ارسال به دیگران پرینت

شرکت‌های هوایی مجهز به حمل واکسن کرونا میشوند

شرکت های هواپیمایی برای فراهم کردن امکانات و تاسیسات حمل و نقل واکسن های کووید –۱۹ ساخت شرکت های داروسازی فایزر و مدرنا در دمای بسیار سرد، به سرعت تلاش می کنند. بر اساس بررسی تازه انجمن باربری هوایی و یک گروه حمل ونقل دارو؛ تنها ۱۵ درصد اعضای این صنعت برای انتقال کالاها در دمای نزدیک به منفی ۷۰ سانتیگراد مورد نیاز واکسن فایزر آمادگی دارند و شاید حدود ۶۰ درصد این شرکت ها برای انتقال واکسن تولیدی مادرنا که نیازمند دمای منهای ۲۰ درجه سانتیگراد است، آمادگی داشته باشند.


شرکت‌های هوایی مجهز به حمل واکسن کرونا میشوند

شرکت های هواپیمایی برای فراهم کردن امکانات و تاسیسات حمل و نقل واکسن های کووید –۱۹ ساخت شرکت های داروسازی فایزر و مدرنا در دمای بسیار سرد، به سرعت تلاش می کنند.

واکسن های کرونای ساخت این ۲ شرکت که باید در دمای نزدیک به یخ زدگی نگهداری شوند، احتمالا نخستین واکسن هایی خواهند بود که در جهان توزیع خواهند شد.

بر اساس بررسی تازه انجمن باربری هوایی و یک گروه حمل ونقل دارو؛ تنها ۱۵ درصد اعضای این صنعت برای انتقال کالاها در دمای نزدیک به منفی ۷۰ سانتیگراد مورد نیاز واکسن فایزر آمادگی دارند و شاید حدود ۶۰ درصد این شرکت ها برای انتقال واکسن تولیدی مادرنا که نیازمند دمای منهای ۲۰ درجه سانتیگراد است، آمادگی داشته باشند.

شرکت های هواپیمایی معمولا از کانتینرهای دارای مواد سرد کننده مانند یخ خشک برای انتقال محصولات دارویی استفاده می کنند، اما برخی از آنها، دستگاه تنظیم دما ندارند و بنابراین محصولات در برابر رخدادهای پیش بینی نشده مانند تاخیر پرواز، آسیب پذیر می شوند.

شرکت های هواپیمایی اکنون راه ها و گزینه هایی از کاربرد یک سردخانه بزرگ با هزینه حدودی خرید یک خودروی کوچک، تا یک جعبه چند لایه با استفاده از نیتروژن مایع را برای حمل و نقل واکسن هایی که نیازمند دمای بسیار سرد هستنند، بررسی می کنند.

تقاضای بالقوه برای چنین بسته بندی های پیشرفته ایی، موجب بالارفتن ارزش سهام شرکت های متخصص در تولید کانتینرهای سرد مانند کرایوپرت و واکیو تک تا بیش از ۲ برابر در ماه های گذشته شده است.

شرکت هواپیمایی کره جنوبی اعلام کرده است که با تماس با پنج شرکت سازنده کانتینرهای دارای دستگاه تنظیم دمای داخلی، توانسته شمار کافی کانتینر تهیه کند و اکنون قصد دارد قراردادهایی با دیگر شرکت های تولید کننده کانتینر ببندد.

شرکت هواپیمایی ایرفرانس - کی ال ام نیز اعلان کرده است که برای آزمایش مشترک با یکی از شرکت های داروسازی که نام آن را نبرده، برای حمل نمونه هایی غیرواقعی در دماهای بسیار پائین، آماده می شود.

مدیر بخش باربری ایرفرانس کی ال ام به رویترز گفت: در این تمرین، جعبه هایی حامل تا پنج هزار دوز واکسن حمل خواهد شد که همگی با یخ خشک، سرد شده اند و در مرحله های بعدی شاید از کانتینرهای بزرگ تر بسیار سرد اجاره ای نیز استفاده شود.

یک مشکل حمل واکسن توسط هواپیما، محدودیت مقدار دی اکسید کربن منجمد یا یخ خشک است، زیرا این ماده با گذشت زمان تبدیل به گاز شده و موجب کاهش هوای قابل تنفس در کابین هواپیما می شود.

بر اساس گزارش شرکت دی ا چ ال در باره حمل ونقل واکسن، همه هواپیماهای پهن پیکر می توانند حداکثر حدود یک تن یخ خشک در کانتینرهای منجمد عایق بندی شده، حمل کنند. شرکت پست آلمان به جای یخ خشک از کانتینرهای دارای کسپول کایروپورت برای حفظ نمونه های آزمایشی واکسن ها استفاده کرده که با نیتروژن مایع، کالاها را تا دمای منهای ۱۵۰ درجه سانتیگراد تا ۱۰ روز سرد نگاه می دارد.

شرکت فایزر که با شرکت های حمل ونقل دی اچ ال، پست فدرال و یو پی اس برای توزیع واکسن در سراسر ایالات متحده همکاری می کند، روز دوشنبه اعلان کرد که برنامه آزمایشی حمل و توزیع واکسن در چهار ایالت آمریکا را برای کمک به برنامه ریزی حمل و نقل سراسری و توزیع جهانی واکسن کرونا، اجرا کرده است. این شرکت آمریکایی همچنین جعبه های دارای دستگاه تنظیم دما و موقعیت یاب ماهواره ای (جی پی اس) ساخته است که از یخ خشک برای نگهداری واکسن ها در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد تا مدت ۱۰ روز بهره می برد.

اما شرکت سوئدی انوایروتینر کارشناس و عرضه کننده زنجیره سرما، کانتینرهای دارای موتورهای برقی را برای سردسازی کالاهای داخل آن، ایمن تر و با کارآیی بالاتر می داند.

شرکت های هواپیمایی در سال جاری با کاهش شدید شمار مسافر در پی اجرای محدودیت های مسافرتی مرتبط با همه گیری ویروس کرونا، به درآمد حمل بار وابستگی بیشتری پیدا کرده اند. بر اساس ارزیابی های یک شرکت مشاوره، توزیع جهانی واکسن کرونا ۶۵ هزار تن بار هوایی ایجاد می کند که پنج برابر میزان مبادلات واکسن در سال پیش (۲۰۱۹) است. اما به نظر شرکت های هواپیمایی؛ امکانات بالقوه واکسن، یعنی کمک به عادی سازی اوضاع جهان و بازگرداندن سفرها به حال عادی، اهمیت بیشتری دارد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه