ارسال به دیگران پرینت

چه شد وعده‌های حمایتی؟!

مهم‌ترین اخباری که روز گذشته در کانال‌های بورسی دست به دست می‌شد، تجمع سهامدارانی است که با تحمل ضررهای سنگین در چندماه اخیر، برای چندمین بار مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار گرد هم آمدند تا از نزدیک با مسئولان صحبت کنند. این در حالی است که حدود دو هفته قبل هم برخی از سهامداران دست به دامان کرسی‌نشینان بهارستان شدند تا شاید آنها بتوانند از سرمایه مردم آن هم در شرایط اقتصادی کنونی حراست کنند. نکته دیگری که باید اشاره کنیم مصوبات جدید سازمان بورس است که بر اساس آن نوسان‌گیری روزانه که پیش‌تر ممنوع اعلام شد از امروز مجاز می‌شود و در ادامه زمان پیش‌گشایش هم از 30 دقیقه به 15 دقیقه کاهش یافت.

چه شد وعده‌های حمایتی؟!

آرمان‌ملی-محمدمیلاد عبداللهی: مهم‌ترین اخباری که روز گذشته در کانال‌های بورسی دست به دست می‌شد، تجمع سهامدارانی است که با تحمل ضررهای سنگین در چندماه اخیر، برای چندمین بار مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار گرد هم آمدند تا از نزدیک با مسئولان صحبت کنند. این در حالی است که حدود دو هفته قبل هم برخی از سهامداران دست به دامان کرسی‌نشینان بهارستان شدند تا شاید آنها بتوانند از سرمایه مردم آن هم در شرایط اقتصادی کنونی حراست کنند. نکته دیگری که باید اشاره کنیم مصوبات جدید سازمان بورس است که بر اساس آن نوسان‌گیری روزانه که پیش‌تر ممنوع اعلام شد از امروز مجاز می‌شود و در ادامه زمان پیش‌گشایش هم از 30 دقیقه به 15 دقیقه کاهش یافت.

سومین روز معاملات هفتگی بازار سرمایه در حالی پایان یافت، که شاخص کل 25 هزار واحد دیگر افت کرد و حدود 85 درصد نمادهای معاملاتی قرمزپوش و با صف فروش‌های میلیونی همراه بودند. گفتنی است از آغاز هفته جاری تا کنون نماگر بورس تهران حدود 75 هزار واحد افت کرد و در آستانه سقوط به کانال یک میلیون و صد هزار واحدی قرار گرفته است. عده‌ای از تحلیلگران بر این باورند نتیجه انتخابات ایالات متحده را می‌توان عامل هیجان در شرایط فعلی دانست، عده‌ای دیگر از فعالان نیز معتقدند دولت بازار سهام را به حال خود رها کرده است. در این میان سهامداران خرد و مردم بیش از همه متحمل ضررهای سنگین شده‌اند و سرمایه برخی از آنها بعضا از نصف هم کمتر شده است.

از تجمع‌ اعتراضی سهامداران زخم‌خورده تا مصوبات جدید

روند بازار سرمایه در سه ماه اخیر به شکل عجیبی ریزشی است و نمادهای معاملاتی تا بیش از 70 درصد افت قیمت را پشت سرگذاشته‌اند. در عین حال سرمایه مردم عادی که با مبالغ کم و زیاد و آن هم با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و کرونا، به تبع تبلیغات گسترده دولت، روانه بورس شده، هر روز آب می‌شود و جالب‌تر آن است که خبری از هیچ‌کدام از وعده‌های حمایتی که مسئولان مطرح می‌کردند نیست و بازار سرمایه مالامال بی‌اعتمادی است. گفتنی است روز گذشته تعدادی از سهامدارانی که دیگر کارد به استخوان آنها رسیده است، برای چندمین بار در یک ماه اخیر مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تجمع کردند تا شاید صدای این عزیزان به جایی برسد. گرچه بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، دولت باید پیش از اینکه کار به مرحله اعتراض و گله‌های از این دست برسد، اقدام شایسته‌ای برای کنترل اوضاع صورت می‌داد تا مبادا سهامداران خرد متحمل زیان‌های سنگین شوند. به هر جهت در گزارش‌هایی هم که پیش از این منتشر شد، بارها نسبت به عوامل اصلی ریزش، بی‌توجهی مسئولان، تخلف حقوقی‌ها و وعده‌های حمایتی، صحبت کردیم. اضافه بر آن شرکت بورس اوراق بهادار روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، از روز معاملاتی جاری امکان انجام معاملات روزانه فراهم خواهد شد و تمامی سرمایه‌گذاران می‌توانند در هر روز به خرید و فروش سهم بپردازند. به عبارت دقیق‌تر امکان نوسان‌گیری روزانه که حدود یک ماه قبل ممنوع شد، بار دیگر مجاز می‌شود. این در حالی است که فعالان بازار سرمایه، پیش از این تصمیمات خلق‌الساعه مسئولان همچون ممنوعیت نوسان‌گیری در نمادهای بورسی را یکی از عوامل اصلی افت و بی‌اعتمادی شکل گرفته در بازار می‌دانستند. همچنین بر اساس این اطلاعیه، از امروز تغییراتی هم در زمان پیش‌گشایش بازار انجام می‌شود، به طوریکه، پیش از این زمان پیش‌گشایش از ساعات 8:30 دقیقه تا 9 به مدت نیم ساعت انجام می‌شد که زمان مذکور ازین پس به مدت 15 دقیقه کاهش یافت. نکته اصلی آن است در پنج دقیقه انتهایی زمان پیش‌گشایش جدید، امکان هیچ‌گونه ویرایش یا حذفی وجود نخواهد داشت. یکی از اخبار مهم دیگری که روز گذشته منتشر شد، احراز هویت چندعاملی برای ورود به سامانه‌های معاملات برخط است، که می‌تواند مشکلات بسیاری را برای برخی معامله‌گران به همراه داشته باشد، در همین خصوص روابط عمومی سازمان بورس اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای اشاره کرد، موضوع فوق در حال بررسی است و مصوبات هیات مدیره سازمان بورس، از طریق اعضا یا دبیر هیات مدیره اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه