ارسال به دیگران پرینت

مقام وزارت بهداشت درباره اعلام انصراف ایران از دریافت واکسن فایزر: این واکسن به نگهداری تا دمای منفی ۷۰ نیاز دارد؛ در ایران فقط تا منفی ۲۰ موجود است

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: «مصطفی قانعی»، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته است ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد و اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد. «سیامک سمیعی» مدیر کل آزمایشگاه های وزارت بهداشت هم با تایید این موضوع گفت: «این واکسن نیاز به سردخانه هایی دارد که هم در زمان انتقال و هم در زمان رسیدن دارو واکسن ها را در دمای منفی 70 درجه نگهداری کند که این امکانات در کشور ما وجود ندارد و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز این امکانات وجود ندارد. در حال حاضر در کشور ما تنها دستگاه های کنترل دما تا منفی 20 درجه موجود است.»

مقام وزارت بهداشت درباره اعلام انصراف ایران از دریافت واکسن فایزر: این واکسن به نگهداری تا دمای منفی ۷۰ نیاز دارد؛ در ایران فقط تا منفی ۲۰ موجود است

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: «مصطفی قانعی»، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته است ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد و اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد. او که شامگاه شنبه ۲۲ آذرماه در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، تاکید کرد که ایران به برنامه کواکس (covax) اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی‌خواهد، چون برای نگهداری این واکسن به دمای منفی ۷۰ درجه نیاز است و چنین امکاناتی ندارد.

برنامه کواکس که با حضور ۷۶ کشور جهان دنبال می‌شود، زیر نظر سازمان جهانی بهداشت قرار دارد و هدف آن کمک به خرید و توزیع واکسن کرونا در همه کشورهای جهان است.

«سیامک سمیعی» مدیر کل آزمایشگاه های وزارت بهداشت هم با تایید این موضوع به «فراز » گفت:«این واکسن نیاز به سردخانه هایی دارد که هم در زمان انتقال و هم در زمان رسیدن دارو واکسن ها را در دمای منفی 70 درجه نگهداری کند که این امکانات در کشور ما وجود ندارد و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز این امکانات وجود ندارد. در حال حاضر در کشور ما تنها دستگاه های کنترل دما تا منفی 20 درجه موجود است.»

ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران نیز پیش از این گفته بود که «هیچ مشکلی» برای انتقال ارز به منظور واردات واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد.او تاکید کرد که بانک مرکزی «ماهیانه صد میلیون یورو برای واردات دارو و مواد اولیه آن و نیز واردات تجهیزات پزشکی به شرکت‌ها می‌دهد» و خرید این اقلام حتی از «شرکت‌های داروسازی آمریکایی» نیز ممکن است.

تردیدهای علمی درباره واکسن فایزر

براساس اطلاعات «فراز» علاوه بر مشکل امکانات و گران بودن واکسن فایزر، در ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره بی خطر بودن واکسن فایزر هم تردیدهایی وجود دارد.
«مسعود خاتمی»، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با تایید برخی از این تردیدها به «فراز» گفت:«برخی از این سوال ها وجود دارد که برای مثال شاید این واکسن درست کار نکند که ما آن را قبول نداریم.» این نماینده مجلس همچنین صحبت ها درباره خریداری شدن محموله ای از واکسن کرونا را هم تکذیب کرد.

تردیدهای علمی درباره واکسن فایزر در حالی است که میزان اثربخشی این واکسن بیش از 95 درصد تشخیص داده شده است و اکثر کشورهای پیرفته جهان در حال پیش خرید آن هستند.

خرید واکسن از چین و روسیه

به نظر می رسد اولویت ایران برای خرید واکسن نمونه های چینی و روسی هستند. دولت تاکنون وعده‌های مختلفی برای خرید واکسن، تولید مشترک واکسن با دیگر شرکت‌ها و تولید واکسن داخلی مطرح کرده است. هرچند، مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به این وعده‌ها گفته است ایران از کشورهای چین و هند قصد خرید واکسن ندارد ولی برای تولید مشترک واکسن با یک شرکت دیگر برنامه‌ریزی کرده است. او به نام این شرکت یا کشور مرتبط با آن اشاره نکرده است ولی پیش از این گزارش‌هایی از تلاش ایران برای تولید مشترک واکسن با روسیه منتشر شده است.

پیش از این سخنگوی سازمان غذا و دارو گفته بود علاوه بر پیش خرید واکسن از مجموعه کوواکس سازمان بهداشت جهانی که توافقنامه آن امضا شده، مذاکرات مختلف برای پیش خرید حدود ۲۱ میلیون دوز واکسن کرونا از چهار کشور تولید کننده واکسن در حال انجام است. کیانوش جهانپور گفته توافقنامه پیش خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از مجموعه کوواکس با سازمان بهداشت جهانی امضا و پیش خرید شده است «اما سایه تحریم ها بر همه خریدهای واکسن و مبادلات بانکی وجود دارد.»

وعده واکسن ایرانی تا بهار آینده

از زمان شیوع کرونا در کشور، وزارت بهداشت همواره وعده هایی برای تولید واکسن داخلی داده است. در حال حاضر طبق ادعای ستاد کرونا سه شرکت داخلی در حال تولید واکسن ایرانی کرونا هستند. سعید نمکی، وزیر بهداشت، در آخرین ادعای خود درباره تولید واکسن ایرانی گفته واکسن کرونای داخلی تا «بهار سال آینده» تولید خواهد شد.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، روز شنبه از تزریق نخستین تست انسانی واکسن کرونای ایرانی در هفته اول دی‌ماه خبر داد. با وجود اصرار مقام‌های وزارت بهداشت برای تولید واکسن ایرانی، علی امیر سوادکوهی، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران ادعای ساخت واکسن کرونا در ایران را «پاک کردن صورت مسئله» عنوان کرد. او روز شنبه، ۲۲ آذر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با تاکید بر این که «قرار نیست همه کشورها واکسن‌سازی داشته باشند» گفت: «کشور پیشرفته‌ای مانند فرانسه هم قدرت ساخت واکسن را ندارد، اما واکسن را از شرکت فایزر رزرو می‌کند.»

آقای سوادکوهی تلاش ایران برای ساخت واکسن کرونای داخلی را «اصرار بر شنا خلاف جهت آب» توصیف کرد و با پیش‌بینی عدم استقبال از واکسن کرونای داخلی، همچنین از نبود اراده در سیستم اجرایی کشور برای رزرو واکسن‌های تاییدشده جهانی خبر داد.

باید دید درنهایت داستان واکسن کرونا برای ایرانی ها چه سرانجامی خواهد داشت. تا آن روز باید منتظر مرگ های روزناه بیش از 200 نفر باشیم. موضوعی که با رسیدن فصل زمستان نگرانی ها را بیشتر کرده است.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه