ارسال به دیگران پرینت

قطر؛ برنده اختلاف‌افکنی‌های عربستان در شورای همکاری خلیج فارس

یک کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم‌ها و اقداماتی که توسط سعودی‌ها انجام شد، قطر توانست برنامه‌های خود را ادامه داده و به نوعی برنده شود.

قطر؛ برنده اختلاف‌افکنی‌های عربستان در شورای همکاری خلیج فارس

محمدصادق کوشکی در خصوص توافق برای حل بحران میان قطر و سایر اعضا در شورای همکاری خلیج فارس که با نظارت کویت و آمریکا انجام شد، گفت: قطر در محاصره همه جانبه توسط سعودی ها، بحرین و امارات عملا توانست با همکاری ایران و به خصوص ترکیه این محاصره را بشکند. در نتیجه محاصره بی نتیجه شد و قطر توانست بخشی از فعالیت هایش را عملیاتی کند.

وی افزود: در واقع اقدامی که با حمایت سعودی ها انجام شد با توجه به اینکه نتیجه ای در بر نداشت موجب مضحکه خود آنها شد و قطر با قدرت و پشتکار به تمام برنامه‌های خود ادامه داد، در واقع قطر برنده شد و سعودی ها، اماراتی ها و بحرین بازنده این حرکت شدند.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: امارات در جریان این مسئله زودتر خود را جدا کرده و کنار کشید اما بحرین ناگزیر بود تا از عربستان تبعیت کند. در نتیجه این اختلاف سعودی ها خودشان را از لحاظ پرستیژ مضحکه کرده و ناتوانی شان به رخ کشیده شد و می خواستند قطر را وادار کنند تا در چارچوب تمایلات آنها حرکت کند اما قطر به سیاست های خود ادامه داد.

کوشکی همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه ادامه این روند برای سعودی ها مفهومی نداشت و در واقع تداوم همان مضحکه بود کویت به عنوان واسطه تلاش کرد تا شورای همکاری خلیج فارس احیا شود. با توجه به اقدامی که سعودی ها کرده بودند شورای همکاری خلیج فارس به بن بست رسیده بود و تداوم این مسئله مشکلات جدی را ایجاد می کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در فرآیند انتخابات آمریکا که ترامپ رای نیاورد و بایدن به پیروزی رسید فشار بر روی سعودی ها بیشتر احساس می شد زیرا دموکرات ها اصولا در سیاست هایشان با سعودی ها مانند ترامپ رفتار نمی کنند. به هر حال آنچه در جریان این موضوعات مشخص شد این بود که برنده این اختلافات قطر بود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه