ارسال به دیگران پرینت

چرایی انفعال برخی همسایگان ایران در رای‌گیری اخیر سازمان ملل

یک کارشناس مسائل خاورمیانه یکی از دلایل رای ممتنع و غیبت برخی از کشورهای همسایه ایران در ارتباط با مصوبه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل را ناشی از فشارهای آمریکا عنوان کرد.

چرایی انفعال برخی همسایگان ایران در رای‌گیری اخیر سازمان ملل

قاسم محبعلی در پاسخ به این سوال که چرا در نشست اخیر سازمان ملل در ارتباط با پیشنهاد ضد ایرانی آمریکا برخی از کشورهای همسایه از جمله افغانستان در جلسه رای گیری حضور پیدا نکردند و کشورهایی چون عراق، قطر و... نیز رای ممتنع دادند، گفت: اول از همه باید توجه داشت که هر دولت و حکومتی بنا به مقتضیات و شرایط خود در ارتباط با این گونه تصمیم‌گیری‌ها و رای دادن عمل می‌کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به رابطه برخی کشورهای همسایه با آمریکا، اظهار کرد: آنها در اینگونه موارد می‌ترسند که در صورتی که به نفع ایران رای دهند حمایت آمریکا را از دست بدهند و تحت فشار دولت واشنگتن قرار بگیرند، بنابراین ترجیح می‌دهند که در اینگونه جلسات یا غیبت کنند یا رای ممتنع بدهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: از طرف دیگر در برخی از این کشورها تکلیف چندان مشخص نیست و سازوکار قوی برای تصمیم‌گیری وجود ندارد البته به جز عمان. کشور عمان عموما طی این سال‌ها در اینگونه موارد تلاش کرده که بی‌طرف بماند و رای ممتنع داده و یا غیبت کرده است در واقع عمان به مانند کشور سوئیس وارد این جناح‌بندی‌ها و درگیری‌های سیاسی نمی شود .

محبعلی ادامه داد: ولی در مورد افغانستان و عراق اینگونه نیست. سازوکار مشخصی برای تصمیم‌گیری در اینگونه مسائل ندارد و حتی باید دید نماینده این کشورها در سازمان ملل به چه گروه یا حزبی در افغانستان یا عراق نزدیک است. چرا که آنها بعضا براساس نگاه سیاسی گروه یا حزبی که به آن تعلق دارند تصمیم‌گیری می‌کنند و در بعضی موارد تصمیم آنها حتما نگاه دولت مرکزی آن کشورها نیست.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود اظهار کرد: مشکل دیگری که هست این که گاهی اوقات می‌بینیم ایران در برخی از کشورهای همسایه به برخی از گروه‌های سیاسی نزدیک‌تر است و این باعث خشم گروه‌های مقابل می‌شود که چرا ایران یک گروه را بر گروه دیگری ترجیح داده است، بنابراین ما باید سیاست‌مان در ارتباط با کشورهای همسایه متمرکز بر حمایت از دولت مرکزی آن کشور باشد و با تمام گروه‌های فعال در کشورهای همسایه در تعامل و تماس باشیم.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      ماست مالی نکنین پولها رو الکی اونجا خرج کردین

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه