ارسال به دیگران پرینت

آیا اقتصاد ایران به نتیجه انتخابات آمریکا بستگی دارد؟

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با طرح این پرسش که چرا خودمان باید برای خودمان تحریم و مشکل ایجاد کنیم، گفت: اصل باید خدمت به مردم باشد ولی عدم توجه به مشکلات آنان به ویژه در این وضعیت کرونا و رکود اقتصاد جهانی و کاهش درآمدهای نفتی باعث شده تا مردم ناامید و دلزده شوند. ما باید با گشایش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و تدابیر ویژه مردم را امیدوار کنیم و آنان را در صحنه نگه داریم و مشارکت عمومی را به حداکثر برسانیم.

آیا اقتصاد ایران به نتیجه انتخابات آمریکا بستگی دارد؟

یک اقتصاددان با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: متاسفانه ما در این دوران تاحدودی خودمان هم باعث تحریم و فشار برخودمان شدیم. امروز و در حالیکه اکثر کشورهای دنیا عضو FATF و پالرمو هستند و دولت و مجلس و دستگاه‌های مرتبط این موضوع را نیز تایید کردند، ما دیدیم که مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک روند منفعلانه با این موضوع مخالفت کرد تا امروز ما با چنین مشکلاتی مواجه باشیم و در لیست سیاه قرار بگیریم.

علی قنبری با اشاره به نزدیک شدن ایام انتخابات ایالات متحده و تاثیر این انتخابات بر آینده اقتصاد ایران، گفت: آمریکا به عنوان یک دشمن جدی برای ایران مطرح است و تاثیر رفتار آمریکا بر اقتصاد ایران فقط وابسته به نتایج انتخابات آینده نیست و در هفته‌های پس از پیروزی بایدن یا ترامپ ادامه خواهد شد. آنچه که باعث می‌شود انتخابات آمریکا برای آینده اقتصادی ایران مهم باشد، این است که کدام یک نامزدهای انتخاباتی در صورت پیروزی فشارها و تحریم‌های بیشتری را علیه ایران طراحی و عملیاتی خواهد کرد؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: قطعا ترامپ با رفتاری که در گذشته نسبت به ایران داشته چه در ماجرای برجام و چه در موضوعات دیگر منطقه‌ای و بین‌المللی، نشان داده که در دوره بعدی نیز فشارها و تحریم‌های زیادی را علیه ایران احتمالا دنبال خواهد کرد. به ویژه آنکه در این اواخر نیز آقای ترامپ توانست در منطقه یک موج جدید عادی‌سازی روابط بین اعراب و اسراییل ایجاد کند که این اتفاق فشارهای منطقه‌ای را علیه ایران تشدید کرد.

وی ادامه داد: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که آقای بایدن و اساسا دموکرات‌ها همیشه رفتار و عملکرد خاص خودشان را داشتند. منتها تفاوت آنان با جمهوری‌خواهان در آن است که آنان جدا از فشارهای اقتصاد در حوزه حقوق بشر نیز فعال هستند و ممکن است از این طریق ایران را تحت فشار قرار دهند. هرچند که آقای بایدن در شعارهای انتخاباتی خودشان اعلام کردند که به دنبال احیای برجام هستند.

این اقتصاددان تصریح کرد: البته زمانی تا برگزاری انتخابات باقی نمانده است و نمی‌توان در این فرصت کم انتظار مواضع یا تصمیمات خاصی را داشت. ولی در ایام بعد از انتخابات، ایران باید خودش را برای پیروزی هرکدام از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا آماده کند.

قنبری با بیان اینکه همه مسائل درباره اقتصاد ایران و سرنوشت آن به آمریکا بستگی ندارد و بخش مهمی از آن در اختیار خودمان است، تاکید کرد: متاسفانه ما در این دوران تاحدودی خودمان نیز باعث تحریم و فشار برخودمان شدیم. امروز و در حالیکه اکثر کشورهای دنیا عضو FATF و پالرمو هستند و دولت و مجلس و دستگاه‌های مرتبط این موضوع را نیز تایید کردند، ما دیدیم که مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک روند منفعلانه با این موضوع مخالفت کرد تا امروز ما با چنین مشکلاتی مواجه باشیم و در لیست سیاه قرار بگیریم.

این اقتصاددان ادامه داد: امروز شکل دنیا تغییر کرده است. زمانی ژاپن در یک اقتصاد بسته و با تکیه بر توان داخلی توانست خودش را نجات بدهد ولی امروز این شرایط تغییر کرده است. امروز همه کشورها باید با هم تجارت و مبادله و همکاری اقتصادی داشته باشند. ما امروز شاهد محدودیت‌هایی برای ایران هستیم که در تاریخ تمام کشورهای جهان بی‌سابقه است و مردم ایران کار بزرگی کرده‌اند که با وجود این همه فشار و مشکلات هنوز دوام آوردند.

وی با طرح این پرسش که چرا خودمان باید برای خودمان تحریم و مشکل ایجاد کنیم، گفت: اصل باید خدمت به مردم باشد ولی عدم توجه به مشکلات آنان به ویژه در این وضعیت کرونا و رکود اقتصاد جهانی و کاهش درآمدهای نفتی باعث شده تا مردم ناامید و دلزده شوند. ما باید با گشایش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و تدابیر ویژه مردم را امیدوار کنیم و آنان را در صحنه نگه داریم و مشارکت عمومی را به حداکثر برسانیم.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه