ارسال به دیگران پرینت

موسویان: متحدان منطقه‌ای آمریکا برجام را بزرگترین تهدید علیه خود می‌دانند | ارزش پول ملی ایران با برجام و بدون برجام، واقعیات را نشان می‌دهد

سید حسین موسویان تاکید کرد: برجام مزایای بزرگ متعددی برای ایران داشت که مهمترین آن فراهم شدن زمینه خروج کامل ایران از فصل هفت منشور سازمان ملل به عنوان تهدید صلح و امنیت جهانی، پذیرش غنی‌سازی و آب سنگین ایران، لغو ۶ قطعنامه مهلک اجماعی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، آغاز روند رفع محدودیت‌های تسلیحاتی و موشکی علیه ایران بود.

موسویان: متحدان منطقه‌ای آمریکا برجام را بزرگترین تهدید علیه خود می‌دانند | ارزش پول ملی ایران با برجام و بدون برجام، واقعیات را نشان می‌دهد

یک دیپلمات پیشین تاکید کرد: متحدین آمریکا در منطقه، برجام را بزرگترین تهدید علیه خود می‌دانستند و می‌دانند و ریشه اتهامات آنها در مورد اینکه برجام باعث ناامن‌تر شدن منطقه شده نیز همین موضوع است.

«سید حسین موسویان» در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گفت: مطابق ضمیمه بی قطعنامه ۲۲۳۱ که مربوط به برجام است، تحریم‌های تسلیحاتی ایران از روز ۲۷ مهر ماه (۱۷ اکتبر) پایان یافته است و از نظر نرم‌ها و مقررات جهانی، ایران می‌تواند صادرات و واردات تسلیحاتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دوره ترامپ سهمگین‌ترین تحریم‌ها و فشارهای آمریکا علیه ایران در تاریخ معاصر اعمال شد، اظهارداشت: در چند ماه گذشته، دولت ترامپ دو شکست در صحنه بین‌المللی در مورد ایران متحمل شده است؛ یکی در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و دیگری در مورد فعال کردن مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های اجماعی ماقبل برجام شورای امنیت سازمان ملل.

این دیپلمات پیشین اضافه کرد: موفقیت آمریکا هم آن بود که تحریم‌های یکجانبه فرامرزی خود علیه ایران را به سایر کشورهای جهان تحمیل کرد به طوری که تقربیا همه قدرت‌ها و کشورها با وجود محکومیت تحریم‌های فرامرزی آمریکا، در عمل در درجات نسبتا مختلفی، تسلیم آمریکا شدند.

موسویان درباره رویکرد کشورهای اروپایی نسبت به رفع محدودیت‌های تسلیحاتی هم گفت: رفع محدودیت‌های تسلیحاتی منجر به همکاری‌های نظامی یا خرید و فروش تسلیحات میان ایران و اروپا نخواهد شد زیرا اروپایی‌ها همچنان در شعار سیاست ضد برجامی آمریکا را محکوم و در عمل از آن پیروی کرده و خواهند کرد چون منافع ملی خود را در نظر دارند.

وی به برخی از اقدامات تبلیغی ضد برجام در داخل اشاره کرد و ابراز داشت: موضوعی که بعضا خلط مبحث می‌شود، این است که برخی برجام را بعنوان عامل سیاست‌های خصمانه آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل تبلیغ می‌کنند در حالی که واقعیت کاملا برعکس است.

متحدین منطقه‌ای آمریکا، برجام را بزرگترین تهدید علیه خود می‌دانند

کارشناس ارشد مسائل بین الملل ادامه داد: برجام مزایای بزرگ متعددی برای ایران داشت که مهمترین آن فراهم شدن زمینه خروج کامل ایران از فصل هفت منشور سازمان ملل به عنوان تهدید صلح و امنیت جهانی، پذیرش غنی‌سازی و آب سنگین ایران، لغو ۶ قطعنامه مهلک اجماعی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، آغاز روند رفع محدودیت‌های تسلیحاتی و موشکی علیه ایران بود.

موسویان با بیان اینکه علت شورش مثلث صهیونیسم بین‌الملل، افراطیون آمریکا و اعراب تکفیری علیه برجام هم دقیقا به خاطر مزایای برجام برای ایران بوده و هست، عنوان کرد: متحدین آمریکا در منطقه، برجام را بزرگترین تهدید علیه خود می‌دانستند و می‌دانند. ریشه اتهامات این مثلث در مورد اینکه برجام باعث ناامن‌تر شدن منطقه شده نیز همین موضوع است. بنابراین تصمیم به نابودی برجام گرفتند و خسارات زیادی به اقتصاد ایران زدند.

وی با اشاره به وضعیت مزایای اقتصادی برجام و ارتباط دادن فشارهای کنونی بر اقتصاد ایران با توافق هسته‌ای از سوی مخالفان برجام یادآور شد: برجام در دو سال اول اجرا با وجود اجرای نیم بند آن روند اقصادی ایران را به طور گسترده‌ای به سمت بهبودی برد.

برجام عامل پیشرفت اقتصاد ایران بود و می‌تواند باشد

معاون پیشین شورای عالی امنیت ملی افزود: اینکه ظرف دو سال تورم ایران از ۴۰ درصد به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافت، رشد تولید ناخالص ملی ایران از منفی پنج به بالاتر مثبت ۶ رسید، صدها میلیارد دلار قرارداد اقتصادی با ایران امضا شد و روند کاهش سقوط پول ملی دلار ۱۰۰۰ تومان به ۳۵۰۰ تومان هم متوقف شد؛ هیچ تردیدی باقی نگذاشت و نمی‌گذارد که برجام عامل پیشرفت اقتصاد ایران بود و می‌تواند باشد.

موسویان با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد کشور بیان کرد: در عین حال این هم درست است که بعد از خروج آمریکا از برجام، اوضاع اقتصادی ایران بدتر شده درحدی که ارزش پول ملی ایران از دلار ۳۵۰۰ تومان به بالاتر از ۳۰ هزار تومان سقوط کرده است. این واقعیت هم ارزش پول ملی ایران با برجام و بدون برجام را نشان می‌دهد.

وی در تشریح دلایل اصلی وضعیت کنونی اقتصاد کشور گفت: دلیل اول این است که ما اصولا در سیستم اداره کشور با دعوای جناحی مهلک سیاسی همراه با ناکارآمدی مواجه بوده و هستیم. دلیل دوم این است که قدرت آمریکا در تاثیرگذاری بر اقتصاد و تحریم ایران از جمع قدرت اروپا، روسیه، چین، هند، ژاپن و سایر کشورها بیشتر بوده است چون هیچ کدام از این کشورها حاضر نشدند یا توان این را نداشتند یا مصالح‌شان ایجاب نمی‌کرد که به تعهدات برجامی خود منهای آمریکا عمل کنند.

سفیر اسبق ایران در آلمان درباره واکنش دولت دونالد ترامپ به لغو محدودیت‌های تسلیحاتی هم اظهار داشت: ترامپ در تحمیل فرامرزی تحریم‌های یکجانبه آمریکا تردیدی به خود راه نخواهد داد و هر کشوری که با ایران دادوستد تسلیحاتی کند را مورد تحریم قرار خواهد داد.

موسویان اضافه کرد: سایر کشورها هم تا انتخابات آمریکا صبر خواهند کرد چون بسیاری از کشورها خوشبین هستند که با آمدن بایدن، گشایشی در کار با ایران حاصل خواهد شد. در عین حال، اگر ترامپ مجدد انتخاب شود، باید دید که دو قدرت روسیه و چین در عمل با ایران دادوستد تسلیحاتی خواهند کرد یا خیر.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه