ارسال به دیگران پرینت

٤٠٠ پلاسکوی دیگر درتهران

منیره چگینی: ایران، جزو کشورهای حادثه‌خیز است و اگر نگاهی به آمار شش ماه نخست امسال بیندازیم، شاهد خواهیم بود که روزانه به‌طور متوسط بیش از ۱۴ حادثه طبیعی در کشور رخ داده است و کارشناسان معتقدند که اگر یک حادثه طبیعی مانند زلزله یا فرونشست زمین در ابعاد شدیدتر در شهر هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفری تهران، رخ بدهد، تبعات این فاجعه بیش از حد تصور است. زمانیکه به آمار شش ماه نخست امسال نگاهی می‌اندازیم، شاهد آن هستیم که فقط در ۱۸۰ روز گذشته دو هزار و ۵۴۳ مورد حادثه طبیعی در کشور رخ داده که این تعداد حادثه طبیعی به صورت تقریبی شامل ۵۹۲ مورد زلزله، ۳۲۸ مورد سیل و آبگرفتگی، ۳۷۸ مورد توفان، ۶۷ مورد تگرگ، ۹۷۸ مورد آتش سوزی، ۸۰ مورد سرمازدگی و یخبندان، ۲۶ مورد رانش زمین، ۴۹ مورد آلودگی هوا، ۱۹ مورد صاعقه و یک مورد فرونشست در کشور رخ داده است. ریسک این آمار در شرایطی بالاتر می‌رود و هشداری جدی برای پایتخت ایران محسوب می‌شود که طبق آخرین آمار شهرداری و مدیریت بحران، تهران بیش از ۲۳ هزار ساختمان نا ایمن دارد که ۴۰۰ ساختمان بزرگ آن قابلیت تکرار فاجعه کلینیک سینا اطهر و پلاسکو را دارند، پس فقط حوادث طبیعی مردم پایتخت را تهدید نمی‌کند و با یک انفجار ممکن است، هر لحظه تعدادی از مردم این شهر کشته شوند؛ اتفاقی که دور از ذهن نیست و به باور رئیس شورای شهر تهران باعث احساس ناامنی در میان مردم پایتخت نشین شده است.

٤٠٠ پلاسکوی دیگر درتهران

همان‌طور که محسن هاشمی، در موضوع حادثه پلاسکو و کلینیک سینا معتقد است که این دو حادثه بر احساس ناایمنی شهروندان تهرانی دامن زده است، او همچنین می‌گوید: «مدیران شهرداری با بیانیه، تکذیب و اقدامات کلیشه‌ای در برابر حوادث برخورد نکنند» این گفته‌ رئیس شورای شهر تهران، درحالی مطرح می‌شود که زمانیکه ساختمان پلاسکو در سال 95 فرو ریخت، یکی از مهمترین ابهام‌هایی که در پرونده این حادثه وجود داشت، موضوع اهمال شهرداری در مورد الزام مالک به ایمن سازی آن بود. در این بین شهرداری مدعی شد که بدون حکم قضائی نمی‌تواند ساختمانی را پلمب کند و در مقابل، دستگاه قضا اعلام کرد که براساس ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری می‌تواند راسا نسبت به پلمب ساختمان های ناایمن اقدام کند. این کشمکش که تاکنون نیز ادامه داشته و منجر به فاجعه انفجار در کلینیک پزشکی سینا اطهر گردید. طبق اذعان شهرداری و شورای شهر، از سال 94 تا 99 چهار اخطار برای این کلینیک صادر شده بود، ولی منجر به پلمب آن نشد، تا اینکه اتصال در سیستم برق‌رسانی ساختمان باعت انفجار و تخریب آن شد و در این حادثه 19 نفر جانشان را از دست دادند. با این حال محسن هاشمی اظهار می‌کند: «شاید طی چندسال اخیر، گام‌های خوبی هم در استاندار سازی ساخت و پیشگیری و هم در تامین وتقویت تجهیزات اطفای حریق در شهرتهران برداشته شده است اما این بهبود هنوز به مردم منتقل نشده است. البته این احساس ناایمنی را می‌توان یک فرصت نیز تلقی کرد به‌شرط آنکه سازمان آتش نشانی و شهرداری در برابر آن منفعلانه عمل نکند و سعی نکند با بیانیه و تکذیب و اقدامات کلیشه‌ای با آن برخورد کند».

تهران چند ساختمان نا ایمن دارد؟

آمارها در این رابطه متناقض است و طبق اعلام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، بیش از هفت هزار ساختمان نا‌ایمن در تهران وجود دارد که این ساختمان‌ها هنگام بروز سوانح از جمله آتش سوزی با مشکل جدی روبه‌رو می‌شوند. در این بین اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از وجود 400 ساختمان مشابه پلاسکو در تهران خبر داد و در اواسط تیرماه امسال محسن هاشمی، ضمن اعلام آماری از تعداد ساختمان‌های ناایمن در پایتخت گفت: «در تهران بعد از حادثه پلاسکو، 33 هزار ساختمان ناایمن شناسایی شدند، اما ما به‌تنهایی امکان مقابله با این ساختمان‌ها را نداریم و مقرر شد با همکاری دستگاه قضائی این مشکل رفع شود».اما به‌غیر از این آمار متناقض، موضوعی که هیچگاه شفاف سازی نشد، حال سوال این است که به چه علت اسامی چنین ساختمان‌هایی به ویژه آنها که پرتردد و محل آمد و شد شهروندان هستند بعد از شناسایی اعلام نمی‌شود؟ آیا ممکن است منافع افراد یا گروه‌های خاصی بر سلامت شهروندان ترجیح داده شود یا اینکه اصولا در این زمینه با خلا قوانین مواجه هستیم. برخی بر این باورند که بسیاری از این ساختمان‌ها در اختیار سازمان‌های صاحب قدرت و افراد با نفوذ است که تمایلی ندارند اقدامی در جهت بهبود شرایط ساختمان‌ها انجام دهند. پس از حادثه پلاسکو و چهار سال بعد در حادثه کلینیک سینا اطهر، انتشار نام این ساختمان‌ها در دستور کار قرار گرفت و 25 تیرماه امسال رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: «ساختمان‌های ناایمن پایتخت معرفی می‌شوند» چهارماه پس از این اظهار نظر، روز گذشته محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در توئیتی اعلام کرد که به‌زودی با رونمایی از «سامانه پایش ‎ایمنی ساختمان ها»، لیست ساختمان های ‎ناایمن ‎افشا می‌شود. او همچنین بر این باور است که شفافیت و ‎نظارت همگانی، ایمن سازی ساختمان‌های ‎پایتخت را به نهضت عمومی تبدیل می‌کند.

راه اندازی سامانه پایش ایمنی ساختمان‌ها

در این بین مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز بر راه اندازی این سامانه برای اطلاع رسانی وضع ایمنی ساختمان های پایتخت به شهروندان تاکید کرد و گفت: طبق ابلاغیه شورای شهر به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران موظف شدیم که شرایط ایمنی ساختمان ها را روی سامانه ای به اطلاع شهروندان برسانیم. وی با بیان اینکه نام این سامانه «پایش ایمنی ساختمان‌ها» است، ادامه داد: با انجام این کار، شهروندان ضمن دسترسی به این سامانه ، از وضع ایمنی ساختمانی که مورد نظرشان است، مطلع می‌شوند. داوری با ابراز امیدواری از اینکه این سامانه از ابتدای مهر شروع به بارگذاری شود، افزود: به عنوان مثال در مرحله نخست وضع ایمنی 500ساختمان را اعلام می‌کنیم و به مرور زمان وضع ساختمان هایی که مورد بازدید قرار می دهیم، به آن اضافه خواهیم کرد. بخشی از اطلاعات این سامانه در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت تا بتوانند وضع ساختمان‌ها را بررسی کنند.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه