ارسال به دیگران پرینت

ضرورت مخفی‌بودن آرا

مرحله اول مهم‌ترین انتخابات مرتبط با مدیران مسئول نشریات ایران در حالی قرار است فردا برگزار شود که همچنان تکلیف اصل ابتدایی مخفی‌بودن رأی مشخص نیست و ممکن است در این دوره هم مانند دوره‌های گذشته، آرای رأی‌دهندگان مخفی نباشد.

ضرورت مخفی‌بودن آرا

شرق: مرحله اول مهم‌ترین انتخابات مرتبط با مدیران مسئول نشریات ایران در حالی قرار است فردا برگزار شود که همچنان تکلیف اصل ابتدایی مخفی‌بودن رأی مشخص نیست و ممکن است در این دوره هم مانند دوره‌های گذشته، آرای رأی‌دهندگان مخفی نباشد. انتخابات هیئت نظارت بر مطبوعات، هر دو سال یک بار به منظور انتخاب نماینده مدیران مسئول رسانه‌های کشور در هیئت نظارت بر مطبوعات انجام می‌شود. هجدهمین دوره این انتخابات فردا (سه‌شنبه ۲۰ آبان‌) از ساعت ۱۰ تا ۱۶ و نوبت بعدی آن پس از دو هفته در روز سه‌شنبه مورخ چهارم آذر ۱۳۹۹ در همان بازه زمانی برگزار خواهد شد. بر اساس اطلاعات رسمی، در انتخابات امسال چهارهزار‌و ۴۴ نفر از مدیران مسئول رسانه‌های کشور مجاز به شرکت در هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات هستند که می‌توانند از بین ۱۶۳ نامزد، گزینه مدنظر خود را انتخاب کنند. صبح دیروز نشست خبری این انتخابات با حضور «محمد خدادی»، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. خدادی در این نشست دیدگاه این معاونت را نسبت به مدیران رسانه، نحوه برگزاری و فضای حاکم بر انتخابات تشریح کرد و انتخابات را محل رقابت بر بستر رفاقت دانست. در همین نشست البته معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پرسش «شرق» درباره لزوم مخفی‌بودن آرا که یکی از دغدغه‌های شرکت‌کنندگان در این انتخابات است، پاسخی شفاف نداد.

 چرا آرای مدیران مسئول مخفی نیست؟

اگرچه شفافیت و مسئولیت‌پذیری از بنیان‌های یک نظام مردم‌سالار است، اما مسئله رأی‌دهی و محتوای رأی شهروندان معمولا مستثنا از این قاعده‌ است و امروزه رأی‌گیری مخفی از ملزومات اساسی انتخابات‌های آزاد و منصفانه دانسته می‌شود؛ زیرا از تأثیر ارعاب و تهدید بر رأی‌دهندگان می‌کاهد. علاوه ‌بر این در تعریف انتخابات، یکی از شرایط انتخابات مخفی‌بودن رأی است که می‌گوید در جریان و پس از انتخابات ‌باید همه انتخاب‌کنندگان اطمینان داشته باشند که اینکه به چه کسی رأی داده‌اند، مخفی می‌ماند. این موضوع در حتی بند سوم ماده ۲۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر هم آمده است: «اراده مردم می‌بایست اساس حاکمیت دولت باشد؛ چنین اراده‌ای می‌بایست در انتخاباتی حقیقی و ادواری اعمال شود که مطابق حق رأی عمومی باشد که حقی جهانی و برابر برای همه است. رأی‌گیری از افراد می‌بایست به صورت مخفی یا به طریقه‌ای مشابه برگزار شود که آزادی رأی را تأمین کند». این اصل ابتدایی دموکراسی البته سال‌هاست در انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات رعایت نمی‌شود و رأی مدیران مسئول مخفی نیست. دیروز و در نشست خبری معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، همین موضوع از سوی خبرنگار «شرق» مطرح شد و خدادی در توضیح گفت: «نه رأی شفاف است و نمی‌تواند مخفی باشد. به چه دلیلی مخفی باشد؟ نتیجه آرا که مشخص می‌شود و اینکه بگوییم این چند هزار نفر به چه کسی رأی دادند، حساسیت یا تقاضایی ندارد، اما کسی می‌تواند تقاضا کند و بپرسد چه افرادی به او رأی دادند». در ادامه خدادی در پاسخ به این پرسش که اما همین موضوع ممکن است بر آرای شرکت‌کنندگان تأثیر بگذارد و از طرفی این شفافیت با بنیاد انتخابات یعنی مخفی‌بودن آرا در تضاد است، نیز گفت: «به شرط اینکه نسبت به موضوع حساسیت باشد یا نیاز به مراقب داشته باشد {ولی تا الان حساسیتی در این زمینه وجود نداشته است}».

ضمانت می‌کنم هر کس برنده شود

 حامی همه رسانه‌ها خواهد بود

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری دیروز خود توضیحاتی درباره روند برگزاری هجدهمین انتخابات تعیین نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات هم ارائه کرد و گفت: «ضمانت می‌کنم هر کس برنده انتخابات شود، حامی همه رسانه‌ها خواهد بود». خدادی در این نشست گفت: «این انتخابات دو سال یک بار برگزار و نفر برگزیده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات معرفی می‌شود. این انتخابات فرصتی است که خانواده رسانه یک بار دیگر کنار هم قرار بگیرند و یک فضای همبستگی، همدلی و هم‌افزایی شکل گرفته و در بستر رفاقت به رقابت بپردازند». او با بیان اینکه «ماهیت رسانه اساسا فداشدن و تپیدن قلب برای مردم است» گفت: «رسانه در ایران منبعث از فرهنگ ما و آیین و اعتقادات ماست و پایه‌ای اساسا انسانی داد و معنا و حضورش تپیدن قلبش برای انسان‌هاست و این کار را تا حد فدای جان برای آرمان‌های اعتقادی انجام می‌دهند». بخش دیگری از سخنان معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به نحوه برگزاری انتخابات و توضیحاتی درباره تعداد کاندیداها اختصاص داشت که خدادی از افزایش تعداد کاندیداها خبر داد و گفت: «در هجدهمین دوره این انتخابات نسبت به دوره گذشته شاهد رشد بیشتری در تعداد کاندیداها هستیم به‌ طوری که

 ۲۱۴ نفر امسال نامزد شده‌اند و از میان آنها ۱۱۱ نفر مدیرمسئول رسانه‌های الکترونیکی و ۱۰۳ نفر از رسانه‌های مکتوب هستند. همچنین ۳۲ نفر از کاندیداها زن و مابقی مرد هستند که تعداد خانم‌های شرکت‌کننده در کاندیداتوری انتخابات این دوره رشد قابل توجهی داشته است». او در ادامه با اشاره به اینکه با احتساب آخرین انصراف‌ها از کاندیداتوری در هجدهمین دوره این انتخابات، تا ۹:۳۰ صبح روز یکشنبه ۱۶۳ نفر باقی ماندند، گفت: «انتخابات هجدهمین دوره انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات، روز سه‌شنبه بیستم آبان به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و چهارهزارو ۴۴ نفر واجد رأی‌دادن هستند». بخش دیگری از سخنان خدادی درباره سلامت انتخابات و نظارت بر آن بود که در توضیح این موضوع گفت: «آنچه برای ما از این انتخابات باقی می‌ماند روح همدلی و همبستگی خانواده رسانه است. در نوع مواجهه با جریان رسانه هم به طور حتم ما مکلفیم انصاف را رعایت کنیم و تمام تلاش‌مان را کرده و خواهیم کرد تا فضای همکاری را نهادینه کنیم و بذر رفاقت را بیفشانیم و از آن محصولی بگیریم که امروز در فضای رسانه‌ای کشور می‌بینید. همان‌طور که در فضای سخت کاغذ ما توانستیم با همین همکاری، مشکلات تحمیل‌شده را به حداقل برسانیم. در بُعد نظارت هم از پلیس فتا دعوت کردیم که نظارت جامع بر فرایند رأی‌گیری داشته باشد تا غفلتی از طرف ما صورت نگیرد». خدادی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شایعه حمایت معاونت مطبوعاتی از یک کاندیدای خاص گفت: «شنیدن شایعات برای من متولی ضرورت دارد، اما جوابش ساده است؛ حمایت از کاندیدای خاص در بدنه معاونت تخلفی آشکار است و تقاضا دارم گمانه‌ها را جای اطلاعات قرار ندهید و برداشتی را بدون استناد، ارائه ندهید. هر مستندی قطعا منجر به اقدام خواهد شد و آمادگی رسیدگی را داریم».

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه