان ویژگی‌های آشنای طرح «ذوب شدن» را در خود دارد. همان رنگ‌ها، تاکید بر فرم دهان و این بار استفاده از موهای شعله‌ور برای نشان دادن «آتش و خشم». این طرح قرار بود توصیفی از یکسال نخست ریاست‌جمهوری ترامپ شود.

اشپیگل و طرح‌های تکان‌دهنده

در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ هیچ نشریه‌ای به اندازه اشپیگل در تصویرپردازی بی‌پروا نبود. طرح‌هایی که به راحتی عنوان جنجالی را به خودشان اختصاص می‌دادند و حرف‌های بسیاری برای گفتن داشتند.

یکی از این طرح‌ها ترامپ را نشان می‌داد که کاردی خونین در یک دست دارد و در دست دیگرش سر بریده مجسمه آزادی است. تصویری که در نگاه اول یادآور سربریدن‌های بی‌رحمانه تروریست‌های داعشی بود.

از قرار طراح این طرح نیز ادل رودریگز بود. او که خودش در کودکی از کوبا به آمریکا مهاجرت کرده بود، در پی سیاست‌های سخت‌گیرانه مهاجرتی ترامپ ایده کشیدن این طرح به سرش زد.

او در این باره می‌گوید: «رفتار ترامپ با مهاجران مشابه رفتار دیکتاتورها بود. من چند سال پیش طرحی از یک تروریست داعشی کشیده بودم و پس از مشاهده این رفتارها با خشم بسیار طرح را با تصویری از ترامپ و سر بریده مجسمه آزادی که معنای بسیاری برای من داشت، تغییر دادم.»

این طرح خیلی زود در فضای مجازی دست به دست شد و توجه مسئولان مجله اشپیگل را به خود جلب کرد. رودریگز در این باره می‌گوید: «آن‌ها با من تماس گرفتند و پرسیدند، آیا این طرح را برای انتشار روی جلدشان به آن‌ها می‌دهم؟ به آن‌ها گفتم: «دیوانه‌ شده‌اید؟ واقعا می‌خواهید این طرح را روی جلد کار کنید؟» پاسخ مثبت دادند و درخواست کردند که لباس طرح را عوض کنم تا بیشتر شبیه ترامپ شود.»

در نهایت اشپیگل این طرح را با تیتر کنایه‌آمیز «اول آمریکا» منتشر کرد.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه