ارسال به دیگران پرینت

با تغییر سیاست تسلط عربستان، می‌توان به حل اختلافات کشورهای منطقه امیدوار بود

یک کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: هر زمان عربستان سیاست تسلط در کشورهای همسایه را کنار بگذارد می‌توان به حل اختلاف میان کشورهای منطقه امیدوار بود.

با تغییر سیاست تسلط عربستان، می‌توان به حل اختلافات کشورهای منطقه امیدوار بود

صباح زنگنه با اشاره به توافق نهایی تحت نظارت کویت و آمریکا برای حل بحران میان قطر و سایر اعضا در شورای همکاری خلیج فارس گفت: اختلاف‌هایی که بروز کرده بود موقتی نبود که حالا منشاء و علت آن از بین رفته باشد در واقع این اختلافات به صورت ظاهری برطرف خواهد شد و همه چیز به سابق بر می گردد و عللی که عربستان در مورد امارات بر آنها تاکید می‌کند سر جای خود باقی است.

وی تصریح کرد: در واقع گفته می شد شبکه الجزیره نباید فعالیت کند که هنوز این فعالیت ادامه دارد. همچنین ارتباط قطر با ایران ، ترکیه و اخوان المسلمین باید قطع شود که هیچ کدام از این ها اتفاق نیفتاده و نمی افتد از سوی دیگر سلطه گری و هژمون عربستان نسبت به کشورهای شبه جزیره عرب که شامل یمن هم شد باید شامل قطر، هم بشود حتی کویت و امارات و عمان هم از آثار آن ایمن نبوده و نیستند. البته بحرین همان روزهای اول توسط عربستان بلعیده شد.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: بنابراین هژمون گرایی از بین نرفته و هر وقت عربستان سیاست هژمون گرایی و تسلط به کشورهای همسایه را کنار بگذارد، می توان امیدوار بود.

زنگنه ادامه داد: گرچه به صورت اصولی ایران داعیه وحدت کلیه کشورهای جهان اسلام را داشته و دارد و از رفع اختلافات و کدورت ها و برقراری تفاهم و همکاری استقبال می کند اما واقع بینانه باید به مسائل هم نگاه کرد.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری های اسلامی همچنین اظهار کرد: عامل بعدی این اختلافات  سوء استفاده قدرتهای بزرگ بخصوص آمریکا و آنگلیس و به دنبال آن رژیم صهیونیستی است  و هر چه اختلافات بیشتر باشد این مجموعه شیطنت آمیز برای فروش تسلیحات دست به کار می شود. به عنوان مثال اختلاف میان قطر و عربستان به وجود می آید بعد شاهد هستیم که آمریکا هم در قطر پایگاه و پادگان نظامی ایجاد می کند و تسلیحات هم به فروش می رساند. ضمن این که هم‌زمان به انبوه فروش تسلیحات خود به عربستان هم مبادرت می کند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: بنابراین  اگر آمریکا به قصد استفاده از کشورهای همسایه به عنوان بازارفروش تسلیحاتش عمل می‌کند این نگاه یک روز افت دارد و یک روز اوج. به هر حال باید عوامل اصلی شناسایی شود.

وی ابراز کرد: آرزوی جمهوری اسلامی ایران این است که اختلاف بین کشورهای اسلامی وجود نداشته باشد  و محاصره ضد انسانی که نسبت به قطر  و یمن اعمال می کنند برطرف شود.

زنگنه در پایان گفت: روزهای آخر حیات سیاسی ترامپ است و این موضوع بی ارتباط با این مساله  منطقه نیست.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه