ارسال به دیگران پرینت

اگر کرونا نبود، تحولات جهانی در سال ۲۰۲۰ به چه سمت و سویی می‌رفت ؟

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه اظهار کرد: شیوع گسترده ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین تلاش های آمریکا برای عادی سازی روابط برخی از کشورهای عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی از مهمترین اتفاقات در سال ۲۰۲۰ میلادی در عرصه بین‌الملل بوده است.

اگر کرونا نبود، تحولات جهانی در سال ۲۰۲۰ به چه سمت و سویی می‌رفت ؟

رامین مهمان پرست در پاسخ به این سوال که به نظر وی مهمترین اتفاقات رخ داده در سال ۲۰۲۰ در عرصه بین‌الملل چه اتفاقی بوده است، گفت: قطعا یکی از مهمترین تحولات در سال ۲۰۲۰ شیوع گسترده ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان بوده است چراکه  این ویروس تمام  ابعاد زندگی مردم و روابط اجتماعی و بین المللی را تحت تأثیر خود قرار داده است.

 

وی با بیان اینکه جدا از این بحث که بین برخی  قدرت‌ها وجود دارد که ویروس کرونا دست ساز بوده است یا طبیعی و برخی این ویروس را کار چین و برخی کار آمریکا می دانند، اظهار کرد : در حقیقت شیوع گسترده این ویروس مشکلات زیادی را برای مردم در عرصه جهانی بوجود آورده است و اکنون شاهد تأثیرات منفی این ویروس بر اقتصاد جهانی هستیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل  با بیان اینکه این ویروس رفت و آمدهای مردم در عرصه ملی و جهانی را  تحت الشعاع خود قرار داده است  و تعدادی از مردم نیز درآمدها و شغل های خود را از دست داده اند ، ادامه داد: مسئله دیگری که در سال ۲۰۲۰ رخ داد ، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نتایج آن بود.

 مهمان پرست  با بیان اینکه برخی تصور می کردند که  احتمال شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰  بسیار ضعیف است و محاسبات خود را بر مبنای پیروزی ترامپ تنظیم کرده بودند، گفت: ولی دیدیم که مردم آمریکا انتخاب دیگری کردند و به رقیب ترامپ در انتخابات رأی دادند و در همین چارچوب  و با توجه به این نتایج در آینده نزدیک  شاهد خارج شدن ترامپ از صحنه سیاسی رسمی آمریکا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه البته بعید است دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در سیاست های کلی شان با یکدیگر تفاوتی  داشته باشند، افزود: احتمالا دولت بایدن در پیشبرد سیاست های کلان آمریکا از روش ها و تاکتیک های متفاوتی از ترامپ استفاده می کند که این موضوع شامل نوع ارتباط آمریکا با اتحادیه اروپا، خاورمیانه، ناتو، محیط زیست و احتمالا برجام خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ترامپ در اواخر دوران ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۲۰ در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی تلاش کرد که برخی از کشورهای عربی و اسلامی را به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ترغیب کند در پاسخ به این سوال که اگر به نظر وی کرونا در سال ۲۰۲۰ شیوع پیدا نمی کرد شاهد چه اتفاقاتی در عرصه بین الملل بودیم، گفت: فکر نمی کنم که توازن کنونی در عرصه بین الملل با تغییر جدی روبرو می شد و ممکن است همین اتفاقات با شدت و ضعف بیشتری رخ می داد.

وی با بیان اینکه حتی اگر کرونا نبود همچنان شاهد رقابت چین و آمریکا در عرصه  اقتصاد جهانی بودیم، اظهار کرد: البته کرونا باعث شد که اقتصاد آمریکا ضعیف تر شود و چین در این عرصه قوی تر حضور پیدا کند.

مهمان پرست با بیان اینکه به خاطر کرونا اقتصاد بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی  آسیب دید و درآمدهای آن ها با توجه به کاهش توریسم، سیر نزولی  پیدا کرده است، گفت: اگر کرونا هم نبود به نظرم اتفاق خاصی  متفاوت از سال های گذشته در عرصه جهانی رخ نمی داد و دولت ترامپ  همچنان سیاست های معمول خود را نسبت به اروپا و خاورمیانه ادامه می داد گرچه ممکن است کرونا در شدت و ضعف اجرای این سیاست ها تأثیرگذار بوده باشد .

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه