ارسال به دیگران پرینت

ایروان: آذربایجان آتش‌بس قره‌باغ را نقض کرد | باکو: ارمنستان تیراندازی را شروع کرد | روسیه خواستار خویشتنداری شد

همزمان با تکرار نقض آتش بس در منطقه قره باغ و ادعای ارمنستان مبنی بر فعال شدن توپخانه جمهوری آذربایجان، روسیه خواستارخویشتنداری طرفین شد.

ایروان: آذربایجان آتش‌بس قره‌باغ را نقض کرد | باکو: ارمنستان تیراندازی را شروع کرد | روسیه خواستار خویشتنداری شد

همزمان با تکرار نقض آتش بس در منطقه قره باغ و ادعای ارمنستان مبنی بر فعال شدن توپخانه جمهوری آذربایجان، روسیه خواستارخویشتنداری طرفین شد.

به گزارش ایرنا، ایروان گزارش داد که ارتش جمهوری آذربایجان روز شنبه، ۱۲ دسامبر (۲۲ آذر) حمله به شهرک‌های خین تگلار و ختسبرد در قره باغ را آغاز کرد که پس از تحت کنترل گرفتن توسط ارتش باکو، بقیه مناطق «هادروت»، به حالت مناطق محاصره شده در آمده‌اند.

ارمنستان ادعا می‌کند که ارتش جمهوری آذربایجان ابتدا با کمک توپخانه «خین تاگلار» را به تصرف خود درآورده و به سمت «ختسبرد» حرکت کرد در این تیراندازی شش سرباز ارمنی زخمی شدند. همانطور که «هایک خانومیان»، معاون سابق پارلمان قره باغ به رسانه‌ها گفت، از سرگیری درگیری‌ها ساکنان استپاناکرت را وادار کرد تا برای محافظت از خود نزدیکی پایگاه نظامی صلحبان روسیه تجمع کنند.

وی افزود که به همراه احزاب سعی در تثبیت اوضاع داشتند و نیروهای ما در مواضع در «خزابرد» باقی ماندند، اما دشمن نیز وارد آنجا شد. مذاکرات در تمام سطوح برای بازگرداندن مواضع قبلی در جریان است. امروز یکشنبه ساعت ۱۱، ما دوباره ملاقات خواهیم کرد.

روزنامه روسی گازیتا هم نوشت «مانه گورگیان»، دستیار نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان تأکید کرد که تجاوزات مجدد جمهوری آذربایجان باید قبل از هر چیز توسط صلحبانان روسی پاسخ داده شود.

وی خاطرنشان کرد: ایروان از ارتش روسیه به صورت شفاهی و کتبی درخواست کمک کرد و فرمانده صلحبانان روسیه از حوادث پیش آمده کاملاً مطلع هستند. "

اما «حدروت وهان سوادیان» شهردار قره باغ گفت که صلحبانان روسی عصر روز ۱۲ دسامبر (۲۲ اذر) به ختسبرد و «خین تاگلار» رسیده بودند و جنگ در آنجا متوقف شده بود.

رسانه روسی ریانووستی هم به نقل از شهردار قره باغ گفت: "اکنون آنها در تلاشند بفهمند چه کسی آتش بس را نقض کرده و روستاها تحت کنترل آنها باقی می‌مانند. "

به گفته شهردار، قلمرو روستاها یک منطقه بی طرف بود که توسط سربازان ارمنی اشغال شده بود، هیچ صلحبان روسی وجود نداشت و آنها فقط پس از حمله به آنجا رسیدند.

در عین حال، باکو اطمینان دادکه تا عصر ۱۲ دسامبر، اوضاع قره باغ آرام بوده است و هیچ درگیری مسلحانه وجود ندارد. علاوه بر این، طرف آذری اظهار داشت که ارتش ارمنستان تیراندازی را آغاز کرد.

در بی انبه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است: طرف ارمنی اقدامات تحریک آمیز را در مناطق آزاد شده آذربایجان همراه با نقض آتش بس انجام داد. نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان اقدامات تلافی جویانه کافی را انجام داده‌اند. در حال حاضر، آتش بس برقرار است.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان هم اعتراف کرد که این حادثه "نگران کننده است.

"به گزارش رسانه‌های روسی در حال حاضر، نیروهای حافظ صلح روسی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. اوضاع نسبتاً پایدار است. "

روز قبل، اولین حادثه تیراندازی در قره باغ از زمان آتش بس اتفاق افتاد. به گفته وزارت دفاع ارمنستان، درگیری توسط ارتش جمهوری آذربایجان آغاز شد و آنها به مواضع ارتش ارمنستان حمله کردند.

در همین راستا، نماینده ستاد نیروهای صلح صلح روسیه در بیانیه‌ای خواستار رعایت آتش بس در ارمنستان و آذربایجان در قره باغ شد، ارائه داد.

وزارت دفاع روسیه اظهار داشت که نیروهای حافظ صلح روسی در ۲۳ پایگاه دیده بانی به صورت شبانه روزی بر آتش بس نظارت می‌کنند.

وزارت دفاع روسیه در توضیحی گفت: "برای اطمینان از امنیت نیروهای حافظ صلح روسی و جلوگیری از حوادث احتمالی، تعامل مداوم با ستاد کل نیروهای مسلح آذربایجان و ارمنستان برقرار است. "

این اولین درگیری نظامی از ۱۰ نوامبر از بعد از آغاز آتش بس بود. در نتیجه این آتش سوزی، سه نیروی نظامی ارتش ارمنستان زخمی شدند.

روز قبل از درگیری مسلحانه، رژه نظامی در باکو برگزار شد، این رژه به مناسبت پیروزی جمهوری آذربایجان در درگیری در قره باغ کوهستانی برگزار شد. الهام علی اف و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در این مراسم حضور داشتند.

نیروهای آذربایجانی و ترک در رژه نظامی در میدان آزادلیگ باکو در ۱۰ دسامبر (۲۰ ذر) شرکت کردند، وسایل نقلیه زرهی مدرن، تأسیسات موشکی و توپخانه ای، سیستم‌های دفاع هوایی، بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین، همچنین کشتی‌های جنگی و قایق‌های نیروی دریایی آذربایجان، تزئین شده با پرچم‌های رنگی، ارائه شد.

علی اف در سخنرانی خود یادآوری کرد، همانطور که بارها گفته بودم: اگر ارمنستان "سرزمین‌های ما را پس ندهد، ما این مسئله را با روش نظامی حل خواهیم کرد.

آخرین درگیری مسلحانه در قره باغ از ۲۷ سپتامبر آغاز شد - ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند. این درگیری‌ها ۴۴ روز به طول انجامید.

بر اساس آمارهای رسمی، در نتیجه درگیری‌ها، از ارمنستان ۲ هزار و ۷۱۸ نفر و از جمهوری آذربایجان دو هزار و ۷۸۷ تن جان باختند.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه