ارسال به دیگران پرینت

انتخابات در آمریکا؛ ریزش بورسها در اروپا

روند صعودی برخی از شاخصهای مهم بورسی جهان متوقف شد.

انتخابات در آمریکا؛ ریزش بورسها در اروپا

 چشم معامله گران در سراسر جهان به اعلام برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوخته شده است. انتخاباتی که نتایج نظرسنجی ها نشان می دهند یکی از نفس گیرترین انتخابات معاصر این کشور است و با توجه به دیدگاه کاملا متفاوت دو نامزد اصلی، پیامدهای مختلفی را برای اقتصاد جهان خواهد داشت. طی ساعت های اخیر میزان آرا در بخش بزرگی از ایالت ها اعلام شده است اما هنوز هیچ کدام از طرفین نتوانسته اند به حد نصاب لازم آرا دست پیدا کنند.

هنوز نتایج نهایی شش ایالت اعلام نشده است اما بایدن شانس بیشتری برای راهیابی به کاخ سفید دارد. در صورت قطعی شدن پیروزی در ایالت آریزونا، بایدن تنها به پیروزی در یک ایالت از ایالت های پنسیلوانیا، نوادا، کارولینای شمالی و جورجیا نیاز خواهد داشت از سوی دیگر اما ترامپ باید در تمامی ایالت های باقی مانده پیروز شود.  

طبق قانون، فرد پیروز باید حداقل ۲۷۰ رای الکترال را به دست آورد و در صورت مشخص نشدن برنده به دلیل اختلاف کم آرا، دادگاه عالی تصمیم خواهد گرفت تا سرنوشت انتخابات چه شود. ترامپ در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز پیش بینی کرده است بتواند با کسب ۳۰۶ رای الکترال برای دومین بار به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود اما در عین حال تاکید کرده است قصد اعلام پیروزی زودهنگام را ندارد.

آمارهای بیکاری از بزرگ ترین اقتصادهای جهان کماکان نگران کننده است: تا پایان ماه سپتامبر متوسط نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به ۴.۵ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل ۰.۱ درصد افزایش یافته است تا بدین ترتیب بالاترین نرخ بیکاری آلمان از دسامبر ۲۰۱۵ تاکنون به ثبت برسد.

برای ششمین بار در طول سال جاری نرخ بیکاری در سومین اقتصاد بزرگ جهان افزایشی شده است؛ به گونه ای که طبق اعلام وزارت ارتباطات و امور داخلی، نرخ بیکاری در ژاپن تا پایان ماه سپتامبر بدون تغییر نسبت به ماه قبل به سه درصد رسیده است. با در نظر گرفتن فاکتورهای فصلی شمار بیکاران ژاپنی در حال حاضر حدود دو میلیون و چهار هزار نفر برآورد می شود که ۱۰۷ هزار نفر بیشتر از شمار بیکاران ثبت شده در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بوده است.

در آمریکا اما وضعیت بهتر بوده و همان طور که پیشتر انتظار می‌رفت، نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه اکتبر باز هم کاهشی شد و رقم ۶.۹ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که یک درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول پنج ماه اخیر است.

طی این مدت شمار جمعیت بیکاران با کاهشی محسوس نسبت به ماه قبل به ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کمتر از ماه قبل است. با این حال نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان هنوز فاصله زیادی با نرخ بیکاری ۳.۵ درصدی ثبت شده در ماه فوریه دارد یعنی پیش از آن که بخش بزرگی از اقتصاد آمریکا بر اثر کرونا به تعطیلی کشیده شود.

همزمان با افزایش سرما نگرانی ها از قدرتمندتر شدن کرونا شدت گرفته است و رشد نسبی قربانیان و افزایش محسوس مبتلایان بیانگر این موضوع است که جهان تا مدتی نامعلوم درگیر این ویروس مرگبار خواهد بود. سرعت شیوع در برخی از مناطق به حدی بالا بوده که مقامات مجبور به اعمال مجدد قرنطینه ها شده اند که این مساله به معنای کمتر شدن امیدها برای احیای سریع رشد اقتصادی خواهد بود. انتظار می رود اقتصاد جهان امسال را با ثبت رشد منفی قابل ملاحظه ای برساند که حتی از عملکرد دوران موسوم به رکود بزرگ در سال ۲۰۰۸ نیز بدتر خواهد بود.  

تاکنون بیش از ۴۹ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۵۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۳۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۴۱ هزار و ۲۱۸ نفر، برزیل با ۱۶۱ هزار و ۸۷۱ نفر، هند با ۱۲۵ هزار و ۵۲۸ نفر، مکزیک با ۹۳ هزار و ۷۷۲ نفر و انگلیس با ۴۸ هزار و ۴۷۵ نفر بوده است.

 بانک مرکزی آمریکا در نشست هفتگی خود همان طور که انتظار می رفت نرخ بهره را بدون تغییر در محدوده صفر تا ۰.۲۵ درصد فعلی حفظ و اعلام کرد اقتصاد هنوز فاصله زیادی با سطح خود در زمان قبل از آغاز بحران کرونا دارد. این بانک با اشاره به تحولات مثبت در بازار کار و میزان فعالیت های اقتصادی آن ها را برای احیای کامل اقتصاد حیاتی دانسته است.

جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا با اشاره به اقدامات انجام شده توسط فدرال رزرو برای حفظ و تقویت رشد اقتصادی معتقد است که کارهای زیادی وجود دارد که بانک مرکزی می تواند برای حمایت بیشتر از رشد اقتصادی انجام دهد. وی افزود: برخی می پرسند آیا ما تا آخرین گلوله را شلیک کرده ایم؟ به آن ها می گویم که خیر و ما هنوز کارهای دیگری می توانیم انجام دهیم. به بازارها این اطمینان را می دهم که با تمام توان در کنارشان خواهیم ایستاد تا بر این وضعیت دشوار غلبه کنیم.  

بورس آمریکا  

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و  ۳۲۴.۹۸ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۱ درصد صعود تا سطح ۳۵۱۰.۷۸ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۱۰ درصد صعود در سطح ۱۱ هزار و ۹۰۲.۹۵ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۰۶ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۱۰.۰۲ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۷ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۴۸۰.۰۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۴۷ درصدی در سطح ۴۹۶۰.۸۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۷۸ درصد پایین رفت و به ۶۸۷۰.۴۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۹۱ درصدی تا سطح ۲۴ هزار و ۳۲۵.۲۳ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۰۷ درصد بالا رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۷۱۲.۹۷ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۰۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۸۵.۷۲ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۸۲ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۱۹۰.۱۸  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۴.۰۰ درصد کاهش به ۳۷.۲۴ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۳.۴۴ درصدی به ازای ۳۹.۵۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۲۴ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۹۵۴.۲۷ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۲.۲ درصدی به ازای ۲۵.۷۵ دلار مبادله شد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه