ارسال به دیگران پرینت

آخرین پرده از نمایش شکست | ترامپ با انتقال قدرت به بایدن موافقت کرد بایدن از تیم سیاست خارجی خود رونمایی کرد

سه هفته جدال درباره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در نهایت با پذیرش آغاز روند انتقال قدرت به دولت بعدی ایالات ‌متحده به پایان رسید؛‌ هرچند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری کنونی، حاضر نشد به رقیب انتخاباتی‌اش «جو بایدن» تبریک بگوید و رسما به شکست خود در این انتخابات اذعان کند.

آخرین پرده از نمایش شکست | ترامپ با انتقال قدرت به بایدن موافقت کرد بایدن از تیم سیاست خارجی خود رونمایی کرد

سه هفته جدال درباره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در نهایت با پذیرش آغاز روند انتقال قدرت به دولت بعدی ایالات ‌متحده به پایان رسید؛‌ هرچند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری کنونی، حاضر نشد به رقیب انتخاباتی‌اش «جو بایدن» تبریک بگوید و رسما به شکست خود در این انتخابات اذعان کند. او مانند همیشه در توییتی خطاب به «امیلی مورفی»، مدیر اداره خدمات عمومی آمریکا نوشت: «به مدیر اداره خدمات عمومی و تیم همراه او، همچنین تیم کارکنان کاخ ‌سفید سفارش می‌کنم اقدامات لازم را درخصوص پروتکل‌های مرسوم مرتبط با مرحله انتقالی ریاست‌جمهوری به‌ خاطر حفظ منافع کشورمان اجرا کنند». ترامپ در ادامه مدعی شد خانم مورفی این مدت به ‌خاطر عدم شروع روند انتقال قدرت «مورد آزار و اذیت قرار گرفته و تهدید شده است»؛ در‌حالی‌که او نمی‌خواهد شاهد چنین شرایطی برای خانم مورفی، خانواده او و کارکنان اداره خدمات عمومی باشد. با‌این‌حال، رئیس‌جمهوری آمریکا در چند توییت بعدی، همچنان بر تقلب گسترده در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری این کشور تأکید کرد و وعده داد به پیگیری شکایات انتخاباتی خود ادامه خواهد داد.

تیم انتقالی بایدن از تصمیم مورفی استقبال کردند. در بیانیه‌ای، «یوهانس آبراهام»، مدیر اجرائی تیم انتقال بایدن، گفت تصمیم مورفی «گامی لازم برای شروع مقابله با چالش‌های پیش‌روست». بنا بر گفته آبراهام، به‌زودی دیدار تیم انتقال با مقام‌های دولت ترامپ آغاز می‌شود و اولویت اول آنها موضوع پاندمی کووید۱۹ و پاسخ‌دهی دولت ترامپ به این پاندمی خواهد بود. آنها سعی می‌کنند نقشه کاملی از فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده و سازمان‌های درگیر را به دست بیاورند.

اما آنچه باعث شد ترامپ را مجاب به پذیرش فرایند انتقال قدرت کند، اعلام نتایج در ایالت میشیگان بود؛ شکایات تیم وکلای ترامپ در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا از سوی دادگاه‌های ایالتی و فدرال رد شده بود و تأیید پیروزی جو بایدن در ایالت کلیدی میشیگان عملا باعث تغییر رویکرد ترامپ نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شد. این موضوع در واقع اعلام قطعی شکست ترامپ و تیم وکلای او بود. گروه ناظر بر انتخابات این ایالت روز دوشنبه رسما نتیجه انتخابات را تأیید کرد و با 154 هزار رأی اختلاف، بایدن پیروز قطعی این ایالت شد و مهم‌ترین کارت ترامپ سوخت. ترامپ حتی برای مانع‌شدن از تأیید نتایج انتخابات، شماری از رهبران فراکسیون حزب جمهوری‌خواه ایالت میشیگان را به کاخ سفید دعوت کرده بود؛ تلاشی که ثمری به همراه نداشت. نمایندگان جمهوری‌خواه این ایالت اعلام کرده بودند به کار خود بر اساس «روال معمول» ادامه خواهند داد؛ در‌صورتی‌که مقامات جمهوری‌خواه در برخی از ایالت‌ها همچون میشیگان، پنسیلوانیا، جورجیا یا آریزونا با ادعاهای ترامپ مبنی بر بروز تقلبات گسترده در انتخابات همراهی می‌کردند، شاید وظیفه انتخاب رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا برعهده مجلس نمایندگان قرار می‌گرفت و ترامپ می‌توانست در کاخ سفید ماندگار شود. همچنین روز دوشنبه بیش از صد کارشناس مسائل امنیتی وابسته به حزب جمهوری‌خواه از رویکرد ترامپ در ارتباط با انتقال رسمی قدرت انتقاد کرده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده بودند. به‌این‌ترتیب مسیر تغییر نتیجه انتخابات از طریق عهدشکنی اعضای الکترال‌کالج مسدود شده است؛ هر‌چند هنوز تیم حقوقی ترامپ به احکام دادگاه‌ها، به‌ویژه رأی نهایی دیوان عالی فدرال چشم دوخته است. با تمامی این تلاش‌ها، تحلیلگران بر این باورند که تیم وکلای ترامپ به‌خوبی می‌دانند که هیچ‌گاه نتیجه نهایی به سود آنان تغییر نخواهد کرد و از این‌رو، موافقت رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا با شروع روند انتقال قدرت به دولت بعدی می‌تواند نشانه‌ای از آغازی بر پایان ترامپ باشد.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه