ارسال به دیگران پرینت

عقلانیت و خلاقیت ضرورت خانواده بزرگ فناوری

ششمین دوره انتخابات سازمان صنفی رایانه‌ای از رونق و جنب‌وجوشی خاص برخوردار شده و رقابتی سازنده در میان کاندیداها شکل گرفته است و هریک تلاش می‌کنند با ارائه‌ی برنامه‌ای جامع این سازمان صنفی را روح تازه‌ای ببخشند به همین منظور خبرنگار فابانیوز با حسین اسلامی سرلیست گروه‌ هم‌آفرینی به گفتگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید :

عقلانیت و خلاقیت ضرورت خانواده بزرگ فناوری

ششمین دوره انتخابات سازمان صنفی رایانه‌ای از رونق و جنب‌وجوشی خاص برخوردار شده و رقابتی سازنده در میان کاندیداها شکل گرفته است و هریک تلاش می‌کنند با ارائه‌ی برنامه‌ای جامع این سازمان صنفی را روح تازه‌ای ببخشند به همین منظور خبرنگار فابانیوز با حسین اسلامی سرلیست گروه‌ هم‌آفرینی به گفتگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید :

اسلامی با تاکید بر رویکرد ساختاری و نوعی نوگرایی در مدیریت سازمان، هجرت از سنت ها را امری مهم برای پیشرفت دانست. او با اشاره بر لزوم تقدیر و تکریم از سنت های پیشین، اصلاح و تغییرات ریشه ای را لازمه ی تطابق با عصر فناوری های جدید دانست.

اسلامی در پاسخ به سوال بزرگترین چالش های حال حاضر چیست ، عدم مشخص بودن تناسب سازمان با ساخت قدرت و نهاد های دولتی و همچنین عدم تطابق صحیح با حوزه های فناورانه را بزرگترین چالش ها و آسیب های حال حاضر سازمان خواند و گفت: “متاسفانه سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور هنوز ارتباط مشخصی با ساخت قدرت و نهاد های تصمیم گیرنده دولتی ندارد و تنها هماهنگی دولتی، در امضای حکم انتصاب ریاست سازمان توسط رئیس دولت خلاصه می‌شود، البته نباید فراموش کرد که در دوره های مختلف در این رابطه تلاش هایی صورت گرفته است اما متاسفانه این تلاش ها به ثمر نرسیده است و ما هنوز هم در این رابطه با مشکل جدی روبرو هستیم . از طرفی سازمان نه در قانون و نه در اساسنامه ی ابتدایی خود نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای فناورانه ی عصر جدید فناوری ها باشد و همین موضوع سبب عدم تطابق صحیح سازمان با حوزه های فناوری شده است. به طور مثال اولین قانون مصوب سازمان در مجلس شورای اسلامی با عنوان حمایت از نرم افزار ها بیان شده است در حالیکه در عصر جدید، فناوری ها و حوزه ی فاوا متشکل از چندین بخش و سرفصل های گسترده است که نرم افزارها تنها بخش کوچکی از آنها هستند.

رویکرد ساختاری و نوعی نوگرایی در مدیریت سازمان، هجرت از سنت ها را امری مهم برای پیشرفت ساخته  است.

عدم مشخص بودن تناسب سازمان با ساخت قدرت و نهاد های دولتی و همچنین عدم تطابق صحیح با حوزه های فناورانه بزرگترین چالش و آسیب حال حاضر سازمان است.

فناوری ها و حوزه ی فاوا متشکل از چندین بخش و سرفصل های گسترده است که نرم افزارها تنها بخش کوچکی از آنها هستند.

ایجاد تغییرات موثر در بروکراسی داخلی و ایجاد بخش های کارآمد دبیرخانه ای و روابط عمومی فعال و متخصص امری ضروریست.

عقلانیت و خلاقیت در مدیریت سازمانی و پرهیز از هرگونه رقابت مخرب را زمینه ساز اتحاد خانواده ی بزرگ فناوری و مطالبه گری های بی قید و شرط می‌دانم.

اسلامی در ادامه، ترکیب این دو آسیب را منجر به الکن شدن سازمان در ایفای نقش دانست و ادامه داد:
متاسفانه همین دو آسیب در کنار یکدیگر منجر به ناتوان شدن سازمان در نقش مطالبه گر و اصلاح گر و حتی تغییر نگر خود شده است به گونه ای که شاید کمتر صنفی را ببینیم که در تصمیم گیری های دولتی و آینده ساز با آنها هماهنگی به عمل نیامده باشد مثلا سازمان نظام مهندسی یا نظام پزشکی که هرکدام به یکی از رئوس تصمیم ساز در حوزه ی کاری خود مبدل شده اند، اما متاسفانه سازمان نظام صنفی رایانه ای هنوز به این مهم دست نیافته است.

اسلامی ضمن اشاره به رویکرد ساختاری و تغییر نگر در مدیریت سازمان، ایجاد تغییرات موثر در بروکراسی داخلی و ایجاد بخش های کارآمد دبیرخانه ای و روابط عمومی فعال و متخصص را امری ضروری نامید و گفت: “حوزه های فناورانه به دلیل در ارتباط بودن با تکنولوژی های جدید و پیچیده، همیشه مسئله ای گاها دور از تفکر روزمره آحاد جامعه هستند و همین مسئله ایجاب می‌کند که با ایجاد بخش های دبیرخانه ای و روابط عمومی فعال و متخصص در جهت تعالی فهم عمومی از این فناوری ها گام برداریم. از طرفی متاسفانه حضور رسانه ای سازمان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد که همین امر موجب دور شدن هرچه بیشتر سازمان از رسالت های نوین خود شده است.

اسلامی در پاسخ به سوال  اهم برنامه های خود گفت: “پیش از هر چیز سعی در ایفای نقش در قالب یک سخنگو را دارم چرا که معتقدم ارتباط با اعضا و ایجاد همدلی و همکاری از اهمیت بالایی برخورداراست، همچنان که معتقدم رویکرد ما در انتخابات سازمان باید رویکرد انتخابات آزاد باشد و در چینش لیست کاندیدا ها هم این مهم را رعایت کرده ایم و از هر تفکری فارغ از آنکه از اعضای سازمان هست یا نه استفاده کرده ایم و مهم ترین موضوع در گزینش این افراد موفقیت های حرفه ای و اخلاقی آنها بوده است.”

اسلامی در پایان؛ عقلانیت و خلاقیت در مدیریت سازمانی و پرهیز از هرگونه رقابت مخرب را زمینه ساز اتحاد خانواده ی بزرگ فناوری و مطالبه گری های بی قید و شرط دانست و افزود: ” امیدوارم در آینده ی نه چندان دور به این اتحاد و همدلی دست پیدا کنیم چرا که این تنها راه برای رسیدن به رسالت های راستین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور است.”

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه